Zwevend in de ruimte

Laat je meevoeren in verhalen over een sterrenstelsel ver ver weg
nurias
Columnist
Beheer:

Zwevend in de ruimte

vr mei 05, 2017 7:33 am

Ezri van 24 en juf van alle kinderen in het ruimteschip, zweeft door haar kamer na een lange werkdag. Ze kijkt een serie van Startrek Deep Space Nine op haar tablet, Startrek daar was helemaal gek op en ze had dan ook alles gezien aan films en series. Vooral de technologie, hoe het werkt en ook dat veel technologie zo mysterieus kan zijn. Zoals zwaartekracht en de transporter. Haar favoriete personage was Ezri Dax die in de laatste seizoen van Deep Space Nine speelde. Een Trill zijn leek Ezri wel wat, zo veel levens gehad te hebben zo wel man als vrouw en dat heb je ook heel veel verjaardagen. Maar ook captain Sisko, Odo en Keria, Als Ezri voorbij haar kleine ronde raam zweeft kijkt ze naar de buiten de ruimte in, hadden we nu maar warpdrive! Dan waren we binnen een dag weer thuis op de aarde, nu doen we er nog negen jaar over. Met de Defiant, niet deze oude en roestige koekblik van mijn ouders die niet sneller gaat dan een ouderwetse Apollo raket.
"Ezri eten!" Klinkt er opeens door een speaker.
Ezri zucht want ze wilde haar serie verder afkijken vooral nu op een spannend moment dat captain Sisko, die Jadzia Dax de gastlichaam voor Ezri al heel lang kende, in moeilijkheden is. Meestal wist Jadzia en nu Ezri Dax een antwoord als old man voor Sisko en beste vriend dan wel vriendin.
"Ezri eten!" Roept haar moeder nog een keer.
Ezri zucht en doet haar tablet in de dockingstation. Daarna ramt ze hard op de knop van de interne communicatie paneel "kom er aan!"
Met handen en voeten via de kanten van haar kamer zweeft Ezri naar een ronde deur die niet groter was dan een meter bij een meter. Er zit een gewone deur in, jammer geen gave en technische automatische deur zoals in Startrek, vind Ezri. Zwevend door de gang zit ze nog in gedachte bij captian Sisko,
"Ezri nu! Anders wordt je eten koud!" Schreeuwt haar moeder streng en met een hoge stem door de speaker
Ezri schrikt ervan en let niet op, het laatste wat ze herinnerde dat ze met hoofd hard tegen een balk stootte. Alles wordt zwart bij Ezri.

"Gaat het old man," hoort Ezri als ze haar ogen weer open doet. "Weer ruimte ziek?"
Ezri schrikt, want ze kijkt recht in de ogen van captain Sisko die haar een hand toereikt.
nurias
Columnist
Beheer:

Re: Zwevend in de ruimte

wo mei 17, 2017 6:52 pm

"Ja, nog niet mijn ruimtebenen." Flopt eruit spontaan lachend uit bij Ezri.
Captain Sisko lacht, "heeft een van je eerdere gastlichamen ervaring van Quiteriedrive's?"
Ezri denkt na, wat zal Ezri Dax doen en zegen? 'Nee..." Dan krijgt Ezri opeens een vreemd gevoel, herinneringen en gevoelens flitsen door haar heen en het zijn niet de haren. "Nee, nee Tobin Dax heeft ervaring mee."
"Als jij de Quiteriedrive's probeert te repareren dan doe ik communicatie," verteld captain Sisko. "Voel je eigen echt goed Dax?"
Ezri lacht, "ja nu wel."
Captain Sisko loopt naar een bedieningspaneel op de brug, Ezri kijkt om haar heen en vraagt zich af waar ze moet wezen. Weer krijgt ze een vreemd gevoel en ze wrijft over haar buik, lijk wel zwanger. Nog een beetje wankel op haar benen loopt ze, wat lijkt op automatische piloot, naar de engineering. Wacht eens even en natuurlijk, Ezri is een Trill en die hebben een slak in hun buik. Ezri is de gastlichaam en Dax het levensvorm in die slak, nu herinner ik alles duidelijk. Negen gastlichamen waar van vijf mannen. Wat vreemd allemaal en zo verwarrend. Maar is dit een droom het moet wel, of ik heb een zware hersenschudding in lig ik een coma.

"Dax, heb je al de Quiteriedrive's online?" Klinkt er opeens uit het niets een kwartier later.
Ezri schrikt ervan, ze denkt na en drukt op de communicatie badge op het Starfleet uniform wat ze aanheeft. "Bezig!"
"Straks maar een goede borrel nemen Old man," roept captian Sisko. "Je begint langzaam te worden."
Ezri lacht en kijkt om zich heen, oké Ezri nadenken. Waar kan je de Quiteriedrive's bedienen?
Al snel denkt Ezri het paneel gevonden te hebben maar er staan allerlei vreemde tekens op. Natuurlijk geen Engelse vertaling, zal het moeten kunnen begrijpen en volgens mij was het Terzian Dax. Ja het was Terzian Dax die Quiteries kan lezen, de crimineel. Ben ik een crimineel geweest? Nee, eigenlijk wel maar het was maar de gastlichaam. Al was Dax wel diegene die alles deed, of was het nu ander om. Ach, verdomme Ezri zit je weer te dagdromen en tegen je zelf te mompelen. Of ze het elke dag doet weet ze Quiteriedrive's weer online te krijgen. Alleen niet honderd procent, amper twintig procent waar je net warp een kan halen.
"Quiteriedrive's weer online alleen warp een," roept Ezri als ze op de communicatie badge heeft gedrukt.
Even is het stil, "warp een is voldoende voor nu. Heb je nodig op de brug Dax."
Weer terug op de brug staat captian Sisko bij een tafel in het midden van brug, in zijn hand een fles. "180 jaar oude Bajoraan wijn, je weet het wel uit te kiezen om mee te nemen Old man."
Ezri lacht en kan niet geloven dat ze samen met captain Sisko is, in haar favoriete serie Startrek en ook nog eens Ezri Dax. "Zo als je graag wilde om mee te nemen."
Captain Sisko lacht en schenkt twee mokken vol, "niet in een keer Dax de hele fles. Al hebben we nu warp een zijn we nog maanden verwijdert van een planeet of starbase."'
"Wat is er gebeurt?" Vraagt Ezri want dat kan ze niet herinneringen.
"We waren onderweg met de Quiters op een science missie, We raakte iets waardoor we uit warp 8 zijn geslingerd, zag de Quiters en jij door de brug schieten en kon mezelf net nog vasthouden aan de tafel." Verteld captain Sisko, "kan je eigen niets van herinneringen Dax."
"Nee en verdomd dit is goede wijn!" Flopt er weer spontaan uit bij Ezri en ze voelt zich een beetje licht in haar hoofd.
Een gelach komt van captain Sisko, "echt weer Dax uitspraak.
"De Quiters?" Vraagt Ezri.
"Kon niets meer voor ze doen, ken ook hun fysiologie niet. Ze liggen in de cargo ruimte," verteld captain Sisko.
Ezri neemt nog maar een slok, "het is bepaald geen runabout nee. Wat nu?"
"Kan de communicatie niet repareren als er iemand naar buiten gaat om de array te resetten. Dax jij bent de enige die een ruimtepak aan kan van de Quiters en ervaring in hebt." Verteld captain Sisko.
Ezri kijkt hem aan en neemt nog een flinke slok van de wijn, "ja!"

Bij de luchtsluis aangekomen wurmt Ezri zich een krappe ruimtepak en voelt zich wel zenuwachtig. Nog nooit heeft ze een ruimtewandeling gemaakt en getraind in een ruimtepak, althans als haar eigen. Haar gastlichaam en de Dax levensvorm die al 871 jaar oud was wel.
"De array bevindt zich onderaan in het voorin midden," verteld captain Sisko en helpt Ezri met de helm opdoen. "Heb je voldoende lucht?"
Ezri knikt ja en vreemd genoeg lijkt ze geen zuurstof nodig te hebben. Er na stapt ze de luchtsluis in en langzaam begint wordt de lucht weggepompt. Een claustrofobisch gevoel krijgt Ezri en ze zou nu zo snel mogelijk weer uit het ruimtepak willen. Maar iets verteld haar dat het levens reddend is om de communicatie weer te herstellen voor captain Sisko en haar. Sisko haalt het schip uit warp want kan Ezri niet naar buiten.

Opeens voelt Ezri zich weer zweven want de kunstmatige zwaartekracht is automatisch uitgezet, de wijn bezorgt haar nu een flinke hoofdpijn.
"Wacht!" Schreeuwt ze maar captain Sisko hoort het niet want ze heeft de communicatie niet aangezet. "Captain Sisko!"
Dan gaat er een tweede deur open en Ezri zweeft nu stribbelt om grip te krijgen naar het oneindige heelal.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do jun 01, 2017 6:21 pm

Eens een heel ander soort verhaal van jouw hand. Leuk! Ben benieuwd waar het ons heen zal leiden.
Er zit een gewone deur in
Hoe krijg je een gewone deur open als er geen zwaartekracht is? :P Hoort dat geen schuifdeur te zijn dan?

En waarom is er trouwens geen zwaartekracht? In die films met grote ruimteschepen is er altijd een bepaald gedeelte zonder zwaartekracht, maar het overgrote gedeelte heeft dat wel omdat delen van het ruimteschip ronddraaien en daardoor zwaartekracht creëren. Als ik het goed heb begrepen.
"Gaat het old man," hoort Ezri als ze haar ogen weer open doet. "Weer ruimte ziek?"
De hoofdpersoon is toch een vrouw van 24?
Captain Sisko lacht, "heeft een van je eerdere gastlichamen ervaring van Quiteriedrive's?"
Ohjeee dit klinkt als The Host! :O Heeft het gastlichaam wel toestemming gegeven?

Ingewikkeld dat ze denkt als Ezri maar aangesproken wordt als Dax, al snap ik de situatie wel.
Ezri kijkt om haar heen
kijkt om zich heen
Nog een beetje wankel op haar benen loopt ze
Dus er zijn wel delen met zwaartekracht aan boord?
die hebben een slak in hun buik.
Gatverdamme... ieeel... een slak? Serieus hoe kom je erop :P
Ezri is de gastlichaam en Dax het levensvorm in die slak
Als Ezri het gastlichaam is, waarom wordt Dax dan als ander persoon genoemd. Wie zit er nog meer in dat lichaam? Iemand die niet helemaal thuis is met slakken in je buik, brr
"Dax, heb je al de Quiteriedrive's online?" Klinkt er opeens uit het niets een kwartier later.
En waar is de moeder opeens heen?

Spannend einde! Ga zo door!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

do jun 01, 2017 7:07 pm

@Maaike weet niet of het mag maar kijk even op www.nl.wikipedia.org/wiki/Trill voor informatie. Dan zal ook alles een stukje duidelijker worden.

Of natuurlijk even Startrek Deep Space Nine helemaal zien :) of korte stukjes op Youtube
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr jun 09, 2017 7:57 pm

Tuurlijk mag dat, maar de link doet het niet :(
Haha, de hele serie van StarTrek kijken, lol dan ben ik denk ik wel een jaartje zoet. Zijn daar niet gigantisch veel seizoen en spinoffs van?
nurias
Columnist
Beheer:

ma jul 03, 2017 2:56 pm

Maaike schreef:
vr jun 09, 2017 7:57 pm
Tuurlijk mag dat, maar de link doet het niet :(
Haha, de hele serie van StarTrek kijken, lol dan ben ik denk ik wel een jaartje zoet. Zijn daar niet gigantisch veel seizoen en spinoffs van?
Klopt en veel films maar zoek maar een keer op via google Trill, Startrek
nurias
Columnist
Beheer:

zo aug 20, 2017 9:03 am

Na denken, na denken wat zal Ezri doen! Mompelt Ezri en ze weet net op tijd de magneten op de laarzen te activeren. Met een ruk worden haar voeten op de buitenkant van het schip vastgemaakt. Ezri vloekt wat ze het niet verwacht, rondkijkend voelt ze zich opeens duizelig maar overgeven hoeft ze niet. Oke, weer nadenken. Is er een gastheer of gastvrouw die ervaring hierin heeft. Tobian Dax, waarom moeten het nu de mannen wezen. Kijkend op het display op haar linker arm ziet Ezri dat ze nog maar 60 procent zuurstof heeft en een vreemd tekentje flikkert, denkend weer aan Tarzian Dax weet ze dat het communicatie is.
“Hallo,” roept Ezri.
Een gelach klinkt van de andere kant, “alles goed Dax. Geloof dat je landing gehoord is in het volgende stelsel.”
“Lach niet!” Roept Ezri, o wat zeg ik nu. “Het is niet bepaald Starfleet materiaal. Ga nu naar de communicatie ding of iets, waarmee we communiceren.”
Weer klinkt gelach van Sisko, “hou de lijn open.” Oke, ogen dicht, ademhalen en denken aan een horizon. “Dax, array! Kan alles horen wat je mompelt.”
Na de ogen geopend te hebben lijkt het voor Ezri dat ze rechtovereind staat en niet op zijn kop. Beetje onhandig lopend loopt Ezri terug naar het luik waar ze een koffer pakt. Erna loopt ze via de zijkant naar de onderkant waar ze weer op haar kop staat. Ezri kijkt om haar heen terwijl ze richting de array loopt, een lach komt op haar gezicht. Zo heeft ze de sterren nog nooit gezien en een ruimtewandeling is geweldig om te doen. Als mijn moeder eens mij kan zien.
“Ben bij de array,” roept Ezri naar captain Sisko.
Nadenkend als Maya Dax, die ervaring in communicatie apparatuur heeft, opent ze het paneel waar de array achter zit. Als Tarzian Dax probeert ze de tekens te lezen wat het probleem is. Na een druk op een knop blijft de koffer door een magneet ook op het plaatwerk van het schip, na geopend te hebben moet Ezri eerst na denken waarmee ze het moet doen. Gaaf om nu startrek spullen in mijn handen te hebben. Dit is echt de beste droom die ik gehad heb, kon ik maar blijven of spullen meenemen.
“Hoe gaat het Dax,” klinkt het door haar helm. “Je mompelde iets van mijn moeder. Hoeveel zuurstof heb je nog.”
Ezri kijkt op haar display, “43 procent. Luister maar niet naar mijn gemompel.”
“Je moet ook nog terug, op 15 procent ga je terug Dax. Niet eigenwijs wezen,” roept captain Sisko op een strenge toon.
“Ben 871 jaar en niet eigenwijs, nou misschien Tobian en Farym wel. Maar eigenwijsheid slaat wel eens een gastlichaam over, ik ben niet eigenwijs.” Roept Ezri terug.
"Dax, array!" Roept Sisko met een zucht.
"Ja zucht maar, weet je wel hoe moeilijk dit is voor mij. Of eigenlijk, nee voor mij want denk nu niet via mijn gastlichaam. Weet je dat ik nooit een ruimtewandeling heb gemaakt, ik dan Ezri Dax. Nee niet Dax ik alleen Ezri. Wel in een Starfleet training maar daar werdt ik altijd ziek, heel vreemd nu niet. Weet dat Quiters ruimtepakken nergens naar stinken, of eigenlijk de Quiters. Heel vreemd, ruik helemaal niets."
"Dax, je mompeld en kletst te veel en de array?"
Of ze ervaring heeft van 871 jaar hersteld Ezri de aray en ze is er zelf verbaasd over dat ze het kan. Kijkend op haar display schrikt ze behoorlijk, nog maar 10 procent.
“Hoeveel heb je nog,” vraagt captain Sisko.
“Genoeg, probeer nu de secondaire koppel te bypasses op 60.” Roept Ezri terug.
Een paars lampje op het paneel van de array gaat uit, Ezri lacht en is tevreden als Maya Dax. Opeens klinkt er een irritante piep door haar helm.
“Problemen?” Roept captain Sisko bezorgt.
Ezri kijkt op het display en haar zuurstof is nog maar 2 procent. Wat gaat dat snel, maar voel me niet duizelig of dat ik zuurstof te kort heb. Zal de slak zonder zuurstof kunnen, maar het gastlichaam vast niet.
“Nee geen problemen.” Roept Ezri terug en doet het luik van de array weer terug.
Na de koffer dichtgemaakt hebben loopt ze snel terug naar het luik waar ze makkelijker dan eerst in de luchtsluis stapt. Als ze de deur sluit en de toevoer van lucht aanzet geeft het display op haar pols aan 0 procent lucht aan. Oplucht haalt Ezri adem en blijft even staan om van alles bij te komen.

‘’Ben wel toe aan een borrel!” Roept Ezri als terug is bij captain Sisko.
Hij lacht en schenkt een glas in, “alles goed Dax. Je klonk als of je met gedachte ergens anders was.”
“Nee, alles goed. Moest wenen aan die Quiters ruimtepak. Tjonge ze verbruiken wel veel zuurstof,” verteld Ezri met een lach en drinkt in een keer het glas leeg. “Zat op 0 procent bij de luik.”
“Wat!” Schreeuwt Sisko. “Heb je toch gezegd old man. Je weet dat Quiters hun zuurstof zelf kunnen aanvoeren, je gastlichaam niet. We zijn ver weg als je gastlichaam sterft. Geluk, dat heb je.”
Ezri kijkt hem aan, “kunnen we al een bericht sturen.” Sisko kijkt haar en schud met zijn hoofd, met een zucht laat hij in een stoel vallen en drukt met frustratie op het touchscreen.
Ezri kijkt naar hem en gaat ook maar zitten, de 180 jaar oude Bajoraan wijn begint nu wel een beetje er naar haar hoofd te schieten.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do dec 28, 2017 7:09 pm

Leuk vervolg! Die Dax is een behoorlijke waaghals, met nauwelijks zuurstof nog terugwandelen naar het luik alsof er niets aan de hand is :P

Terug naar “Science Fiction”