Een geweldadig nieuw begin

nurias
Columnist
Beheer:

Een geweldadig nieuw begin

do jul 27, 2017 12:55 pm

Angeliek wacht en wacht in een gestolen auto en houd een huis nauwlettend in de gaten. In dat huis zal haar nieuwe leven beginnen.

Haar spanning word verbroken als er een auto de oprit op rijd. Een mevrouw stapt uit, Angeliek ziet haar lachen en naar de achterbank kijken. Erna loopt ze naar de kofferbak, boodschappen worden naar binnen gebracht via de garage. Op dit moment heeft Angeliek gewacht, als de vrouw binnen is, rent ze naar het huis. Van buren zal Angeliek geen last hebben want het huis is vrijstaand op een hoek en de buren zijn niet thuis. Tegenover en achter het huis waren weiden met koeien, het huis staat in een nieuwbouw wijk. Kijkend naar de achterbank zit daar een meisje dat slaapt. Ernaast een jongen die ouder is en een filmpje kijkt. Hij kijkt even naar Angeliek maar lacht alleen maar en wijst naar het beeldscherm. Angeliek lacht net als de vrouw, zwaait naar hem en loopt dan de garage binnen.
“Angeliek!” Roept de vrouw verbaasd als terugloopt naar de auto, “wat doe jij hier? Heb toch gezegd dat ik niets meer te maken wil hebben met jou. Ga mijn huis uit.”
Angeliek lacht, “jouw huis. Mijn huis, je hebt alles van mij afgenomen en zelfs onze moeder. Hoe durf je eigen zus buiten te sluiten. Weet je wel wat ik allemaal heb meegemaakt afgelopen maanden!”
“Je hebt hetzelf gedaan met drugs en alcohol. Nog een keer ga mijn huis uit.”
Angeliek lacht gemeen, “ben nu helemaal schoon en heb lang na gedacht over dit alles. Je gaat mij alles geven en ga hier wonen.”
“Dacht het van niet, nog een keer mijn huis uit anders bel ik de politie.” Roept Margreet de zus van Angeliek en ze pakt haar telefoon om 112 te bellen.

Dan opeens een harde klap en nog een klap!

Margreet zakt in elkaar en haar telefoon valt in stukken op de grond. Angeliek legt de stalenpijp neer waarmee ze Margreet heeft geslagen en loopt dan naar de auto. Ze kijkt rond, zwaait naar de jongen en doet de voordeur open.
“Is het spannend Sem?” vraagt Angeliek. Sem kijkt haar weer aan. Hij ziet zijn moeder in Angeliek want ze waren eeneiige tweelingen, ook heeft Angeliek dezelfde kleren aan als zijn moeder. Angeliek was wel iets steviger dan Margreet maar dat word niet door Sem opgemerkt. Sem knikt alleen ja, “Mama is bijna klaar en dan mag je binnen verder kijken.”
Weer in de garage ruimt Angeliek de grote vriezer uit. Erna kleed ze Margreet uit en bind ze haar polsen en enkels vast. Als Angeliek een stuk tape over de ogen van Margreet wilt plakken wordt ze opeens wakker! Margreet probeert te schreeuwen en wurmt zich alle kanten uit. Zo om te voorkomen dat Angeliek haar ogen kan afplakken en meer pijn kan doen.
“Rustig blijven!” Schreeuwt Angeliek naar Margreet.
Margreet weet met haar voeten tegen een stellingkast te trappen en spullen vallen met lawaai op de grond. Angeliek trapt Margreet in de maag, erna nog een keer en nog een keer. Ze stopt al haar woede en frustratie erin naar Margreet die als een zak vuilnis word rond geschopt.
Als Margreet stil blijft liggen stopt Angeliek, “wat zeg ik nu. Rustig blijven liggen!”
Nog niet op adem gekomen weet Angeliek met moeite Margreet in de vriezer te doen, de inhoud van de vriezer doet ze erna weer terug. Angeliek pakt de stalen pijp en ruimt deze op in een stellingkast, de kleren van Margreet doet ze in de wasmachine die in de garage staat net als de droger. Als Angeliek de telefoon van Margreet weer in elkaar zet en aanzet komt deze weer tot leven. Een gewoonte van je zus, mompelt Angeliek als ze 1208 als pincode intikt. De verjaardag van hun overleden moeder zonder jaartal.

Margreet haar jas doet Angeliek op de kapstok en de schoenen eronder. Angeliek wist hoe het huis van Margreet eruit zag omdat deze te koop staat op Funda. In een bibliotheek had ze het gezien op een openbare computer, ook was ze met een valse facebook account vriendin van Margreet. Zo wist ze hoe het privé leven van haar zus eruit zag. In zes maanden had Angeliek alles gepland tot op het puntje van de i.
“Kom, ga maar binnen verder kijken via de voordeur. Mama heeft de tv al op Netflix gedaan en waar je nu bent.” Roept Angeliek rustig en zonder te trillen tegen Sem. “Wel eerst je schoenen en jas uitdoen, netjes ophangen en neerleggen!”
Sem wurmt zich uit de autoriemen en rent dan naar binnen.
Angeliek loopt dan naar de andere kant en maakt de autoriemen los bij Roos.
“Hoi Margreet,” word er opeens geroepen.
Angeliek kijkt om zonder te schrikken en ziet een mevrouw waarvan ze weet dat dit een vriendin is van Margreet. Die kwam elke woensdag middag thee drinken, zelfs nu in de schoolvakantie van Sem. “Hoi Gea. Zal zo thee zetten, eerst deze kleine meid naar boven brengen.”
Gea kijkt naar Angeliek en is een paar seconden stil, “breng de kleine meid maar naar bed, dan zal ik thee zetten voor ons. Is Sem al binnen?”
“Ja, vastgeplakt aan Netflix,” roept Angeliek lachend en tilt dan Roos uit haar stoeltje.
Een lach klinkt bij Gea en doet dan alle autodeuren dicht, erna loopt ze Angeliek achterna om vervolgens eerst de garagedeur dicht te doen. “Wat is hier gebeurt?”
“O, liep tegen de stellingkast aan met boodschappen. Alles viel eruit,” roept Angeliek. “Straks na de thee maar opruimen.”
“Kan gebeuren,” zegt Bea alleen terug en doet dan de voordeur dicht.
“Sem, wat heeft mama nu gezegd! Jas op de kapstok en schoenen eronder, niet alles op de trap gooien.” Roept Angeliek streng als ze naar boven wilt loopt met Roos.
Gea kijkt even verbaasd want zo heeft ze Margreet nooit gehoord tegen de kinderen. Meestal zuchte Margreet en ruimde dan hetzelf op, want je kan het wel duizend keer zegen tegen kinderen.
Angeliek hoort Sem zuchtend naar de gang de lopen, zelfs hij kijkt wat verbaasd naar het gedrag van Angeliek. Maar Sem weet ook dat hij zijn moeder niet moet tegen spreken en hangt zijn jas op en schoenen eronder. “Sorry mam.”
“Goed gedaan Sem,” verteld Angeliek. "Gea, kun je mij even helpen met Roos?"
Gea kijkt haar aan en helpt met de schoenen en jas uitdoen van Roos die nog slapend in de armen van Angeliek ligt. "Heb je iets verandert of is er iets?" Vraagt Gea aan Angeliek.
"Verandert?" Vraagt Angeliek al weet ze al waar het overgaat.
"Aan je uiterlijk, het lijkt zo anders, of heb ik het nu mis?"
Angeliek kijkt Gea aan, "ben naar de kapper geweest."
"Staat je goed," verteld Gea.
Angeliek lacht en bedankt haar, erna loopt ze met Roos naar boven.
Na Roos op bed te hebben gelegd word de kleine meid wakker, wrijvend in haar oogjes kijkt ze naar Angeliek. Roos blijft stil en blijft maar kijken naar Angeliek.
“Hallo slaapkop, slaapje gedaan. Je was ook zo aan het wurmen vannacht,” verteld Angeliek. “Broek, trui en sokken uit, erna nog even liggen.”
Roos kijkt naar Angeliek en ze lijkt te merken dat Angeliek niet haar moeder is. “Mama niet mijn mama?” Brabbelt ze want Roos is bijna 3 jaar.
“Ja natuurlijk ben ik je mama gekkie,” verteld Angeliek. “Kom armen omhoog voor je trui.”
Roos doet haar armen omhoog maar blijft twijfelen, want al ziet ze geen verschil toch vertelt haar gevoel dat er iets is. Margreet was gevoelig voor alles op een spiritueel vlak en Roos heeft hetzelfde. Na Roos een schone luier te hebben aangedaan trekt Angeliek een deken over Roos en wilt haar een kus geven. Maar Roos schud nee en wurmt zich van Angeliek af.
“Wat is dit nu weer?” Vraagt Angeliek. “Geen kusje voor mama.” Roos blijft stil en houd haar knuffelkonijn stevig vast, kijkend naar de muur en niet naar Angeliek. Zuchtend doet Angeliek de gordijnen dicht. “Zo die ligt,” roept Angeliek als ze weer naar beneden is gegaan.
Sem zit op de bank met grote ogen naar Netflix te kijken, Gea zit ook op de bank naast hem na thee te hebben gezet. Angeliek gaat zitten op een stoel, of het haar dagelijkse gewone ding is. Kalm, koud en gevoelloos wat ze net heeft gedaan. Het leven van haar tweelingzus Margeet overgenomen en haar voor dood in de vriezer gedaan te hebben. Angeliek lacht en kletst met Gea zoals haar zus over de dagelijkse dingen en de kinderen.

Margreet kwam later nog bij bewust zijn, maar ze had geen kracht meer in haar lichaam om te ontsnappen. Ze probeerde nog te schreeuwen maar al gauw merkte ze dat niemand haar zal horen. De kou bezorgde Margreet een langzame en pijnlijke dood.

Een maand gaat voorbij, niemand heeft iets in de gaten dat Angeliek het leven van haar zus Margreet heeft overgenomen. Zo perfect was de planning van Angeliek. Toch merkte vriendinnen op dat Angeliek steviger was dan Margreet, ook dat ze wel iets anders zagen aan haar. Angeliek grapte vaak dat het door de kinderen kwam en drukte en stress als alleenstaande ouder. Roos was een paar dagen aan het tegenstribbelingen naar Angeliek, wat vooral kwam doordat ze aanvoelde dat er iets niet klopte. Maar ze draaide bij want wie zal de vrouw anders zijn die lijkt op haar moeder. Roos kennende Angeliek niet, net als Sem. Het opvoeden van kinderen was voor Angeliek in het begin moeilijk en ook een huishouden draaien met kinderen. Ook om de financiën van het gezin goed te doen. Maar Angeliek leerde gelukkig snel. Ook haar perfecte planning hielp mee.

Pas na vier maanden wordt Angeliek zelf opgegeven door vrienden als vermist. De politie deed onderzoek en kwamen zelfs langs Angeliek. Angeliek speelde het heel goed en vertelde dat ze haar zus al jaren niet had gezien. Wegens haar alcohol en drugs leven. Angeliek speelde wel een bezorgheid naar haar zus en wilde graag op de hoogte blijven van het onderzoek. Het onderzoek werd later een cold-case omdat de politie geen aanwijzingen kan vinden waar Angeliek was, ook wegens bezuinigingen werd het onderzoek gestaakt. Angeliek wikkelde Margreet in een stuk plastic en begraafde haar in de tuin onder de moestuin die Margreet heeft.

Op dat moment wist Angeliek dat haar nieuwe begin werkelijkheid was, haar oude leven als alcohol en drugs verslaafde was voorbij. Haar nieuwe leven als Margreet zal nooit meer veranderen.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

Re: Een geweldadig nieuw begin

di aug 29, 2017 2:04 pm

o-... Oh :( . Zo gemeen, zeg.
Een beetje meer achtergrondinfo zou leuk zijn, je vertelt wel iets, maar toch lijkt de haat en het geweld nogal vanuit het iets te komen - naar mijn gevoel toch. Wel goed uitgewerkt hoe ze haar plannetje dan ten uitvoer brengt. De verwijzingen naar haar verzamelen van informatie en het uitstippelen van het leven van haar zus dat zij zal overnemen zijn goed gedaan.
Ze zeggen dat dood door onderkoeling net meer is als in slaap vallen. Ik heb het zelf niet uitgetest, lol, maar dat lijkt ergens wel logisch - plus mensen die onderkoeld zijn lijken dat zelf niet meer te merken en zijn volkomen heen op mentaal vlak. Anyway, dat was een klein detail, het resultaat blijft hetzelfde :shock: . Margreet is dood en Angeliek komt ermee weg.
Hehehe, jammer dat Roos nog wat te jong is om te beseffen wat er zou kunnen zijn gebeurd, en Sem, foei, een vreemde voor je eigen moeder houden (ookal waren ze dan een tweeling :lol: ) . Goede dialoog met Gea, realistisch.
A reader lives a thousand lives before he dies.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Een geweldadig nieuw begin

za sep 02, 2017 12:52 pm

Heftig en spannend verhaal! Angeliek heeft het wel heel goed klaar gespeeld. Ik vraag me af als haar zus blij was haar te zien, zou de situatie dan anders zijn geweest? Zou ze haar zus dan nog steeds neer gemept hebben?

Wat heeft ze uiteindelijk met het lichaam gedaan? Je kunt het wel een tijdje in de vriezer bewaren, maar je moet er toch een keer van af :lol: Zeker als de kinderen ouder worden en hun bevroren moeder vinden, hihi.

Leuk geschreven!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Gesloten: Een nieuw begin”