Khalija en Kush : de verdronken stad MirJakesh

JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Re: Khalija en Kush : de verdronken stad MirJakesh

vr nov 17, 2017 3:01 pm

Dit smeekt inderdaad om een vervolg. Dit korte verhaal legt de basis voor heel wat moois :D. Je inzending lijkt nu meer een proloog voor een groter verhaal, dat Kush dan ook daadwerkelijk naar die verdronken stad zal voeren om zijn geliefde te vinden/te redden.
Even wat feedback:
Ik vraag me af of het misschien niet je bedoeling was om dit verhaal helemaal af te maken (dus om Kush ook echt naar de stad te laten gaan). Nu lijkt het wat incompleet. De titel impliceert een heel avontuur in de "Verdronken stad MirJakesh", maar Kush gaat nooit daadwerkelijk naar de verdronken stad. Dat vond ik wel een beetje jammer. Daarnaast vond ik het opvallend dat in de titel de naam van de stad staat, maar dat die naam nergens in het verhaal meer terugkomt.
Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat het thema "de stad" niet heel sterk naar voren komt in je inzending. De stad is inderdaad wel de setting, maar speelt eigenlijk geen rol. Hun woonplaats had net zo goed een plattelandsdorpje geweest kunnen zijn; het zou niets veranderen aan het verhaal. Het thema is nu de liefde (althans, zo ervaar ik het), terwijl het daadwerkelijke thema van de wedstrijd wat op de achtergrond blijft. Dit had misschien wat meer naar voren kunnen komen als het verhaal langer was geweest. Ik heb het even gecheckt, en het verhaal was ongeveer 1000 woorden. Het mocht dus nog 2 keer zo lang zijn! Aangezien je redelijk kort beschrijft en aardig wat tijdssprongen maakt, denk ik dat je Kush ten minste aan zijn avontuur had kunnen laten beginnen in dit verhaal.
Als laatste wil ik kort iets zeggen over het taalgebruik. Ik zie dat je zinnen nogal vaak aan elkaar vastplakt door middel van komma's, waardoor de zinnen gigantisch lang worden. Dit moet je eigenlijk vermijden. De eerste zin bijvoorbeeld bestaat uit 47 woorden, wat erg lang is. De eerste zin zou bijvoorbeeld kunnen zijn: "Khalija zit op een boomstam aan de rand van de stad, in de stralende zon." Daarna zou de rest dan komen. Let er in ieder geval op dat je je zinnen niet te veel aan elkaar breidt.
Ik moet overigens wel zeggen dat je woordkeuze over het algemeen goed is, en dat meestal mooie zinnen gebruikt. Maak ze alleen niet te lang ;)
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Marina
Potlood
Beheer:

zo nov 19, 2017 12:35 pm

Leuk liefdesverhaal! Ik ben net als de anderen benieuwd hoe het afloopt. (daar heb je ons als lezer goed in mee. ) De eerste alinea kwam er voor mijn gevoel een beetje veel informatie in één keer op mij af met de nieuwe karakters en hun geschiedenis, maar ik begrijp ook wel dat dat benodigd is voor de rest van het verhaal. Misschien zijn er elementen die pas later in het verhaal duidelijk zouden kunnen worden, om zo voor de lezer nog een beetje mysterie/nieuwsgierigheid over te laten?
Na de lange, vermoeiende reis die hij had gemaakt, was ik erg benieuwd naar wat hij bij het huis van Khalija zou aantreffen.

Ik vond de tekst lekker weglezen. Jochem noemde de lange zinnen, maar die hebben mij niet gehinderd bij het lezen. (of misschien alleen een beetje bij de eerste alinea toen ik er nog even in moest komen).
Er was een zin die ik opnieuw heb gelezen, voor ik door had uit wiens oogpunt dit was geschreven. Het meeste is namelijk uit het oogpunt van Kush geschreven.
“Als Kush de volgende dag uit het raam kijkt ziet hij de verhuiswagen staan, zijn moeder loopt met vastberaden tred richting haar ouderlijk huis. "Pap en Mam, hoe kun je", ze werpt een woedende blik op haar ouders".
Het duurde even voordat ik besefte dat hier de focus vanuit Kush was veranderd naar die van de moeder van Kush. Ik dacht eerst even dat je hem hier met Khalija had verward (door het gebruik van 'ze'). Je zou misschien hier meer bij het oogpunt vanuit Kush blijven (bv door te beschrijven dat hij ziet dat zijn moeder een woedende blik werpt oid).

Ik hoop op een vervolg. :)
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

zo nov 19, 2017 12:56 pm

Maaike schreef:
vr nov 17, 2017 1:58 pm
Mooi verhaal, vooral hoe sterk de liefde van de twee tieners is. Ik vraag me wel af, waarom ze niet eerder naar elkaar toe zijn gegaan? Als de liefde zo sterk is, waarom moet er eerst een aardbeving en een tsunami komen voordat je daar heengaat? En als dat het moment is, dat je gaat waarom ga je dan naar opa en oma? Ze hebben hem al eerder 'verraden' door hem met zijn ouders mee te sturen.

In de reacties zag ik dat je schreef dat er waarschijnlijk een vervolg komt. Ik ben benieuwd of daarin de antwoorden van mijn vragen terugkomen ;) Verder goed geschreven!

Beide ouders waren tegen de relatie, brieven en telefoontjes werden onderschept, komt misschien niet erg goed tot uitdrukking. Ik ga er een vervolg op schrijven en wat dingen toevoegen, bedankt voor de feedback.
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

zo nov 19, 2017 1:09 pm

Marina schreef:
zo nov 19, 2017 12:35 pm
Leuk liefdesverhaal! Ik ben net als de anderen benieuwd hoe het afloopt. (daar heb je ons als lezer goed in mee. ) De eerste alinea kwam er voor mijn gevoel een beetje veel informatie in één keer op mij af met de nieuwe karakters en hun geschiedenis, maar ik begrijp ook wel dat dat benodigd is voor de rest van het verhaal. Misschien zijn er elementen die pas later in het verhaal duidelijk zouden kunnen worden, om zo voor de lezer nog een beetje mysterie/nieuwsgierigheid over te laten?
Na de lange, vermoeiende reis die hij had gemaakt, was ik erg benieuwd naar wat hij bij het huis van Khalija zou aantreffen.

Ik vond de tekst lekker weglezen. Jochem noemde de lange zinnen, maar die hebben mij niet gehinderd bij het lezen. (of misschien alleen een beetje bij de eerste alinea toen ik er nog even in moest komen).
Er was een zin die ik opnieuw heb gelezen, voor ik door had uit wiens oogpunt dit was geschreven. Het meeste is namelijk uit het oogpunt van Kush geschreven.
“Als Kush de volgende dag uit het raam kijkt ziet hij de verhuiswagen staan, zijn moeder loopt met vastberaden tred richting haar ouderlijk huis. "Pap en Mam, hoe kun je", ze werpt een woedende blik op haar ouders".
Het duurde even voordat ik besefte dat hier de focus vanuit Kush was veranderd naar die van de moeder van Kush. Ik dacht eerst even dat je hem hier met Khalija had verward (door het gebruik van 'ze'). Je zou misschien hier meer bij het oogpunt vanuit Kush blijven (bv door te beschrijven dat hij ziet dat zijn moeder een woedende blik werpt oid).

Ik hoop op een vervolg. :)

Bedankt voor je reactie, is inderdaad een punt van aandacht, het een vast gezichtspunt van de verteller.
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.

Terug naar “Gesloten: De stad”