Langere verhalen - Boekverhalen

Voor al u vragen en opmerkingen
MoensKatrien
Balpen
Beheer:

Langere verhalen - Boekverhalen

di jan 31, 2017 11:07 am

Ik plaats mijn vraag mbt. een map voor langere verhalen hier.
Eerst had ik deze gepost onder de map ‘Even voorstellen’ maar ik vind dat hij hier beter thuis hoort.

Zoals Maaike reeds aangaf is het inderdaad zo dat de spanningsboog om te lezen op een site vooral op korte stukken is gericht. Ik heb zelf ook al ondervonden dat ik soms korte verhalen verkies, zeker als ik maar weinig tijd heb om te lezen.

Daar tegenover staat echter dat ik ook fan ben van de langere verhalen die gepost worden.
Hiervoor maak ik dan echt tijd vrij om ze te lezen. Ik kijk ook altijd vol ongeduld uit naar de vervolgstukken die gepost worden. Aangezien ik meerdere verhalen volg en de verhalen soms door elkaar haal, herlees ik ze zelfs om terug mee te zijn met de verhaallijn.
Dit roept volgende vraag bij mij op. Kan je op deze site ook verhalen markeren zodat je verwittigd wordt wanneer een nieuw stuk is gepost? Ik vind dat een handig iets.

Ik dacht aan een aparte werkmap ‘Boekverhalen’ of iets dergelijks, waardoor de lezer op voorhand weet dat het gaat over langere teksten.
Ik had in gedachten een structuur die lijkt op de structuur van vb. map ‘Wedstrijdoverzicht’. Hieronder worden steeds extra mappen aangemaakt, waaronder de deelnemers hun verhaal kunnen plaatsen.

In de map ‘Boekverhalen’ zou dan per boek een map kunnen aangemaakt/voorzien worden.
Is dit technisch haalbaar? Kan een niet-beheerder een map aanmaken?
Eventueel moet een aanvraag bij de beheerders ingediend worden om een map aan te maken.
Nadien kan de schrijver in zijn map zelf kiezen hoe hij/zij verder werkt. Eén aansluitende tekst, of werken met meerdere teksten/hoofdstukken (inleiding, hoofdstuk 1, …… ,slot).

Ik ben mij bewust van het feit dat dit implicaties heeft. Zo zal vb. een beveiliging voorzien moeten worden dat enkel de schrijver/aanvrager toelaat nieuwe teksten in zijn map te posten.
Indien een niet-beheerder een map kan aanmaken, zal moeten beveiligd worden dat dit enkel en alleen kan gebeuren in de map ‘Boekverhalen’. Anders kunnen jullie wel eens geconfronteerd worden met een wildgroei aan mappen.
Ik vermoed dat er nog wel een aantal zaken zijn waarmee rekening moet worden gehouden.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Langere verhalen - Boekverhalen

di jan 31, 2017 7:32 pm

Kan je op deze site ook verhalen markeren zodat je verwittigd wordt wanneer een nieuw stuk is gepost? Ik vind dat een handig iets.
Deze vraag is gelukkig gemakkelijk en snel te beantwoorden :D Dat kan namelijk! Je hebt bovenaan het verhaal - onder de titel links - een aantal knoppen, waaronder eentje bestaande uit drie streepjes (het zogenoemde hamburgermenu). Als je daarop klikt kun je ervoor kiezen om je op het onderwerp te abonneren of hem op te zeggen. Dit moet je handmatig voor elk topic doen waar je een notificatie van wilt krijgen. Als je een abonnement hebt komt dit sowieso bij je notificaties rechtsboven te staan en als je het hebt ingesteld ontvang je ze ook per (kun je in de instellingen van je account regelen).

Dan je andere vraag. Ik snap je gedachtegang, laat ik dat voorop stellen. Want als je per hoofdstuk zou plaatsen, kan men in principe ook specifiek op dat stuk feedback kunnen geven.
Ik dacht aan een aparte werkmap ‘Boekverhalen’ of iets dergelijks, waardoor de lezer op voorhand weet dat het gaat over langere teksten.
Er is in elk geval onderscheid tussen lange en korte verhalen doordat we een map met "one shots" hebben. Wanneer een verhaal hierin staat mag je ervan uit gaan dat dit een kort verhaal is en het einde er ook staat. Soms kan dit verhaal uit twee of drie plaatsingen bestaan. In de toekomst (als we veel one-shots hebben) maken we per genre een submap aan voor one-shots per genre (dan heb je bijv. de map Fantasie met daarin een submap oneshot). Omdat dit nu nog niet het geval is, hebben we ze op 1 plek centraal zodat we niet allemaal lege mappen hebben.

Als een verhaal in een genre map staat, zoals fantasie, dan mag je ervan uitgaan dat dit een lang is danwel wordt. En dit topic is dan de "werkmap/topic" waarin het verhaal groeit.

We kunnen wel uitzoeken of we verhalen die af zijn of een one-shot zijn een apart icoontje kunnen geven zodat opvalt wanneer het een kort verhaal is of wanneer het een einde heeft. Volgens mij moet dat wel mogelijk zijn.

Ik had in gedachten een structuur die lijkt op de structuur van vb. map ‘Wedstrijdoverzicht’. Hieronder worden steeds extra mappen aangemaakt, waaronder de deelnemers hun verhaal kunnen plaatsen.
Als je per verhaal per gebruiker een map aanmaakt krijg je een hele berg met mappen waar maar één document inzit en dat wordt vrij onoverzichtelijk. Je plaatst namelijk niet per hoofdstuk een nieuw topic. Als je wel per hoofdstuk een nieuw topic aan zou maken, zou de hele volgorde door elkaar lopen op het moment dat iemand ergens op reageert. Dan zou je als lezer op zoek moeten naar waar ergens hoofdstuk 1 te vinden, wat misschien op pagina 3 van 5 is beland. Tevens is het volgens mij niet mogelijk om je op een map te abonneren dus je kunt dan ook het verhaal niet goed volgen.

Ik denk dat je werkmappen vooral nodig hebt op je pc of laptop waar je aan je verhaal werkt. Dat je daar per hoofdstuk een apart document maakt omdat dat prettig werkt is natuurlijk prima, maar voor de lezer wil je het zo makkelijk mogelijk maken. Als ik hier aan een verhaal zou beginnen dat al af is, zou ik niet steeds naar een nieuw topic willen switchen. Op het forum plaats je in principe alleen je verhaal (dat is een aanname van mij, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je hier je verhaal verzint en direct typt. Eén keer een verkeerde backspace of F5 en alles is weg).

Mocht een verhaal uit een serie bestaan, dan kun je natuurlijk per boek wel een nieuw topic aan maken. ;)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Vragen & Feedback”