Het avontuur naar de grote stad

nurias
Columnist
Beheer:

Het avontuur naar de grote stad

zo nov 12, 2017 8:04 am

Mark en zijn vriendin Eva beide acht jaar kijken in de hal spiegel bij Mark thuis en lachen om hem. Straks zullen ze een geweldig avontuur beleven, naar de grote stad gaan. Het is zonder toestemming van hun ouders maar beide voelen zich stoer en durven alles. Mark en Eva vinden dat het wel kan want ze gaan toch ook elke ochtend zonder ouders met de bus naar school. Over de stad hebben ze veel gehoord en dat je daar geweldige avonturen kan beleven. Het zal totaal anders zijn dan hun dorp. Het is woensdag middag en ze zijn vroeg uit school om twaalf uur. Beide hoefde pas om zes uur thuis te zijn. Genoeg tijd om te reizen naar de stad, daar een twee uurtjes te blijven en dan weer terug reizen. Hun tweede uitdaging was echt een uitdaging maar misschien ook weer niet.

Mark doet de jas dicht die hij aanheeft en Eva schiet bijna in de lach en ook Mark. Beide lopen erna naar de bushalte voor de buurtbus.
“Laat mij het woord doen,” verteld Eva.
Mark knikt ja en al gauw komt de buurtbus aangereden.
“Goedemorgen jongedames,” zegt een vriendelijke buschauffeur met een glimlach.
Mark durft de man niet aan te kijken en schiet bijna in de lach want de buschauffeur zegt jongedame tegen hem.
“Goedemiddag we willen naar het station,” verteld Eva.
“Dat is de laatste halte,” verteld de buschauffeur die Mark bekijkt en dan kijkt naar een button op de jas die hij aanheeft.
Nadat beide de OV pas over de lezer te hebben gehaald gaan Mark en Eva voorin zitten om alles goed te zien.
“Geen school?” Vraagt de buschauffeur met een duidelijker en hardere stem.
Eva kijkt Mark aan, “nee we zijn altijd vrij op woensdag middag. We gaan naar een tante van mij en mijn vriendin gaat mee.”
“Leuk en helemaal zelfstandig, knap van jullie.” Verteld de buschauffeur.
De rest van de rit verloopt zonder dat er iets gezegd word en Mark en Eva vinden het best.
“Tot ziens en een fijne middag,” verteld de buschauffeur als ze bij het station zijn.
Mark en Eva kijken hem aan en halen de OV pas weer over de lezer.
“Tot ziens meneer,” verteld Eva. “Ook van mijn vriendin.”
Bij het station moeten ze weer inchecken met de OV pas om door de poorten te komen. Niemand kijkt vreemd naar hun maar zullen wel afvragen of beide wel oud genoeg zijn om alleen te reizen en of het verantwoordelijk is. Mark is even oud als zijn tweeling zus Lieke. Haar OV pas had hij bij zich en ook haar kleren, schoenen en jas aan.

Mark had samen met Eva gekozen voor kleren die zijn zus vaak aanhad. Een grijze legging, een paarse jurk met een uil erop en daaronder haar bruine laarsjes. Omdat zijn zus haar zomerjas gebruikt heeft hij haar roze winterjas maar aangetrokken . Het is wel een beetje warm met een winterjas aan vind Mark in de het vroege begin van de zomer maar hij heeft geen keuze. Mark vond het wel een mooie combinatie en wilde altijd eigenlijk al weten hoe het hem stond. Eva vond het eerst vreemd dat Mark meisjeskleren aan wilde maar later begreep ze hem wel een beetje. Beneden helpt Eva bij Mark de reserve gehoorapparaat van Lieke in doen, een haarband in en de reservebril op van Lieke. Zo lijkt hij op een meisje en zijn zus en ook zou zijn jongensstem misschien verklaren. Beide lekken tot hun derde jaar op elkaar als een twee-eiige tweeling en vaak werd Mark verwisseld met zijn zus. Met zijn donkerblonde lange haren word Mark vaak aangezien voor meisje en daar werd hij ook mee geperst op school. Zijn moeder denkt dat hij bij zijn vriend Stef is tot zes uur na schooltijd. Zij moest de hele dag werken en zijn zus was bij een vriendinnetje, Mark had een sleutel van het huis. Eva zal bij haar vriendin Stefanie zijn tot zes uur en haar moeder werkte ook. Verkleed als zijn zus wilde Mark altijd al waarom weet hij niet maar hij voelde zich prettig erbij. Eva wist van Mark zijn behoefte hierin en het was hun geheim. Beide hadden al lang plannen om ergens een te gaan met Mark verkleed als zijn zus.

Zittend op een bank kijken Mark en Eva naar buiten.
“Spannend niet en hoe voelt het nu?” Vraagt Eva zachtjes.
Mark kijkt haar aan, “ja spannend en we zijn al heel ver gekomen. Beetje onwennig om kleren aan te hebben van mijn zus en haar winterjas aan die is wel een beetje te warm. Ook de laarsjes zijn vreemd om op te lopen maar het voelt wel prettig.”
“En Lieke haar bril en gehoorapparaat?” Vraagt Eva.
“Lijkt mij vreemd om doof te zijn en zal het niet willen zijn net als een bril dragen. Gelukkig heeft ze een lage sterkte.” Verteld Mark.
“Je lijkt echt op je zus Lieke al zal je stem alles verraden,” verteld Eva. “Maar wat gaan we straks doen in de stad?”
“Weet het nog niet maar rondkijken en leuke dingen doen. Patatje halen en we zien wel,” verteld Mark.
Eva pakt uit een rugzak, waar ook Mark zijn eigen kleren, jas en schoenen in zitten, drinken. Mark had ook geld gestolen uit zijn moeders handtas. Beide genieten van de treinreis en de spanning stijgt.
“Goedemorgen OV pas graag,” zegt opeens een strenge en duidelijk mannenstem. Mark en Eva kijken omhoog naar een conducteur. “Reizen jullie alleen?”
“Ja wij reizen alleen mijn vriendin Lieke is doof. Mijn tante komt ons ophalen van station Molendijk,” verteld Eva snel verzonnen.
De conducteur lacht en neemt van beide de OV pas aan. De conducteur bekijkt de OV pas aan de voorkant waar de pasfoto van Lieke opstaat en haar gegevens. Even is hij stil en kijkt een paar keer naar Mark en dan weer naar de OV pas. Erna scant hij beide.
“Alles in orde Lieke en Eva, jullie zijn wel stoer om alleen te gaan. Veel plezier bij je tante Eva,” verteld de conducteur en geeft beide OV passen weer terug.
“Wat een dommerd zeg!” Fluistert Mark. “Blind net als die buschauffeur.”
Eva schiet in een lach en blijft lachen.

Na een halfuur zijn Mark en Eva op hun bestemming en stappen uit. Rondkijkend lopen naar de uitgang en checken daaruit. Buiten het station verstopt Mark de rugzak in een bosje naast het stationsgebouw.
Ver lopen naar de staat hoeven ze niet en al gauw zitten ze er midden in.
“Wat veel hoge huizen en flatgebouwen!” Roept Mark.
“Ja veel grote huizen maar wat zijn ze vies aan de buitenkant. Ook hangt hier een smerig ruikende mist.” Verteld Eva.
“Dat zeker smerig zeker van alle uitlaatgassen. Ook zijn er geen bomen en zo,” verteld Mark en met Eva kijken ze vol verbazing rond. “Zal het veilig zijn voor die kinderen om buiten te spelen en zo tussen de mensen door op de stoep. Ook de vele auto’s en bussen op de weg.”
“Die zullen het wel gewend zijn en kijk dat jongetje die is denk ik pas vier. Ik mocht met vier niet eens buitenspelen in onze rustige en saaie buurt. Heel anders dan bij ons,” verteld Eva.
Als ze verder lopen merken ze op hoe smerig ook de straten zijn met vuilnis, stukjes papier, flesjes, glas en meer. Mark blijft op zijn telefoon kijken waar ze zijn want verdwalen kan je hier zo.
“Maar wat zullen we gaan doen want denk dat de hele buurt zo is. Op de kaart zie ik geen parken of speeltuintjes?” Vraagt Mark.
Eva weet het niet en kijkt goed rond. Samen lopen straat na straat door maar de wijk blijft hetzelfde eruit zien en nog steeds geen park of speeltuintje.
“He kijk wat grappig hier doen mensen hun was. Zouden geen geld hebben voor een wasmachine.” Verteld Eva. “Lijkt mij heel ongemakkelijk want ieder ziet je vuile ondergoed.”
“Getver! Moet er echt niet aandenken.” Roept Mark.
Bij een oversteekplaats wachten ze op het groene licht.
“He kijk een tram midden op de straat wat grappig.” Verteld Eva.
Mark is verbaasd net als Eva een tram kent hij wel maar er nooit in gezeten of dat er eentje op de straat rijd. “Zullen we een ritje maken.”
“Ja cool!” Roept Eva.
Beide stekken over en naar een halte zoals bij een bus. Er staan veel mensen op het kleine stukje stoep en Mark en Eva worden heen en weer geduwd. Als ze instappen halen beide de OV pas weer over de lezer en gaan maar zitten op een bankje. Niet wetend waar ze heen gaan kijken beide maar rond. Mark en Eva vinden de tram net als buiten smerig reuken maar dan naar pis ook zijn de stoelen hard en smerig. De tram schokt heen en weer en beide moeten zich goed vasthouden.
“Kom we gaan hier eruit want zie meer winkels,” roept Eva hard tegen Mark.
Mark zit haar te kijken maar zegt niets en beide stappen uit als de tram stopt.

Later lopen Mark en Eva verder langs de winkels maar gaan nergens naar binnen. Een patatje met veel mayonaise hallen ze wel en een ijsje.
“We moeten ze wel terug en denk dat we gewoon aan de tramchauffeur moeten vragen welke tram we moeten nemen naar het station. “ Verteld Eva.
Markt knikt ja en beide lopen verder en kijken goed rond. Bij een supermarkt halen ze snoep en wat drinken voor onderweg. Erna lopen ze naar een tramhalte.
“Kunnen jullie het vinden?” Vraagt een moeder met een klein meisje aan de hand als ze Mark en Eva op de tramkaart ziet kijken.
“We moeten naar het station alleen vergeten welke tramlijn we moeten pakken,” verteld Eva. “We gaan naar mijn opa en oma dit is mijn vriendin Lieke en ik ben Eva.”
De moeder kijkt naar Mark en ook naar de button. “Dat is tramlijn 168 bij halte Neverstraat moet je overstappen op tramlijn 45. Wij gaan ook met 168.”
“Bedankt,” verteld Eva.
“Yvonne en dit is mijn dochter Loes. Mogen jullie alleen met de tram naar het station?” Vraagt Yvonne en ze kijkt naar Eva.
“Ja mijn opa en oma zijn op het station alleen ze durven de stad niet in,” verteld Eva.
Later zitten Mark en Eva naast elkaar en weten even niets te zegen. Yvonne en Loes zitten tegenover hun. De tramrit duurt lang en Eva kijkt op haar horloge en ze ziet dat de tijd begint te dringen. Beide moeten om zes uur thuis zijn maar als het zo doorgaat dan zijn ze pas zeven uur thuis. Ook moet Mark zich nog omkleden. Na het overstappen komen ze op het station en gelukkig voor Mark ligt zijn tas er nog. De treinreis verloopt weer goed en rustig. Mark en Eva balen een beetje dat avontuur naar de grote stad saai was maar dat hun twee avontuur geslaagd is. Na de buurtbus weer te hebben genomen is het al 18:15 en Mark vreest een uitbrander. Snel verkleed hij zich in de bosjes en neemt dan afscheid van Eva die nog veel meer te laat thuis zal komen.

“Hoi mam!” Roept Mark zoals gewoonlijk en ziet dat zij zus al aan tafel zit en het eten op tafel staat. “Sorry dat ik laat ben maar was de tijd vergeten.”
Zijn moeder kijkt hem streng aan, “je weet wat ik gezegd heb vorige keer en wat de gevolgen zijn. Wat zit er in de tas?”
“O had wat oude kleren meegenomen want heb met Stef verder gebouwd aan onze boomhut.” Verteld Mark.
“Handen wassen en aanschuiven!” Roept zijn moeder.
Na het eten helpt Mark met afruimen zoals gewoonlijk en loopt dan snel naar de tas toe. De laarsjes doet hij weer bij de andere schoenen en Lieke haar jas op de kapstok. Boven gooit hij haar kleren in de wasmand.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

Re: Het avontuur naar de grote stad

zo nov 12, 2017 12:32 pm

En heel avontuur als je nog zo jong bent, ik miste een beetje hun belevenis van de grote stad, wat waren de indrukken, wat voelde ze hoe kwam het geheel op hen over, maar toch leuk verhaal
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
nurias
Columnist
Beheer:

zo nov 12, 2017 1:59 pm

Libelle schreef:
zo nov 12, 2017 12:32 pm
En heel avontuur als je nog zo jong bent, ik miste een beetje hun belevenis van de grote stad, wat waren de indrukken, wat voelde ze hoe kwam het geheel op hen over, maar toch leuk verhaal
Zat al op de limit van 2000 woorden anders had ik het meer uitgebreid. Maar thx voor je reactie.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

zo nov 12, 2017 2:28 pm

Ja, ik vind het ook een hele uitdaging om in zo weinig woorden een heel verhaal neer te schrijven wat ook boeit
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
Sive Hiolair
Balpen
Beheer:

zo nov 12, 2017 8:28 pm

leuk verhaal, Spannend voor de twee kindjes.

Wat is een OV pas? Aan de hand van het verhaal had ik wel door dat het een soort algemeen abonnement is voor tram, bus en trein, maar waar staat OV voor?

Af en toe vond ik wel een klein schrijffoutje, zoals:
Beide stekken over en naar een halte zoals bij een bus
Beiden steken over naar een halte zoals bij een bus.

Maar zoals ik zei, het zijn maar kleine schrijffoutjes, het verhaal zelf blijft wel duidelijk. :p
Al doende leert men.
nurias
Columnist
Beheer:

zo nov 12, 2017 9:18 pm

Sive Hiolair schreef:
zo nov 12, 2017 8:28 pm
leuk verhaal, Spannend voor de twee kindjes.

Wat is een OV pas? Aan de hand van het verhaal had ik wel door dat het een soort algemeen abonnement is voor tram, bus en trein, maar waar staat OV voor?

Af en toe vond ik wel een klein schrijffoutje, zoals:
Beide stekken over en naar een halte zoals bij een bus
Beiden steken over naar een halte zoals bij een bus.

Maar zoals ik zei, het zijn maar kleine schrijffoutjes, het verhaal zelf blijft wel duidelijk. :p
OV = Openbaar Vervoer soort gelijk wat we nu hebben met de OV chipkaart.
Kattenmeisje3045
Ganzenveer
Beheer:

ma nov 13, 2017 11:40 am

Mooi geschreven en ik was meteen geboeid door dat geschreven was door de ogen van zo'n jong person.
Zet je dromen op papier.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr nov 17, 2017 3:09 pm

Leuk verhaal, Nurias. Dapper van die twee kinderen om zo'n 'wereldreis' te maken met bus, trein en tram ^_^ Ben benieuwd waar hun volgende avontuur heen zal gaan.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

vr nov 17, 2017 6:47 pm

Leuk perspectief heb je genomen voor het verhaal! Het is interessant om te kijken vanuit de ogen van de twee kinderen, die de reis naar de stad al een heel avontuur vinden. Je voelt gewoon het ontzag dat ze wel moeten hebben voor de chaos in het centrum, al die hoge gebouwen en al die mensen.
Verder zitten er inderdaad nog wel een paar foutjes in. Je gebruikt bijvoorbeeld heel vaak het woord "verteld" en het woord "roept". Verteld moet hier vertelt zijn, met een t dus, want het is persoonsvorm enkelvoud. Ook kan je "vertelt" überhaupt wel wat minder gebruiken. De herhaling valt namelijk wat op. In plaats daarvan kan je bijvoorbeeld ook gewoon "zegt" pakken.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Marina
Potlood
Beheer:

zo nov 19, 2017 3:36 pm

Leuk verhaal. Interessant omdat het vanuit het oogpunt van een kind is geschreven. Ik was vooral benieuwd of ze nog thuis konden komen of dat het geld op hun OV kaart misschien op zou raken. :) Een interessante wending is dat ze niet gesnapt zijn. Ik ben nieuwsgierig naar wat er nu eigenlijk op de button staat.
In het begin schrijf je dat ze over de stad veel hebben gehoord. Hier was ik benieuwd naar een voorbeeld.

Alleen de volgende zin begreep ik niet helemaal. Wat is de eerste en wat is de tweede uitdaging?
Hun tweede uitdaging was echt een uitdaging maar misschien ook weer niet.

Terug naar “Gesloten: De stad”