Gerukt uit het leven

nurias
Columnist
Beheer:

Gerukt uit het leven

di jun 06, 2017 4:14 pm

Hierbij mijn inzending, wel een kort verhaal door de tijd die ik had.

Een tornado raast met hoge snelheid op de stad Loden in Amerika af, het vernietigde alles op zijn pad. Stormchasers die de tornado bestudeerde waren verbaasd hoe sterk en breed deze was. Een category F5 was in vergelijking een kleintje erbij. Hoe breed de tornado precies is weten de stormchasers niet maar het zal groter zijn dan dat de stad New York lang was.

“Mama nee!” Schreeuwt Sandy van vier als haar moeders haar opeens op pakt en haar wegrukt van haar lievelings poppen. “Mama, mijn poppen!”
Maar Angela had geen keuze, ze moeten de schuilkelder in voordat de tornado de stad heeft bereikt.
Sandy huilt en huilt en wurmt zich in het ronde, ze slaat haar moeder zelfs een paar keer om maar vrij te komen uit haar moeders armen. Zo om haar poppen te redden en mee te nemen. Angela heeft alle moeite om Sandy vast te houden en moet zich verbijten in de pijn. Maar het is de enige manier om op tijd in veiligheid te komen. Als Angela de achterdeur open trekt voelt ze meteen hoe hard de wind al waait. Bomen die staan op het punt te breken, de schutting is deels weg en het tuinmeubilair staat niet meer op zijn plaats. Angela baalde nu dat de schuilkelder helemaal achteraan de tuin staat en niet dichtbij het huis. Haar ex-man en vader van Sandy had het zo bedacht. Angela schrikt als ze naar rechts kijkt, de tornado ziet ze met eigen ogen. Het is een draaiend monster, gewikkeld in grijze donkere wolken. Er om heen vliegen allerlei puin die de tornado heeft opgepikt. Angela voelt de regen die als hagel geschoten word met hoge snelheid door de tornado op haar huid.
“Sandy, ogen dicht!” Schreeuwt Angela en rent dan zo hard als ze kan naar de schuilkelder.
“Mama au!” Schreeuwt Sandy want ze had alleen t-shirt een driekwarts broek aan en de hagel vormen kleine diep rode plekken op haar huid. . “Mama au, wil mijn poppen.”
Daar aangekomen zet ze Sandy neer om de deur van de schuilkelder te openen, “hou mama been stevig vast.”
Sandy had maar een ding in gedachte, haar poppen en wilt weer terug rennen naar het huis. Als Angela de schuilkelder open heeft wilt ze Sandy weer optillen maar dan opeens een ruk wind. Sandy wordt opgetild en als een plastic tuinstoel weg gerukt, Angela probeert haar nog vast te grijpen maar ze is net te laat.
“Sandy!” Hoort Sandy haar moeder nog roepen met angst in haar stem en krijgt dan een stuk hout tegen haar hoofd.
Sandy verliest meteen het bewust zijn. De krachtige wind brengt Sandy hoger en hoger in de lucht, ze gaat steeds sneller en sneller.

Minuten later komt Sandy bij, ze kijkt om zich heen en ze ziet alleen donkergrijze wolken om zich heen. Ze beweegt op hoge snelheid wat lijkt in rondje te vliegen.
“Mama!” Roept Sandy maar haar moeder is er niet. “Mama waar ben je!”
Tranen komen in haar ogen, ook door de pijn in haar hoofd. Sandy begrijpt niet waar ze is en het is eng, toch is het ook voor haar apart.
“Ik vlieg!” Roept Sandy.
Kijkend om haar heen ziet Sandy opeens allerlei puin, vreemde en grappige dingen. Van houtenbalken tot parasols en zelfs een koe, schapen en een auto. Met tranen en pijn moet Sandy toch wel een beetje lachen.

Minuten lang vliegt Sandy rondjes gedreven door de wind van de Tornado. Huilend denkt ze aan haar moeder, de pijn en haar poppen en lacht om de grappige dingen die ze ziet. Sandy ziet dan een witte wolk door de grijze wolken en als ze dichterbij komt dan springt deze open en kom er blauwe lucht te voorschijn. Het is een prachtig gezicht en Sandy vindt het geweldig, zonnestralen schijnen op de grijze wolken.

Maar dan opeens komt Sandy haar vlucht op een heftige manier ten einde. Met een klap vliegt Sandy tegen een stenenmuur aan die uit het niets gekomen lijkt te zijn. Haar leven is voorbij, uit het leven gerukt door de tornado.
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Re: Gerukt uit het leven

di jun 06, 2017 6:30 pm

Arme Sandy en arme mama :(

Hier en daar vallen er nog een paar stijlfouten op. Wat voorbeelden:
Maar Angela had geen keuze, ze moeten de schuilkelder in voordat de tornado de stad heeft bereikt.
Je haalt hier de tijden een beetje door elkaar. Correct zou zijn: "Maar Angela heeft geen keuze, ze moeten de schuilkelder in voordat de tornado de stad bereikt." (dat denk ik tenminste, ik geef toe dat ik over die "bereikt" ook niet helemaal zeker ben :?
“hou mama been stevig vast.”
Klinkt een beetje vreemd. "Mama's been" is beter.
Ze beweegt op hoge snelheid wat lijkt in rondje te vliegen.
Ik raakte wat in de war door deze zin. Ik snap wat je ermee wil zeggen, maar de formulering kan beter.
Haar leven is voorbij, uit het leven gerukt door de tornado.
Opnieuw, ik snap wat je wil zeggen. Hier staat echter twee keer het woord "leven", waardoor het lijkt alsof haar leven uit het leven gerukt is door de tornado. Dat kan natuurlijk niet, want Sandy is juist uit het leven gerukt door de tornado.

Ook denk ik dat je het verhaal beter de titel "Uit het leven gerukt" had kunnen geven. Ten eerste klinkt het wat beter dan "Gerukt uit het leven", want dat staat gewoon een beetje raar. Ten tweede eindig je het verhaal sowieso al met "uit het leven gerukt", en het is altijd mooi als je titel overeenkomt met een zin uit het verhaal (vind ik tenminste).
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
nurias
Columnist
Beheer:

di jun 06, 2017 7:28 pm

Bedankt @JochemCommissaris voor je reactie, ja denk gewoon toch te weinig tijd bij mezelf voor een verhaal.

Maar vond het voelde wel goed om iets in te zenden :)
MoensKatrien
Balpen
Beheer:

wo jun 07, 2017 8:19 am

Ik ben onder de indruk. Je hebt inderdaad op zeer korte tijd een verhaal uit je mouwen geschud.
Mooie beschrijving van de omstandigheden.
Kattenmeisje3045
Ganzenveer
Beheer:

di jun 13, 2017 7:27 am

Mooi hoe je het geschreven heb, ben onder de indruk van de kwaliteit van het verhaal. Ook omdat je het binnen een week geschreven hebt. Toch hoop ik dat je met de volgende wedstrijd een langer verhaal schrijf, zodat ik meer te lezen heb ;-)
Zet je dromen op papier.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

di jun 13, 2017 8:28 am

Je wisselt inderdaad veel af tussen heden en verleden tijd, maar zoals je zegt, je had weinig tijd dus miss is het nalezen er wat bij ingeschoten xD .
Boehoe wie zet ook zijn schuilkelder achteraan in de tuin, zoiets doe je toch in je eigen huis, zodat je er snel in kan? Daar zijn schuilkelders net voor gemaakt O.O .
Wrang (op een positieve manier) dat Sandy ondanks de schrik en pijn toch kan lachen om de dingen die ze ziet. En tja, welk kind wil er nou niet kunnen vliegen :lol: ? En ohja: goede beschrijving van Sandy's kwaadheid dat ze niet bij haar poppen kan. Ik kan het zo voor me zien (ik heb zelf een kleine zus, die periodes van woede-uitbarstingen en tranen zijn nog niet zo heel lang geleden, lol).
A reader lives a thousand lives before he dies.
Raven Heart
Pen
Beheer:

do jun 15, 2017 11:41 pm

Als ik eerlijk hem vond ik het verhaal wat simpel en op het einde wat aprupt eindige. Verder zijn er wat zinnen die niet kloppen maar ach... het zal de tijd wel zijn... p.s. Schuilkelders worden ver van het huis geplaatst want als het huis instort op de schuilkelder kan je er niet meer uit.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr jul 07, 2017 12:45 pm

Heftig verhaal, Nurias. Vooral het einde.
Ik vond het mooi hoe je beschreef dat Sandy koste wat kost haar poppen wil hebben. Maar ik zou denken dat ze afgeleid zou zijn op het moment dat ook zij die tornado ziet.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Gesloten: De storm”