Serzona

Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

Serzona

ma aug 20, 2018 8:55 pm

Heb je ooit al het verhaal van Serzona gehoord? Het verhaal van de kleine fluitenspeelster? Het is welgekend in deze streken. Heeft echt niemand je verteld over het meisje en de wonderlijke melodieën die ze uit haar fluit van obsidiaan kon toveren? Wel, je bent hier nog maar net, misschien is dat niet zo vreemd. En toch. Geen enkele eenzame reiziger zou door dit dorp moet trekken zonder op zijn minst van haar bestaan te weten.
Wat zeg je? Mensen hebben u gewaarschuwd voor zoete tonen tijdens maanloze nachten? Ja. Dat is haar. Dat is de kleine Serzona. Serzona met haar glanzend zwarte fluit, op blote voeten en twee vlechtjes in haar haar.
Aangezien niemand je het verhaal al heeft verteld, zal ik het voor je doen, als je het niet erg vindt om deze oude man nog wat langer in je gezelschap te hebben.

Serzona zat op de drempel van haar huis te spelen met een smalle fluit van zwart glas, met haar vingers de gaatjes open en dicht doend. Zij had het instrument in het bos gevonden, maar toen de dorpelingen haar vroegen waar exact, kon zij niet antwoorden. Zij wees slechts naar een vaag punt in het westen en vertelde dat er voorbij de struiken een rots op een open plek was, waar zij de fluit had gevonden. Veel mensen voelden zich onbehaaglijk bij de aanblik van het obsidianen instrument, dat ondanks zijn lichtheid en rankheid een intimiderende uitstraling had. Uiteindelijk deed men niets en liet men de kleine Serzona met haar vondst spelen; wat kon een fluitje voor kwaad?
En Serzona oefende en oefende, tot zij op een dag hele melodieën op de fluit kon blazen. Haar muziek zweefde elke avond door het dorp en deed de naar huis terugkerende boeren halthouden en verrukt opkijken.
Zo ging het enkele jaren door, jaren waarin het meisje bewees dat ze talent voor muziek had. Zij speelde niet langer de wijsjes die zij al eerder had gehoord, zij vond er ook nieuwe uit en zocht dan toon na toon naar een melodie die uitdrukte wat zij ervoer of waarnam, tot zij in staat was anderen te laten voelen wat zij voelde of te laten zien wat zij zag.
In haar dertiende herfst ging zij het bos in, op zoek naar rijpe bramen en eetbare paddenstoelen. Op de terugweg verdwaalde zij en zij was gedwongen de nacht in het woud door te brengen. Net die lange nacht waarde de dood door het dorp; de meedogenloze demon Schimmenjager dook op en zaaide dood en verderf. Haar wanhoop en verdriet toen zij de weg terugvond en een dodendorp aantrof, waren ondraaglijk. Verslagen verzamelde zij haar weinige bezittingen en zij ging terug naar het woud, westwaarts, waar de bomen oud en de heuvels hoog waren. Daar kroop zij onder varens en struiken door, een spoor van tranen achterlatend, en pas wanneer de begroeiing terugweek, stond zij weer recht en wierp een blik op haar omgeving.
Hier was het. Dit was de plek waar zij haar dierbare fluit had gevonden. Verblind door zoute druppels nam ze het zwarte fluitje uit haar zak, klom op een platte rots, ging zitten, en begon te spelen. De tonen waren kwetsbaar, zacht, vervlogen met de wind, botsten op de stammen van de bomen en vulden het bos met hun melodie. Terwijl zij speelde dacht zij terug aan de jaren in het dorp, waar zij met haar fluit de boeren had vermaakt, voor haar kleine broertje had gespeeld en haar vrienden had verbaasd met haar vingervlugheid.
Haar tranen stopten met vallen en in plaats daarvan huilde haar fluit, het huilde met klanken die zoveel pijn in zich meedroegen dat de dieren zwegen, de wind ophield met waaien en het water stopte met stromen. De zon, die nog niet zo heel lang geleden was opgekomen, keerde op zijn schreden terug en ging onder, de sterren verschenen, de maan legde zijn weg af in enkele minuten, en weer tevoorschijn kwam de zon, daar waar hij normaal achter de horizon had moeten zakken. En daar, in rode wolken en zachtroze lucht, bleef hij staan, zijn warme stralen over Serzona uitstrooiend.

Ze zeggen dat ze daar nog altijd zit, op haar rots, tussen de struiken. Het is niet zo dat het kind zelf gevaarlijk is, jongeman. Het gevaar zit hem in de tijd die er stil staat. Je zou niet de eerste zijn die nietsvermoedend richting het fluitspel in het westelijke woud loopt en vervolgens nooit meer wordt teruggezien. Na Schimmenjagers aanval werd dit dorpje opnieuw opgebouwd, misschien niet op exact dezelfde plaats, maar dichtbij, en onder dezelfde naam. Serzona met haar fluit woonde hier niet ver vandaan, en de open plek in het woud, hoewel niemand hier ernaar durft te gaan zoeken, kan hier ook niet ver van liggen. Geniet van haar fluitspel wanneer je het door de kieren van je luiken hoort sijpelen, maar probeer de bron ervan niet te achterhalen. Ik heb me laten vertellen dat gevangenzitten in de tijd één van de minder plezierige manieren van leven is.
Laatst gewijzigd door Nayalina Nashan op do aug 30, 2018 8:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
A reader lives a thousand lives before he dies.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

Re: Serzona

do aug 23, 2018 7:07 pm

Met plezier gelezen, orgineel verhaal
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
Supersonic scorer
Vulpen
Beheer:

di aug 28, 2018 2:39 pm

Dit is een mooi geschreven verhaal. Ik vind de verwerking van het thema 'Muziek' erg mooi terugkomen in 'Serzona'. Bovendien vind ik de setting passend bij het verhaal. Het zou inderdaad een verhaal kunnen zijn dat door een oud/wijs persoon verteld werd en dat vind ik er ook mooi aan. Die setting voegt er net iets extra's aan toe, wat het verhaal leuk maakt om te lezen.

Ik vraag me echter wel af of de Schimmenjager niet van een ander verhaal komt. Ik heb, in alle snelheid, wel een verhaal voorbij zien komen dat 'De Schimmenjager' heet. Ondanks dat ik dat verhaal nog niet gelezen heb, zou ik het apart doch vermakelijk vinden als deze verhalen in verbinding staan en dat hier dezelfde Schimmenjager bedoeld wordt. Hierbij laat ik het, want voor de rest is het een leuk geschreven en mooi verteld verhaal.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

do aug 30, 2018 8:31 am

Tnx, Libelle, blij dat je het een mooi verhaal vond! :D

@Supersonic Scorer: Schimmenjager is het verhaal (en idd ook een persoon ;) ) waar ik een hele fantasiewereld voor heb uitgevonden, een beetje zoals jij met Qissadiem hebt gedaan xD . En omdat ik ervan hou dingen meer in het detail uit te werken, spelen heel wat van mijn kortverhalen zich in dezelfde wereld af, zelfs al is er niet altijd een duidelijke link met het verhaal Schimmenjager. Leuk dat je dat gezien hebt! :lol:
Also, geeft niet hoor, dat je verhaal nu ook hier staat. Ik zou het wel nog es op de correcte manier inzenden, omdat mensen anders niet zien dat er een nieuw wedstrijdverhaal is, en omdat de feedback dan niet door elkaar komt te staan :).
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

do sep 06, 2018 6:27 pm

@SU. Zou inderdaad je verhaal maar even opnieuw plaatsen onder nieuw onderwerp, anders loop je misschien je inzending en reacties mis. Zou jammer zijn toch?
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

za sep 22, 2018 12:57 pm

Spannend en mooi geschreven verhaal weer van jouw hand :)
meedogenloze demon Schimmenjager
Ooh, het is in zijn wereld :3
Alleen was 'ie toen nog slecht .. =/

PS ik heb het verhaal van Supersonic scorer weggehaald ;)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

za sep 22, 2018 5:43 pm

PS ik heb het verhaal van Supersonic scorer weggehaald ;)
Volgens mij staat voor de kat z’n viool er nog, of heb je een ander verhaal weggehaald.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

za sep 22, 2018 6:26 pm

xD Ik denk dat het over het hier geposte verhaal gaat, Libelle. Supersonic had z'n verhaal eerst per ongeluk hier gezet, dat is bij mij nu weg :').
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

za sep 22, 2018 6:30 pm

@Maaike Yup, ik ben me de laatste tijd weer aan het amuseren met verhalen uitvinden die zich ook in Schimmenjagers wereld afspelen xDDD, al is het niet altijd gedurende dezelfde periode... Fijn dat je het mooi vond!

Terug naar “Gesloten: Muziek”