Infiltreren

Los een mysterie of een misdaad op.
nurias
Columnist
Beheer:

Infiltreren

zo sep 17, 2017 7:39 pm

"Mama die jas is van mij en niet Lieke!" Roept Loes van zeven en een van de tweeling tegen Saskia als ze van haar een blauwe jas in de handen krijgt. "Ik had de groene."
"En ik de blauwe jas mama," roept Lieke.
Saskia kijkt haar aan en zucht, "natuurlijk Loes en Lisa."
"Ik ben Lisa niet mam!" Roept Lieke snauwend.
"Maar mama waarom mocht ik vanochtend niet met Stefanie mee" Vraagt Loes aan Saskia.
Saskia weet niet waarom het mocht van Yvonne en ze er geen antwoord op gaf, het gesprek is gebeurt voor de verwisseling in de schuur.
"Trek je jas nu maar aan en klaar ermee," roept Saskia streng.
Beide doen hun jas aan en school rugzak om. Saskia doet bij Lisa hun jongere zusje van drie onwennig de schoentjes en jasje aan. Erna lopen ze met beide naar de schuur om de fiets te pakken, kijkend naar haar telefoon waar hun school is.
"Rustig fietsen graag," roept Saskia. "Rechts van mij blijven."
"We hebben al verkeersles gehad mam," roept Lisa geïrriteerd.
Beide kijken Saskia aan en beginnen te fietsen, Saskia heeft moeite beide bij te blijven en in balans met een wiebelend kind achterop. Saskia volgt de meiden maar want anders moet ze telkens op haar telefoon kijken waar de school is.
"Tot vanmiddag mama en zusje," roepen beide meiden als ze aankomen en fietsen dan door naar de fietsenstalling op het schoolplein.
"Goedemorgen Yvonne," word er geroepen en Saskia kijkt naar een mevrouw al weet ze niet wie het is. "Morgen kleine dame Lisa."
"Goedemorgen," zegt Saskia maar.
De vrouw zit haar aan te kijken, "gaan we vanmiddag nog."
"Ja we gaan nog," zegt Saskia maar snel verzonnen al weet ze niet wat ze gaan doen.
"Twee uur bij mij thuis en kan Lisa bij de oppas blijven," verteld de vrouw. "Tot vanmiddag."
Saskia kijkt haar aan, "ja tot vanmiddag." Snel maakt Saskia een foto van de vrouw en stuurt deze door via een WhatsApp bericht. "Mama moet even kijken waar de supermarkt is en dan boodschapjes doen."
Lisa kijkt haar en lacht, "broodje!"
Fietsend luistert Saskia via een oortje naar de navigatie, nog steeds heeft ze last van balans vinden en vooral stilstaan bij een stoplicht is een ramp voor haar.

In de supermarkt tilt Saskia de kleine meid in een winkelwagentje en loopt als een kip zonder kop rond. Wat moet ik eigenlijk halen, wat zal Yvonne aan boodschappen doen?
"Broodje!" Roept Lisa en wijst vrolijk naar de broodje. "Die mama."
Saskia pakt een broodje en geeft deze aan Lisa, "deze."
Lisa knikt ja en neemt vrolijk een grote hap uit het broodje. Zal Yvonne nog een bonnetje hebben van vorige keer, dan kan ik een beetje gokken wat mee te nemen. Kijkend in de portemonnee zit er inderdaad een bonnetje in, verkreukeld en nat geworden maar Saskia kan nog het lezen. Opeens gaat haar telefoon, een WhatsApp bericht.

Bianca van Lof, 34 jaar. Getrouwd, drie kinderen. Hoofdverdachte in de zaak, Bianca heeft samen met Erica alles opgezet twee jaar terug. Doet de papierwerk en Erica doet de planning. Beide vertrouwen jouw nog niet, zorg voor een sterke band met hun. Geweld om dit te bereiken is groen. Adres, Krooilaan 78, 6745HJ.

Met trillende handen doet Saskia de telefoon uit. Geweld is groen, ben zelf nog zo groen als een blaadje en geweld gebruiken?
Laatst gewijzigd door nurias op zo jul 29, 2018 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Infiltreren

wo sep 20, 2017 6:56 pm

Spannend verhaal. Zou Saskia nu de slechterik zijn of juist ingezet om iets voorkomen?

Het begin gaat een beetje snel om alle namen uitelkaar te houden. Misschien kun je dit iets meer opbouwen?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

vr sep 22, 2017 6:33 am

Maaike schreef:
wo sep 20, 2017 6:56 pm
Spannend verhaal. Zou Saskia nu de slechterik zijn of juist ingezet om iets voorkomen?

Het begin gaat een beetje snel om alle namen uitelkaar te houden. Misschien kun je dit iets meer opbouwen?
Bedankt Maaike en ga aan dat puntje werken.
nurias
Columnist
Beheer:

vr sep 22, 2017 3:39 pm

Saskia haalt alles wat op het bonnetje staat en ziet al wat ze gaan eten vanavond, macaroni. Erna fiets ze met Lisa weer terug naar het huis van Yvonne.
“Ga maar wat doen Lisa,” roept Saskia als Lisa haar schoenen en jas heeft uit gewurmd.
Lisa rent meteen naar haar speelgoed en begint lief te spelen. Oké, eerst het huis van Yvonne bekijken dan weet ik waar alles staat. Daarna, wat zal Yvonne nu doen. Eerst maar een thee zetten, als ik de thee en kopjes kan vinden. Een halfuur later heeft Saskia het huis bekeken en weet een beetje waar alles ligt, met een kop thee gaat ze op de bank zitten. Toch wel een leuk drie meiden te hebben, al zijn wel Loes en Lieke wel twee pittige dametjes. Lisa is lief maar die is pas drie jaar. Saskia haalt haar handen over het gezicht en haar keel, het flinterdunne masker jeukt en de stemvormer drukt onwennig tegen haar stembanden. Ook maakt ze zich zorgen want wat als er iets met de meiden gebeurt door haar toe doen. Haar gedachte worden verstoord als een vrouw met een meisje de poort binnenkomt en de achterdeur wil opendoen.
“Wacht even,” roept Saskia want de achterdeur zit nog op slot. “Goedemorgen.”
De vrouw kijkt haar net zo aan als Bianca, afvragend en dat er iets is veranderd bij Yvonne. “Goedemorgen Yvonne. Kom jasje uit en lief met Lisa spelen.”
Het meisje wurmt zich uit haar jas en loopt naar Lisa, beide spelen lief door.
“Thee,” vraagt Saskia maar en een beetje automatisch.
“Ja lekker, heb er chocoladecake erbij.” Verteld de vrouw en gaat zitten op de bank. Op de bank zittend weet Saskia niets op te brengen om te zeggen, ze kent de vrouw ook niet en wat voor een relatie ze heeft met Yvonne. “Alles goed Yvonne, je lijkt afwezig.”
Saskia kijkt haar aan, “slechte nacht gehad door Lisa.”
“Is het draaikontje weer bezig geweest?” Vraagt de vrouw.
“Ja klopt en ze is aan de dunne,” verteld Saskia snel verzonnen. “Bijna elk uur een luier.”
De vrouw kijkt afvragend aan, “luier? Dacht dat Lisa al luierbroekjes gebruikte.”
“O klopt maar die waren op en net weer vergeten met boodschappen doen,” verteld Saskia en lacht erbij. De vrouw lacht er ook om. “O zal de cake even snijden.”
Saskia loopt naar de keuken en wacht op een goed moment, even kijkt de vrouw naar de meiden en Saskia neemt snel een foto van haar. Deze verstuurd ze ook via een WhatsApp bericht. Weer zittend op de bank praat de vrouw over de meiden, thuissituatie en kinderopvang. Saskia probeert mee te kletsen maar ze mist de ervaring van een moeder en dat ze altijd alleen heeft gewoond.

Een WhatsApp bericht komt binnen op Saskia haar telefoon. Bea van Gooi, 28 jaar, getrouwd en 1 kind. Geen verdachte in de zaak, gewoon een moeder waarmee Yvonne vaak thee drinkt en kletst.

Even voor twee uur belt Saskia aan bij het huis van Bianca, haar jas en schoenen kan ze aanlaten.
“Tot straks kleine meid,” zegt Saskia tegen Lisa en geeft haar ook een kusje want misschien doet Yvonne het altijd zo.
Fietsend met Bianca weet Saskia nog steeds niet wat ze gaan doen en waar. Maar daarvoor moest ze infiltreren, om die informatie te vergaren.
“Anneke heeft zich ziek gemeld, je bent diegene die haar gaat vervangen.” Verteld Bianca als ze aangekomen zijn bij een buurthuis. “Wacht hier op de klas en juf Gea. Je gaat de jas van Celine verwisselen met die van Inge.”
Bianca fietst weer weg en laat Bianca achter, je hebt een schuld bekentenis afgelegd Bianca. Maar wie zijn Celine en Inge? Waarom hun jassen verwisselen, vast een dure en dit is een test of ze mij kunnen vertrouwen.
“Hallo Yvonne, leuk dat je komt helpen en als vervanging van Anneke.” Roept juf Gea vrolijk als ze aankomt lopen met een groepje kinderen.
Alle kinderen kijken Saskia aan en ze voelt zich meteen onwennig want wat ze moet doen en zegen? Als de kinderen naar binnen gaan kijkt Saskia of ze Celine kan herkennen aan haar jas. “Celine!” Roept ze maar al weet ze nog niet wat ze gaat zegen.
“Ja mama Yvonne,” roept een meisje en Saskia kijkt naar de jas.
“Was je niet ziek?” Vraagt Yvonne maar.
“Nee ik niet,” verteld Celine.
“Dan heb ik de verkeerde, ga nu maar verder.” Verteld Saskia.
In de hal gaan de jongens naar de jongens kleedkamer en de meiden naar de meidenkleedkamer.
“Blijf je bij de meiden Yvonne?” Vraagt juf Anneke.
Saskia kijkt haar aan en voelt zich onwennig met de gedachte, ze heeft zelf geen kinderen en kinderwensen. Ook heeft ze geen echte moeder gevoelens, “ja is goed.”
In de kleedkamer is het gelijk stil en de meiden kleden zich sneller om als Saskia binnenkomt. Saskia kijkt rond en naar Celine, een andere jas is inderdaad hetzelfde als haar jas. Als het laatste meisje uit de kleedkamer gaat en uitzicht wisselt Saskia snel de jassen om. Beide zijn hetzelfde ook in maat, ze zullen niets merken. Maar waarom de jassen verwisselen, snel doorzoekt Saskia de jas van Celine en vind daar een witte envelop in de binnenzak die is dicht geplakt. Daar zal vast iets kostbaars in zitten.Even nadenken Saskia, controleren wat er in de zakken zit. De verschillende inhoud wisselt ze ook snel om en loopt dan snel naar juf Anneke en gymjuf Anne. Na de gymles loopt Saskia terug naar de kleedkamer, daar doet ze haar jas aan. Celine kleed zich om en pakt de jas van het andere meisje en trekt deze aan, ze heeft niets in de gaten. Ook het andere meisje niet. In hal kletsen ze beide zelfs met elkaar maar niets hebben ze door. Saskia is nog steeds benieuwd wat er in die envelop zit. Lopend terug naar de school met juf Anneke en de kinderen weet Saskia niet wat ze moet doen. Ze kijkt naar juf Anneke die aan de zijkant van de groep loopt en doet maar hetzelfde met de fiets in haar hand. Bij het oversteken houd Saskia het verkeer tegen, te bedenken dat ik dit nog vorige week deed als politieagente.
“Mama Yvonne.” Roept een meisje en Saskia reageert er niet op. “Mama Yvonne, mag ik straks bij u de potjes ophalen?”
Saskia kijkt haar aan, “ja is goed.”
Potjes, waarvoor heeft ze die nodig en heeft Yvonne al potjes en waar staan ze? Aangekomen bij de school bedankt juf Anneke voor de hulp en Saskia fiets terug naar Bianca.

“Alles goed gegaan?” Vraagt Bianca als ze Saskia op de bank gaat zitten na haar jas te hebben uitgedaan.
“Ja alles goed gegaan,” verteld Saskia en durft niet te vragen waarom ze de jassen moest verwisselen en die witte envelop al moet ze het wel weten.
Lisa loopt vrolijk naar Saskia en geeft haar al kletsend erover een Duplo bouwwerkje die ze gemaakt heeft. Erna klimt ze op de bank en gaat tegen Saskia zitten, Lisa wil met haar met Duplo spellen. Saskia voelt ze ongemakkelijk en onrustig terwijl ze met Lisa Duplo bouwwerkjes maakt. Moeder gevoelens of een moeder zijn is voor Saskia heel vreemd. Opeens ruikt Saskia iets smerigs en ze gaat bijna over haar nek!
“Volgens mij heeft een jonge dame iets gedaan,” roept Bianca.
Saskia kijkt haar aan en dan naar Lisa, nee hé! Ze moet verschoond worden en natuurlijk door mij.
“Kom naar de wc,” roept Saskia. “Bianca heb jij luierbroekjes?”
Bianca kijkt haar aan want met een kind die nog niet zindelijk is neem je toch altijd een luiertas mee of luierbroekjes en doekjes als moeder. “Ja die heb ik.” In de wc moet Saskia zich inhouden om niet te gaan kotsen als de broek van Lisa onwennig uitdoet. Erna trekt ze met een smerig gezicht het instapbroekje van haar kont. Hiervoor word ik dus nooit een moeder wat kunnen kinderen stinken!
“Doe jij het altijd staand Yvonne?” Vraagt Bianca want zij verschoonde haar kinderen zelfs op drie jarige leeftijd liggend.
Saskia kijkt haar aan met een lach die ze amper kan opbrengen, “staand. O ja, ik doe het altijd zo.”
Van Bianca krijgt een luierbroekje en een pak natte doekjes. Lisa blijft er vrolijk onder en of het heel normaal is voor haar, ze kletst over iets maar Bianca kan haar niet verstaan. Met alle moeite weet ze billen van Lisa schoon te krijgen al zit ze zelf er bijna helemaal onder. Hoe moeten deze luierbroekjes aan en waar zit de sluiting net als een luier. Lisa blijft vrolijk en kijkt naar Saskia, ze zal vast denken waarom haar moeder zo lang twijfelt.
"Schoentjes en broek uit," roept Saskia en Lisa kijkt haar afvragend aan.
Saskia helpt Lisa maar en zucht een beetje, kan ze nu al niet zelfstandig zijn? Na Lisa het luierbroekje te hebben aangedaan en weer aangekleed rent de kleine weer vrolijk naar de huiskamer.
Wat moet je nu doen met een volle luierbroekje, door de wc of in de afvalemmer.
“Waar laat je de volle Bianca?” Vraagt Saskia al wilt ze het niet want Yvonne zal het wel weten.
Bianca kijkt haar afvragend aan, “geef maar.”
Saskia ziet hoe Bianca de volle luierbroekje beter dichtvouwt en buiten bij de achterdeur neerlegt. Wat zal je er na mee doen?
Tegen drie uur gaat Saskia met Lisa en Bianca naar de school om de kinderen op te halen. Dan ziet ze het meisje die Celine haar jas aan heeft, haar moeder zegt iets tegen haar en een witte envelop komt uit haar jas binnenzak. Een paar minuten later word die envelop op een geheimzinnige manier doorgegeven aan Bianca. Kijkend naar Celine is haar moeder boos op haar, ze missen natuurlijk de envelop. Natuurlijk loopt de moeder naar de moeder van het meisje, Saskia loopt er naar toe om het beter horen.
"Claudia heeft Esther misschien de jas aan van Celine want ze is de 20 euro kwijt voor het uitstapje," vraagt de moeder.
De moeder van Esther kijkt haar aan en weet heel goed dat die 20 euro in de envelop zit. "Nee, dit is de jas van Celine en er zit geen envelop in een van de jaszakken."
"Toch kwijt geraakt en had nog zo veel vertrouwen in haar, dan gaat ze niet mee." Verteld de moeder van Esther en gaat dan naar huis met Esther na nog een streng woordje naar haar.
Dit is een goed punt om te ontdekken, die vrouwengroep weten misbruik te maken van de kinderen om zo geld achter over te drukken. 20 euro, hoeveel zouden ze al hebben. Misschien wel 100 of 140. Deze informatie stuurt Saskia meteen door via een WhatsApp bericht. Erna gaat ze met de meiden naar huis.

Thuis zitten de meiden op de bank achter de spelcomputer, Lisa is lief aan het spellen met haar speelgoed. Saskia staat in de keuken met een kop thee en kijkt naar de meiden, ze lacht maar weet dat ze nog moet koken en mogelijk straks weer Lisa kan verschonen. Hoe laat gaan de meiden eigenlijk naar bed en moeten ze nog douchen of zo. Slaap straks in Yvonne haar bed en morgen haar kleren aan, zal wel vroeg op moeten om de meiden wakker te maken. Dat zal moeilijk zijn want slaap altijd uit. Haar gedachte worden weer verstoord als de voordeur bel gaat.
Lisa springt op en rent naar de voordeur, "ik!"
"Hallo Lisa en Yvonne," zegt een mevrouw met een meisje. "We komen voor de potjes."
Saskia herkent het meisje van de schoolklas, "ja klopt. Kom even binnen dan zal ik ze pakken."
"We hebben een beetje haast, we moeten ook nog langs Marlies en Eva voor hun potjes." Verteld de moeder.
"Kom Lisa, we gaan de potjes pakken." Roept Saskia en loopt met Lisa naar de keuken. Potjes, potjes waar staan die en helemaal vergeten te zoeken. Lisa kijkt naar Saskia en blijft maar kijken, niet zo kijken Lisa. Krijg er de zenuwen van en ga wat anders doen "Meiden, waar hebben we de potjes gelaten?"
Loes kijkt Saskia aan met een afvragend gezicht of haar moeder vergeetachtig is geworden. "Mam die staan buiten dat weet je toch wel."
Inderdaad buiten staat een plastic zak met potjes, deze geeft Saskia aan de moeder.
"Bedankt voor het verzamelen, doei Lisa en tot morgen Yvonne." Roept de moeder en loopt dan met haar dochtertje naar een auto.
Weer staand in de keuken moet Saskia nu al haar moed verzamelen. Moed om macaroni te maken wat ze nooit gedaan heeft. Altijd als kant en klaar maaltijd. Oké, via het recept moet het lukken. Eerst de macaroni koken op 8 minuten. Hoeveel moet er in voor vier personen want Lisa eet gewoon mee. Ze neemt een kleine pan en doet deze volgens verpakking water er in om deze te koken. Erna doet ze de koekenpan en bakt eerst het gehakt, erna gooit ze de wokgroente erbij. Spekjes, moeten die er ook in? Saskia weet het niet en gooit maar beide bakjes erin. O de macaroni moet erin, met een beetje gezond verstand haalt Saskia de koekenpan van het vuur. De hele pak macaroni gaat erin, erna bakt Saskia verder wat er in de koekenpan zit. Gaat best goed zo koken, waarom heb ik het niet eerder gedaan. Een aantal minuten later merkt Saskia dat het eten in de koekenpan klaar is maar de macaroni nog niet, die vult meer en meer de pan. Bijna zit er geen water meer in! Volgens mij gaat dit niet lukken, grotere pan maar. Waterkoker vullen anders duurt het nog eeuwen.
“Mama mogen we drinken?” Vraagt Loes.
Saskia kijkt haar, “natuurlijk. Je weet waar het ligt.”
Loes loopt naar de koelkast en trekt deze open, “mama er zijn geen pakjes Yoki meer!”
“Pak dan wat anders,” roept Saskia terug die het moeilijk heeft met de macaroni.
“Maar er is niks!” Roept Loes terug. “Je zal het vandaag meebrengen?”
Saskia zucht diep, kijkend in de koelkast staat er alleen een pak appelsap. “Hier maakt deze eerst maar op.”
“Maar mam,” zuurt Loes en ook Lies begint te zeuren.
Saskia kan de meiden wel schieten met haar 9 mm die ze in haar handtas heeft. “Niet zo zeuren, nemen of niet nemen. Morgen haal ik wel nieuwe Yoki.”
Lies stopt de appelsap weer in de koelkast en gaat met Loes mopperend op de bank zitten.
Rustig blijven, denk dat de macaroni wel gaar is. Nu moet de kruidenmix in de koekenpan en die twee blikjes tomatenpuree neem ik aan van. Saskia gooit de macaroni zonder af te gieten in de koekenpan en begint alles door elkaar te mengen. Toch wel een beetje waterig, beetje afgieten maar. Na het afgieten mengt Saskia alles verder door elkaar, ze doet maar wat tomaten ketchup erbij voor wat kleur en smaak.
“Loes en Lies, tafeldekken.” Roept Saskia. Maar er komt geen reactie en ze loopt er maar heen, “meiden even tafeldekken.”
Beide zitten Saskia aan te kijken of ze nu iets horen wat niet in hun woordenboek is te vinden.
“We eten toch nooit aan de tafel mam?” Vraagt Loes.
Saskia kijkt beide aan, is dat zo of spelen nu een spelletje met mij. “Spelcomputer dan uit en de kleine tafel leegruimen.”
Met een diepe zucht doen de meiden het ook en gaan erna op de bank zitten tot ze mogen opscheppen.
Toch wel lekker zo voor de eerste keer, wel anders dan een kant en klaar maaltijd. Misschien een beetje nog te waterig en te veel tomatensmaak. Maar ja, we hebben in ieder geval eten.
Als eerst schept Saskia op voor Loes en Lies, erna tilt ze Lisa in haar stoeltje.
“Eet smakelijk” Roept Saskia als ze een plastic kom met lepel bij Lisa neerzet.
“Eet smakelijk,” roept Lies vrolijk.
“Eet smakelijk,” roept Loes ook vrolijk.
Beide kijken dan naar de macaroni en roeren erin met een vreemd gezicht.
nurias
Columnist
Beheer:

wo okt 11, 2017 7:11 am

Loes en Lies nemen elk een hap maar echt lekker vinden ze het niet.
Saskia kan het aan hun gezichten zien, “niet lekker meiden.”
Beide knikken nee.
“Waarom zo?” vraagt Lieke.
“Wilde wat anders proberen, macaroni op een andere manier en het leek mij wel lekker.” Verteld Saskia snel verzonnen en neemt nog een hap. Kijkend naar Lisa trekt ze ook een gezicht dat het niet lekker is.
“Nou kom op, gewoon eten en een goed voorbeeld zijn voor Lisa.” Verteld Saskia en neemt nog een hap ervan.
Loes zit haar aan te kijken, “mama je bent wel vreemd.”
“Hoezo vreemd?” vraagt Saskia.
“Gewoon vreemd mama, weet het niet waarom.” verteld Loes.
Saskia zucht en had het wel een beetje kunnen verwachten. “Doe eens niet zo gek, kom happen.”
De meiden nemen nog wat happen maar Saskia kan gewoon zien dat de meiden tegen hun zin eten en echt niet lekker vinden.
“Kom, schoenen en jas aan. We gaan wel een patatje halen.” Loes en Lies zijn verbaasd want hun moeder zal dit nooit zegen en ze moeten gewoon hun bord leegeten. “Hallo dames, schoenen en jas. Neem van Lisa ook mee.”
Beide meiden laten het niet nog een keer zegen en lopen snel naar de gang. Saskia neemt nog een hap, toch niets mis mee. Denk dat de meiden over verwent zijn door Yvonne en dat ze geen eters zijn. Na Lisa uit haar stoeltje te hebben gehaald helpt Saskia haar de schoentjes en jasje aan trekken. Erna doet ze haar Yvonne haar schoenen en jas aan. Loop maar voorop meiden want weet niet waar de snackbar is. Achter de meiden lopend neemt Saskia foto’s als Lisa tussen hun in loopt. Yvonne plaatste altijd foto’s van de meiden op haar facebook account. Na een dag niets geplaatst te hebben moet Saskia weer wat gaan plaatsen anders zal het vreemd zijn. Bij de snackbar aangekomen is er nog een tafeltje vrij waar ze gaan zitten.
“Wat willen jullie meiden naast patat een kroket of frikadel.” Vraagt Saskia en beide meiden kijken haar weer aan met afvragende gezichten.
Want hun moeder Yvonne zal nooit uitgebreid gaan zitten in de snackbar en meer bestellen dan patat. Later zitten ze aan de patat, broodje kroket of frikadel. Lisa eet mee met Saskia.
“Goedenavond Yvonne dat je hier zit?” Vraagt een mevrouw die net binnenkomt gewandeld in de snackbar.
Saskia kent deze vrouw ook niet, “ja. Had een ander soort macaroni gemaakt maar de meiden lusten het niet.”
“Dat kan gebeuren en te verwachten, dus spontaan aan de patat.” Vraagt de vrouw.
“Ja klopt, ach waarom niet.” Verteld Saskia met een lach. “Eerste keer moet de eerste keer wezen.”
De vrouw kijkt haar aan, "o moest deze nog geven van Bianca. Je wordt verwacht morgen om 9:30 op de Hildestraat 78."
Saskia krijgt een witte envelop die is dicht geplakt en ze voelt meteen dat er een pasje in zit.
"Bedankt en zal er zijn," verteld Saskia en de vrouw gaat weg als ze er bestelling heeft.
Hoe weet die vrouw en Bianca eigenlijk dat ik hier zit het is wel puur toeval dan.
“Mam,” roept Lies. Saskia kijkt haar en knikt ja, “dit is nu vreemd. We gaan nooit zitten hier en nemen altijd alleen patat. Altijd gelijk naar huis.”
Saskia zucht, “wat ik al vertelde tegen die mevrouw. Eerst keer moet de eerste keer wezen.”
“Mama hoe heet die vrouw,” vraagt Loes.
“Dat weet mama echt wel en kan alleen niet op haar naam komen,” verteld Saskia maar. “Ga nu maar eten anders wordt het koud.”

Weer thuis is het al laat en omdat Lisa zit te gapen brengt Saskia haar naar bed. “Dames, rustig tv kijken. Breng Lisa naar bed en jullie volgen ook zo op normale tijd.”
Loes en Lies kijken Saskia aan en knikken ja, hun ogen gaan dan weer naar de tv toe. Oké, wat zal Lisa aanmoeten. Iets van een pyjama of slaapt ze in haar t-shirt misschien. Eerst maar weer een schoon luierbroekje aan. Saskia verschoont Lisa en wegens dat ze niets kan vinden, wegens dat Yvonne haar pyjama in de was had gedaan, laat ze Lisa slapen in haar ondergoed en T-shirt. Lachend kijkt Lisa naar Saskia en brabbelt wat, Saskia trekt een deken over haar heen.
“Slaap lekker kleine meid van mama,” verteld Saskia met ook een lach en geeft dan Lisa nog een kusje op het voorhoofd. Erna loopt ze weer naar beneden. “Spannend meiden en waar kijken jullie naar?”
“Naar Spilda mam,” verteld Loes.
Saskia ruimt de tafel af en doet de vaat, de macaroni gooit ze niet weg want dat is zonde. Een uur later kijkt Saskia op de klok, half negen. Zouden de meiden nu naar bed gaan of negen uur.
Beide kijken wel naar de klok. “Meiden, tv uit en dan naar boven voor jullie pyjama, tandenpoetsen en wassen.”
Zuchtend doen de meiden wat er gedaan word.
“Mam, we gaan toch wel nu negen uur pas slapen zoals afgesproken. En niet meteen slapen?” Vraagt Lies op een beetje zeurende toon.
Wat heeft Yvonne met ze afgesproken? “Negen uur slapen. Als jullie klaar zijn bed in en dan tot negen uur wat rustig aan doen.”
Beide meiden lopen naar boven, als Saskia om negen uur naar boven gaat liggen beide meiden netjes op bed en te lezen in een magazine.
“Welterusten Loes,” roept Saskia en Loes bergt de magazine op.
“Welterusten mama.” Roept Loes terug. “Mam, sorry.”
Saskia loopt naar haar toe en gaat op het bed zitten, “waarvoor sorry.”
“Dat ik je vreemd vond,” verteld Loes.
“Snap je wel want doet opeens anders, het eten vooral. Was echt niet lekker niet.”
Van Loes krijgt Saskia opeens een knuffel en Saskia weet er niet mee om te gaan. Ze moest gewoon moedergevoelens naar de meiden en het is ook voor haar heel oncomfortabel en onwennig. Voorzichtig doet ze haar armen om Loes en een paar seconden zitten ze zo.
“Nee, het was niet lekker mam!” Roept Loes.
Saskia lacht, “volgende keer maar het gewone. Zal je en ook met Loes mee willen helpen eten koken?”
“Ja super leuk mama.” Roept Loes tevreden en doet dan zelf het licht uit.
“Welterusten Lies,” roept Saskia naar Lies.
Die kijkt haar, “welterusten mama.”
Lies doet ook het licht uit.

Saskia loopt naar beneden en pakt een fles rode wijn die ze gevonden heeft, zonder een glas neemt ze een flinke slok ervan. Er nog een en dan pas word ze rustig van de eerste dag als moeder van Loes, Lies en Lisa. Maar ook als Yvonne, de vrouw die ze opeens vanochtend moest vervangen. Op de bank bekijkt Saskia hoe Yvonne facebook berichten plaatst en erna plaatst ze foto’s die ze gemaakt heeft. Meteen komen er likes en reacties erop, ook waarom het zo stil was. Saskia moet goed nadenken en vertelt maar dat er problemen waren met het internet. Een mevrouw, Ingrid wil chatten met wat zij denkt Yvvonne.
“Hoi Yvonne, tjonge is kpn weer bezig.”
“Ja,” tikt Saskia terug.
Even is het stil, “heb je morgen tijd voor een koffie bij de hema.”
Saskia denkt even na en ook wat Yvonne zal doen, “ja is goed. Half twee.”
“Ja is goed, kan je gelijk het truitje van Vera meenemen. “
“Ja is goed zal het meenemen, tot morgen Ingrid.”
“Tot morgen Yvonne.”
Truitje van Vera, waar zal die liggen? Saskia bekijkt de pagina van Yvonne nog eens door en ook de pagina van Ingrid. Die blijkt een goede vriendin te zijn wat Saskia kan opmaken. Na nog een slok wijn gaat Saskia maar op zoek naar het truitje. Elk hoekje, plekje, kastje en tasje bekijkt Saskia maar het truitje is nergens te vinden. Dan klinkt er een bekend geluid, een WhatsApp bericht.

Bevinden door spelen hoe klein ook, plaatsen en namen We moeten zo snel mogelijk een zaak maken ter veiligheid van de kinderen.

Saskia stuurt maar de naam Ingrid Onnen op en dat ze morgen een afspraak hebben bij de Hema om half twee. Ook de naam Vera, wie weet denkt Saskia. Erna bekijkt ze de envelop en er zit een beveiliging pas in om een beveiliging uit te schakelen. Ook dit geeft ze ook door net als de tijd en straatnaam waar ze moet wezen. Het blijft stil en Saskia kijkt maar op de online bankieren van Yvonne. 2180 euro staat er nog op, verder kijkend ziet Saskia dat er elke maand door een uitkeringsinstantie 1570 euro word gestoord, overige inkomen zijn er niet.

Hoe zit het met Yvonne haar financieel. Ze krijgt 1570 euro vanuit uitkering. Heeft ze geen sollicitatieplicht of andere inkomen. Doet ze vrijwilligerswerk.

Weer blijft het stil en Saskia doet de laptop maar uit. Kijkend naar Netflix en nog een aantal wijn gaat de tijd snel. Tegen 0:00 gaat ze naar bed, of eigenlijk naar Yvonne haar bed. Als eerste verschoond Saskia het beddengoed, vind ze wel zo fris. Zuchtend trekt schone ondergoed aan van Yvonne en haar pyjama. Oké, wekker op 6 uur anders word ik niet wakker. Saskia kijkt nog even bij de kinderen hoe onwennig het ook vind en trekt bij alle drie de dekens goed. Als ze ligt komt er een bericht binnen.

Enige inkomen is 1570 euro, op de 28 ste komt het binnen. Let op vaste uitgaven en vrij te besteden dat je deze goed combineert. Geen vrijwilligerswerk. We verdenken Yvonne dat ze zwart geld krijgt vanuit criminele activiteiten, te zien aan de dure apparatuur in huis en kleding voor de kinderen en haar zelf.

Als Saskia het ligt uit doet en rondkijkt vind ze het toch een beetje eng. Vreemde omgeving maar ook ongerust dat er nu kinderen in haar buurt slapen waarvoor ze verantwoordelijk is. Saskia is vooral bang dat er iets met hun gebeurt door haar fout. Het kan haar baan kosten en maar ook een eeuwig gevoel van schaamte en schuld. Zuchtend trekt Saskia de dekens over haar heen en valt dan in slaap.
“Mama wakker worden!” word er opeens geroepene en Saskia schrikt zittend wakker.
Voor haar heeft ze nog maar een paar seconden geslapen. “Wat!”
“Mama we moeten naar school toe,” roept Lies. “Zusje is heeft bha gedaan.”
Saskia kijkt haar aan met slaperige ogen, “laat je moeder nog even liggen Loes.”
“Loes! Ik ben Lies, mam kom.” Roept Lies op een zeurende toon.
Een diepe zucht komt Saskia naar boven, “ga maar aankleden en naar beneden. Kijk maar voor ontbijt.”
Lies kijkt Saskia aan en schud nee met haar hoofd en loopt dan weg, Saskia laat zich dan weer vallen op het bed van Yvonne. Maar dan klinkt er gehuil van een meisje. Een diepe zucht komt weer op bij Saskia en met moeite staat ze op, na een badjas te hebben aangetrokken loopt ze naar Lisa.
“O mijn hemel wat stink je Lisa. Dit is echt zo….” Saskia rent de slaapkamer uit en geeft over in de douche cel.
“Mam alles goed?” Vraagt Loes op een bezorgde toon en ze heeft haar moeder nog nooit zo gezien.
Saskia kijkt haar, “ga maar aankleden.”
Weer Lisa tilt Saskia haar met gestrekte armen op en loopt met Lisa naar de douche cel. Daar kleed ze de kleine meid uit die helemaal onder de poep zit, erna onder de douche. Na een kwartier heeft Saskia eindelijk Lisa schoon om haar aan te kleden.
“Mam, we kunnen met Daphne en haar moeder mee. Had haar gebeld,” verteld Loes.
“Wat! Waarom heb je gebeld,” vraagt Saskia op een boze toon terwijl ze de al energieke Lisa probeert aan te kleden.
Loes kijkt haar afvragend aan, “mam het is al kwart over acht.”
“Ja is goed meid,” roept Saskia.
“Tot vanmiddag mam ook van Lies,” verteld Loes.
Met Lisa half aangekleed en de armen rent Saskia naar beneden waar Loes en Lieke bijna de deur uitgaan.
“Wacht even meiden!” Roept Saskia. “Sorry.”
Loes en Lies kijken elkaar aan en geven Saskia een knuffel en een kusje dan hun zusje.
Saskia zet trillend Lisa in de box en laat zich dan op de bank vallen, ze trilt hevig en is even alles kwijt.
nurias
Columnist
Beheer:

do nov 16, 2017 2:54 pm

Na bijgekomen te zijn maakt Saskia ontbijt voor haar zelf en Lisa. Erna aankleden en het huishouden doen. Via Google maps kijkt Saskia waar de Hema is om half twee daar te zijn. Lisa speelt rustig en lief met haar speelgoed, Saskia lacht en vindt het niet erg om haar moeder nu te zijn. Met een thee gaat ze op de bank zitten en weet even niet wat ze moet doen. Wat zal Yvonne doen? gaat er door Saskia haar gedachte. Na de thee gaat Saskia maar de was doen, witte, donkere en gekleurde was apart neem ik aan van? Tjonge Yvonne wast weinig of word er nu elke dag nieuwe kleren aangedaan die je dagelijks kan gebruiken. Als Saskia de witte was in de machine doet en omdraait struikelt ze opeens over iets! Een gehuil klinkt en Saskia kijkt naar Lisa die op de grond ligt en in tranen is uit gebarsten. Ze is schrikt behoorlijk wat ze gedaan heeft en staat een paar minuten te trillen.
"O sorry Lisa," roept Saskia en tilt de kleine meid op. "Mama bedoelde het niet zo." Maar Lisa huilt en huilt voor Saskia is het oorverdovend! "Ben ook helemaal niet gewend dat kleine kinderen opeens achter je staan." Lisa blijft huilen, "het was toch niet zo'n harde klap Lisa. Kom geen traantjes meer." Saskia loopt met Lisa in haar armen naar de laptop en zoekt op Google op hoe je een kind kunt troosten. Dit is heel onwennig zo wrijven over Lisa haar ruggetje maar ze wordt wel weer rustig. "Dat deed zeer niet Lisa nou kom kusje en knuffel."
Lisa stopt met huilen en geeft Saskia opeens een heel stevig knuffel."Mama ik au hier."
Saskia geeft Lisa een kusje op haar voorhoofd die ze ook aanwijst waar het pijn doet. "Wil je mama helpen met was?"
Lisa kijkt haar en een glimlach komt op haar gezicht en als Saskia haar heeft neer gezet rent ze naar de wasmachine. Saskia sorteert de was met Lisa die vrolijk en bijna zingend weer alles door elkaar gooit en later met de wasmand vandoor gaat. Een halfuur later gaat de deurbel.
“Hoi Yvonne,” roept een vrouw. “Zul je je op Bram kunnen passen moet namelijk naar mijn moeder toe die gevallen is.”
Saskia kijkt haar en weet niet wie ze is. “Moet vanmiddag wel weg maar ja het kan.”
“O bedankt en kom Bram om vier uur weer ophalen. Als het later wordt zal ik bellen,” verteld de vrouw en duwt Sam naar binnen die meteen met Lisa naar de woonkamer gaan.
"Die ben je kwijt." Roept Saskia vrolijk.
De vrouw lacht en geeft Saskia een grote luiertas. Zonder afscheid te nemen van haar zoon gaat de vrouw weg.
“Gaan jullie maar lief samen spelen,” verteld Saskia als ze Bram zijn jasje heeft uitgedaan en bij Lisa te hebben gezet.
Beide kijken haar aan maar gaan dan spelen samen. Saskia denkt hoe ze met beide naar de stad moet, lopend maar hoe dan bij me of eentje tillen. Nee beide te zwaar en ook niet gewend, wandelwagen maar daar zijn ze te groot voor. Toch maar lopen het niet anders en het is maar een klein stukje.

Lopend met Lisa aan haar linkerkant en Bram aan de rechterkant aan de hand voelt Saskia steeds meer zelfvertrouwen krijgen. Maar toch zal ze haar vrijgezellen leven zonder kinderen niet willen missen. Lisa en Bram zijn vrolijk en willen alles bekijken. Saskia moet beide goed vasthouden want ze willen ook overal naar toe wat interessant is. In de Hema kijkt ze rond in het restaurant en moet zien Ingrid Onnen zien te vinden. Een vrouw alleen aan een tafeltje kan haar zijn.
“Goedemorgen,” zegt Saskia vrolijk.
De vrouw kijkt haar aan, “morgen Yvonne en Lisa. Ook Bram?”
“O ja zijn moeder moest naar haar moeder die was gevallen,” verteld Saskia.
Erna helpt ze Lisa en Bram hun jasjes uitdoen en in een stoeltje zitten.
“De moeder van Gea is weer gevallen! Hoeveelste keer is dat al niet,” roept de vrouw.
“Ga even koffie halen wil je ook nog iets?” Vraagt Saskia.
“Ja doe nog maar een koffie,” verteld de vrouw.
Saskia kijkt naar beide kids die de grootste lol hebben bij Ingrid. Later gaat ze ook zitten bij hun met twee nieuwe koffie en een krentenbol voor de kids.
“Was even een verrassing ja vanochtend met Bram maar vindt het niet erg.” Zegt Saskia om maar voor een keer als eerste te beginnen.
“Heb je nog het truitje van Vera?” Vraagt de vrouw.
“Nee kan het niet meer vinden,” verteld Saskia. “Vast ergens neergelegd op een logische plaats.”
Ingrid lacht, “komt wel een keer. Maar wilde je vragen of je al iets meer weet.”
Saskia kijkt haar aan en weet niet wat Yvonne moet weten. “Nee nog niets.”
“Maar je had toch iets vorige keer met Caroline afgesproken en dat zouden jullie verder door laten gaan,” verteld Ingrid.
“O nog geen tijd voor gehad. Beide dan,” verteld Saskia maar snel verzonnen.
“Vreemd want Caroline vertelde mij vanmorgen dat jij meer zal weten.” Verteld Ingrid. Saskia kijkt haar aan en weet niets te zegen en neemt maar een flinke slok van haar koffie. “Of mag ik iets niet weten wat je jij weet?”
“Nee niets maar wil eerst goed over nadenken,” verteld Saskia.
Ingrid zucht, “als het maar niet te lang duurt. Mijn opdrachtgevers hebben ook een deadline. Heb je de foto’s?”
“Foto’s?” Vraagt Saskia maar kan het antwoord wel raden.
“Ga je nu terugkrabbelen Yvonne!” Roept Ingrid op een kwade toon. “Als je het verknalt dan heb ik geen baan meer. Morgen de foto’s en antwoord.”
Ingrid pakt haar jas en zonder deze aan te trekken of nog een woord te zeggen loopt ze weg. Saskia kijkt haar na en snapt even niet meer waar het over gaat. Na de telefoon van Yvonne te hebben gepakt tikt ze een WhatsApp.

Wie is Ingrid Onnen? Zij gaat een probleem vormen in het onderzoek en heb instructies nodig om het op te lossen.

Erna loopt Saskia met Lisa en Bram door de stad als ze Bianca tegenkomt.
“Hallo Bianca,” zegt Saskia vrolijk.
Bianca kijkt haar aan, “je hebt toch niets gezegd tegen Ingrid. Die bemoeid zich te veel met ons en voordat je het weet iedereen het.”
“Nee niets gezegd,” verteld Saskia.
“Wat moest ze van je?” vraagt Bianca op een boze en nieuwsgierige toon.
“We hebben gewoon koffie gedronken. “ Verteld Saskia.
Bianca kijkt naar Bram, “wat moet hij bij je. Ben je vanmiddag vergeten!”
Saskia is verrast over de houding van Bianca en vooral dat ze bijna met haar neus tegen haar eigen neus staat. “Gea haar moeder was weer gevallen en ze had geen oppas. We verzinnen wel wat.”
“Beide gaan maar naar Erica dan hebben we onze handen vrij. Kom met haar over een uur naar je toe.”
Voordat Saskia wat kan zegen loopt Bianca weg.
Een uur later staan Bianca en Erica voor de deur van Yvonne haar huis. Beide kijken niet blij.
“Erica blijft hier en wij gaan nu weg! O de jas van Bram nemen we mee dat komt mooi uit,” verteld Bianca en pakt de jas van Bram van de kapstok
Saskia kijkt haar aan en weet niets te zegen. Na Lisa een knuffel en kusje te hebben gegeven trekt ze de jas aan van Yvonne en loopt mee met Bianca. Tijdens de autorit word er niets gezegd en Saskia is benieuwt wat ze nu gaan doen en waarom moet de jas van Bram mee.
nurias
Columnist
Beheer:

di jan 02, 2018 7:32 pm

Na een lange autorit stoppen ze voor een groot gebouw. Saskia weet niet wat ze gaan doen hier en loopt maar met Bianca mee.
“Oké, luister je hebt een verkeerde jas meegenomen voor je zoontje na een middag indoorspeeltuin en wil deze graag omwisselen. Zo kom jij en ik er gratis in zonder dat ze iets doorhebben. Jij gaat naar de openbare kapstok en zoekt een soort gelijke. Die neem je mee.” Vertelt Bianca.
Saskia kijkt haar aan, “Wat ga jij doen dan?”
Bianca kijkt haar streng aan, “dat gaat je niets aan.”
Bij de balie wacht Saskia tot een medewerkster klaar is een vrouw en haar twee kinderen. Zenuwen gaan door haar heen.
“Goedemiddag. Net zijn we bij jullie geweest en heb per ongeluk een verkeerd jasje meegenomen voor mijn zoontje. Mag ik kijken of zijn jasje er nog hangt?” Vraagt Saskia.
De medewerkster kijkt haar aan en dan naar Bianca. “Ja dat mag en loop maar door. Hoort u ook bij haar?” Vraagt ze aan Bianca.
“Ja ben haar nicht, twee ogen helpen meer dan een.” Zegt Bianca op een vriendelijker toon.
“Oké, ja dat is waar en is goed.” Zegt de medewerkster.
Saskia en Bianca lopen richting de openbare garderobe die vol hangt met kinderjassen jassen van volwassen.
“Heb tien minuten nodig,” zegt Bianca en loopt een andere kant op.
Zij gaat vast zakkenrollen en tassen plunderen denkt Saskia. Dan gaat haar telefoon.

Ingrid Onnen, geweld is groen. Naar eigen inzicht haar om het leven brengen zonder dat je gezien of gehoord wordt. Wordt je gezien of gehoord dan sta je alleen.

Wat! Om het leven brengen, zit bij de politie en jullie als mijn leidinggevende ook. Koude rillingen gaan door Saskia heen en iemand vermoorden had ze nooit aan gedacht. Tevens kan ze bloed niet zien of reuken.
Saskia zoekt naar een jas die bijna hetzelfde is als die van Bram.
“Goedemiddag. Kunt u het vinden?” Klinkt opeens een bekende stem, het is de medewerkster van de balie. “Zie u lang zoeken namelijk. Al is het eigen verantwoordelijkheid om hier spullen op te hangen en neer te leggen toch letten we er een beetje op. Uw nicht is ook ergens.”
“Mijn nicht is even naar de wc en nee kan het niet vinden. Hoop dat het andere jongetje toch mijn zoons jasje niet heeft meegenomen.” Vertelt Saskia maar snel verzonnen en hoopt dat Bianca snel terugkomt.
Samen met de medewerkster zoeken ze verder.
“Deze jas lijkt op die van uw zoon.” Zegt de medewerkster en houd een jas omhoog.
Saskia neemt de jas aan en bekijkt deze, “ja dit is Bram zijn jas. Beide donkerblauw alleen de binnenkant is anders. Een grijs en ander donkerblauw. En eentje of een plaatje op de mouwen en de ander niet. Gelukkig dat het jasje er nog hing.”
De medewerkster kijkt haar aan, “als u zegt dat dit uw zoons jasje is dan zal het zo zijn. Vindt u het goed als ik uw contactgegevens noteer. Mocht het toch de verkeerde zijn.”
“Ja is goed,” zegt Saskia maar om geen argwaan te wekken.
“Hoi nicht al gevonden.” Zegt Bianca als ze terugkomt.
“Ja gevonden,” zegt Yvonne en beide lopen met de medewerkster naar de balie. Yvonne schrijft maar haar eigen naam, 06 nummer en email adres op. De medewerkster bekijkt deze en pakt dan haar mobiele telefoon.
“Heb mijn telefoon nog in de auto liggen.” Zegt Saskia spontaan.
“Is alleen ter controle dat dit nummer van u is. Stuur u een bericht en als u ons kan bellen naar het telefoonnummer in het bericht.” Vertelt de medewerkster.
Bianca kijkt haar, “wat heeft dit allemaal te bekennen! Al die vragen en controles, behandelt u iedereen zo.”
De medewerkster schrikt er een beetje van en roept meteen de bedrijfsmanager erbij.
“Goedemiddag Dirk van Sloor bedrijfsmanager,” zegt hij met een vriendelijke stem. “Wij stellen deze vragen en geven de controles alleen aan bezoekers die geen kinderen bij zich hebben of verdacht gedragen. De laatste tijd worden veel spullen gestolen, zoals ook kinderjassen. Wegens de dure tijden.”
“Noemt u mijn nicht nu een dief!” Roept Bianca kwaad.
Saskia kijkt de bedrijfsmanager aan en dan naar Bianca. “Caroline doe eens normaal! Het is heel begrijpelijk als moeder dat ze zo zijn. Ga de auto maar halen dan kom ik eraan.” Bianca kijkt naar Saskia en loopt dan kwaad weg. “Mijn diepste excuses voor mijn nicht, ze heeft een beetje kort lontje en is geen ouder.”
“Ook begrijpelijk. Maar kunt u ons bellen naar het telefoonnummer in het bericht?” Vraagt de
bedrijfsmanager.
Saskia doet net als ze nadenkt, “volgens mij heb ik de telefoon gewoon in mijn jaszak.” Erna pakt ze haar eigen telefoon en niet die van Yvonne. Na het bericht te hebben geopend laat ze deze zien aan de bedrijfsmanager.
“Het klopt en bedankt. We houden u niet langer op en onze excuses, fijne middag verder.” Zegt de bedrijfsmanager.
Saskia schudt zijn hand en die van de medewerkster. Erna loopt ze naar de Bianca toe die al in de auto zit en voor het pand staat.
“Wat heb je allemaal gezegd en opgeschreven!” Roept Bianca kwaad en streng.
Saskia kijkt haar aan, “doe jij eens normaal. Moeten we soms ontdekt worden door je kort lontje gedrag. Heb een valse naam, telefoonnummer en email adres opgegeven. Nu tevreden en wat moet ik nu zegen tegen Gea. Dat ik zijn jasje heb per ongeluk heb verwisseld en waar dan? Heb je wel eens gedacht aan camerabeelden en dat ze tegenwoordig iemands identiteit zo kunnen achterhalen.”
Bianca kijkt haar geschrokken aan want zo heeft ze, wat ze denkt Yvonne, nog nooit gezien. Ze blijft stil en geeft dan een plastic tas aan Saskia. Na de motor gestart te hebben rijden ze weer terug.

Weer terug bij Yvonne hangt Saskia zuchtend maar het andere jasje op de kapstok. Ze weet nog niet wat ze tegen Gea zal zegen. Bianca loopt met Erica naar de bijkeuken. Saskia kan ze niet horen en gaat maar met Lisa en Bram bezig zijn.
Later komen beide terug en leggen de inhoud van de tas op de eettafel. Beide hebben handschoenen aan.
“Yvonne kan je komen?” Vraagt Erica.
Saskia kijkt beide aan en loopt naar ze toe. “Precies zoals ik dacht en nu.”
“Sorry Yvonne voor mijn gedrag in de indoorspeeltuin. Heb inderdaad ons bijna verraden en het zal niet meer gebeuren. We laten nu zien wat ik de meeste tijd steel,” zegt Yvonne.
“Vertrouwen jullie mij?” Vraagt Saskia. Bianca en Erica kijken elkaar aan en knikken ja. “Dan wil ik een groter deel. Ook verantwoordelijk zijn voor het vernietigen van bewijs.”
Bianca kijkt haar aan, “groter deel nee Yvonne. We kunnen je vertrouwen na vanmiddag maar andere hebben veel meer gedaan dan jij en verdienen het ook. Maar vernietigen van bewijs ja. Hier een paar handschoen, we gaan nu de inhoud van de portemonnees bekijken ieder een.”
Saskia zucht maar ze heeft iets goeds bereikt voor de zaak namelijk dat ze bewijs kan overdragen. In de portemonnees zit geld en bij elkaar honderd euro en wat kleingeld.
“Neem de portemonnees naar het bos en gooi ze in een kuil. Daarover iets van brandstof dat alles verbrandt en smelt.” Vertelt Erica. “Ook een foto van maken. We vertrouwen je Yvonne maar we willen wel bewijs.”
Saskia knikt ja en beide dames gaan weg met het geld. Erna pakt ze de telefoon van Yvonne.

Heb bewijs van diefstal, drie portemonnees. Bianca en Erica vertrouwen mij nu en heb de taak om bewijs te vernietigen. Hoe nu verder. Gestolen vandaag op 21-07-2017, indoorspeeltuin ’t Klimrek. Gaststraat 17 in Utrecht. Bekijk camerabeelden. Heb mijn eigen naam, telefoon en email adres opgegeven en graag instructies mocht er hierdoor problemen komen. Ook hoe ik het bewijs moet overdragen.

Na de Loes en Lieke te hebben opgehaald met Lisa en Bram wacht Saskia op Gea die Bram komt ophalen.
“Dat is nu even minder Yvonne van Bram zijn jasje maar kan gebeuren, dit jasje lijkt er wel op. Mocht je iets horen van de indoorspeeltuin,” zegt Gea met een teleurstelling in haar stem. “Ga nu niet Bram dit jasje aan doen.”
Yvonne kijkt haar aan en heeft spijt om te liegen. Ook dat Bram nu zonder winterjas naar huis moet. “Hij kan Lisa haar blauwe jasje en witte vestje aan,” zegt Saskia om het een beetje goed te maken.
Yvonne denkt na en knikt dan ja, na Bram beide te hebben aangedaan gaat ze weg.
Het avondeten smaken de meiden goed want het is tomatensoep uit blik met brood. Nadat alle drie liggen denkt Saskia met een wijntje na over de dag. Dat ze Ingrid Onnen misschien al morgen moet vermoorden of zo nodig verwonden om haar tot zwijgen te doen. Het bewijs en hoe haar leidinggevende het gaan oplossen met vernietigen ervan. Ook dat ze haar eigen naam, telefoonnummer en email adres heeft gebruikt.
nurias
Columnist
Beheer:

do jun 28, 2018 11:22 am

De volgende ochtend krijgt Saskia foto's toegestuurd. Daarop is te zien dat ze de portemonnees verbrand en in een kuil begraaft. Bianca en Erica zijn tevreden. Saskia weet dat het niet de portomonees zijn die gestolen zijn, die liggen in de bewijzenkast.
“Kan je vanmiddag Ingrid?” vraagt Saskia aan Ingrid na opgebeld te hebben.
Even is het stil, “ja ik kan. Je neemt het mee!”
“Ja neem het mee,” verteld Saskia al is het een leugen. “Maar niet afspreken bij de Hema, speeltuintje op de Lagerlaan.”
Weer is het stil, “nee. Wil in het openbaar doen en dat weet je.”
“Maar heb Lisa bij me en dan kan ze even spelen,” zegt Saskia.
“Oke dan en twee uur,” zegt Ingrid zuchtend.
Voor twee uur zit Saskia in het speeltuintje, Lisa speelt vrolijk overal. Als Ingrid aankomt loopt Saskia naar haar toe. Ze geeft Ingrid een envelop.
“Dit is alles,” zegt Saskia.
Ingrid kijkt haar aan, “dat geloof ik niet.”
Als Ingrid de envelop open maakt die Saskia express heeft dichtgepakt kijkt Saskia om zich heen. Dan klinkt er glasgerinkel en een doffe klap. Ingrid zakt in elkaar. Saskia kijkt naar haar en staat te trillen op haar benen, in haar rechterhand de restanten van de fles die ze kapot heeft geslagen op het hoofd van Ingrid.
“Hoop dat je bewusteloos genoeg bent,” zegt Saskia tegen Ingrid en geeft haar een schop. “Denk het wel.”
Met moeite weet Saskia erna Ingrid in haar kofferbak te krijgen. Met meegebrachte plakband bindt ze de enkels en polsen vast en een stuk plakband over haar ogen. Als ze kofferdeksel dicht doet schrikt Saskia.
“Niets aan de hand,” zegt ze tegen Lisa die alles gezien heeft en is gaan huilen. Met een knuffel en zachtjes over haar rug wrijven probeert Saskia haar rustig te krijgen. “Deze mevrouw was heel erg slecht net als een gemene heks, ze is alleen gaan slapen. Als ze wakker wordt dan is ze weer een prinses.”
Lisa kijkt naar Saskia met nog tranen in haar ogen, “mama au.”
Saskia kijkt dan naar haar hand want Lisa wijst er naar en ziet dan een snee in haar duim. “Ja mama au gedaan, thuis maar een pleister op. Kom geen traantjes meer, het is allemaal over.”
“Waarom mama au,” zegt Lisa.
Saskia zucht een beetje, “mama was een beetje onhandig met een fles.” Lisa kijkt weer naar Saskia en naar de kofferbak, Saskia ziet haar denken. Gelukkig is ze nog maar drie jaar maar hoop dat ze geen nachtmerries krijgt.“Hoe krijgen we je nu mee Lisa?” Want er zit geen kinderzitje in de auto. “Dan maar voorin en de autogordel om je buikje.” Lisa klimt zelf op de bijrijdersstoel waarna Saskia haar vastmaakt.
Na een uur rijden zet Saskia de auto neer op een stille dijkweg langs een rivier. Na Lisa eruit hebben gehaald tilt en trekt ze Ingrid uit de kofferbak en op de chauffeur stoel. Na de plakband te hebben weggehaald doet Saskia de gordel bij haar om. “Gelukkig heeft je moeder genoeg series gekeken waar dit gebeurd en zit ze bij de politie. Hup alle vingerafdrukken weg en die van Ingrid erop.” Saskia haalt alle papieren en persoonlijke spullen uit de auto en duwt dan de auto met moeite dwars op de weg en erna van de dijk af. Met een plons belandt de auto in de rivier, door de open ramen zinkt deze snel. Saskia kijkt lang naar het water om zeker te weten dat niemand iets gezien heeft of dat er iets boven komt drijven. Erna loopt ze met Lisa aan de hand verder.

“Mama waar was je nu!” Roept Loes boos als Saskia met Lisa aankomt lopen. "We zaten echt lang te wachten op school en je telefoon was uit. Niet leuk!"
Melanie de moeder van Daphne die de meiden heeft meegenomen zit Saskia aan te kijken, "dit kan echt niet Yvonne. Je weet hoe gevaarlijk het is als de meiden alleen naar huis moeten gaan en ook nog je telefoon uit."
“Sorry meiden, was helemaal de tijd vergeten. Was met Lisa naar de speeltuin,” verteld Saskia.
Melanie zucht, “kan gebeuren Yvonne. Maar ben wat verbaasd want je komt nooit te laat en vooral bij de meiden ophalen.”
“Voor alles moet een eerste keer zijn,” zegt Saskia met een lach.
Melanie kijkt nog een keer naar haar, "Hoop dat dit de laatste keer is ook. Is er iets gebeurd waardoor je niet komt?"
"Nee, zat gewoon op het bankje en genoot zo van Lisa."

Zittend op de bank denkt Saskia na wat ze gedaan heeft, iemand vermoorden. Wat heb ik gedaan en hoe zal het aflopen. Hopelijk wordt ze nooit gevonden of heeft iemand wat gezien. Heb toestemming ervoor maar kan er ook in de gevangenis belanden. Liggend in het bed van Yvonne kan Saskia niet slapen, ze draait alle kanten op en elke houding maar slaap dat komt maar niet. Zuchtend gaat ze naar beneden voor een kop thee. Saskia besluit om hulp te vragen zodat ze met iemand erover kan praten, een kort bericht stuurt ze naar haar leidinggevende.

Morgen, 1400 uur in het park. Bank bij de speeltoestellen.

Dat is snel, ze zullen vast ook weten wat ik gedaan heb en moeten uitleggen aan diegene die boven hun staan. Na twee koppen twee gaat Saskia weer in bed liggen, alleen twintig minuten slaap volgt want dan gaat de weker weer om de meiden wakker te maken.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr jul 06, 2018 6:23 pm

Spannend verhaal, vooral mysterieus waarom Saskia moet infiltreren bij die dievenbende. Ik dacht eerst dat ze bij de politie zat, maar dan is ze wel heel slecht voorbereid. Dan zou ze zo ongeveer alles wel moeten weten. Tevens denk ik na haar laatste actie ook niet meer dat ze van de politie kan zijn. Dat lijkt me namelijk niet de bedoeling; ik zou me wel kunnen voorstellen da ze Ingrid vermoord als het een situatie is op leven en dood, maar dat was niet het geval. Spannend in ieder geval! Ik ben ook benieuwd wat er met Yvonne is gebeurt. Zou ze tijdelijk uitgeschakeld zijn of is ze ook vermoord? Maar waar is vaders dan?

Een tip: als Saskia iets zegt, geef je heel vaak aan "zegt ze snel verzinnend". Als je het graag achter het gezegde wilt zetten, zou ik kiezen voor "verzint ze snel". Leuker is om dit op een andere manier kenbaar te maken. Misschien is een beetje nerveus en elke keer dat ze iets verzint, wrijft ze even aan haar neus of zit ze aan haar haren. Daarnaast hebben we als lezer ondertussen ook wel door dat ze ongeveer niets weet van Yvonne :P Dus moet ze ook wel alles uit haar duim zuigen.

Ga zo door!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

za aug 18, 2018 6:21 am

Saskia zit zenuwachtig op een bank, kijkend naar Lisa die alle plezier heeft in het speeltuintje.
“Goedemiddag,” zegt een oude man met grijs haar in een donkergrijs pak en gaat bij haar zitten. “Vertel.”
“Kunt u zich identificeren?” Vraagt Saskia want ze kent de man niet.
Die haalt een mapje uit zijn binnenzak, ook ziet Saskia een pistool in een holster onder zijn colbertjasje. “Dit is wel goed neem ik aan. Waarmee kan je ik helpen?”
Saskia kijkt in het mapje, “ja is wel goed. Nou heb zo maar een moord gepleegd in diensttijd, het zit mij dwars en ben bang dat ik de gevangenis in ga.”
“Begrijpelijk, maak je geen zorgen we staan achter je en naar de gevangenis ga je niet.”
“Maar wil er over praten en blijven praten.”
De man kijkt haar aan, “nee. Dit is het enige gesprek erover, erna heb je zwijgplicht. Ben ook niet de persoon in kwestie om je te helpen.”
“Maar kan het niet goed verwerken zo.”
“Luister Saskia, je bent zo groen als gras en geen ervaring in dit soort situaties. Maar je moet, loslaten en weer doorgaan. Hoe ging het?”
Saskia kijkt hem verbaasd aan en iets zegt haar om er niet tegen in te gaan. “Automatisch wat heel vreemd is, ik sloeg haar gewoon met de wijnfles. Ze raakte bewusteloos, erna in de kofferbak en dan….”
“Nu stoppen, klaar hoor je mij. Knop omdraaien maar hoeven we niet weten. Luister Saskia, je hebt een opdracht en die volbreng je daarmee klaar. Je het lichaam van Yvonne, met de masker en stemvervormer is alles perfect. Net als Nicky die je moest vervangen. We zijn nu te ver om te stoppen, de eerste bewijzen heb je al aangeleverd.”
“Maar het is ook zo moeilijk, ben geen moeder en geen moeder gevoelens. Ben bang dat ik de kinderen kapot maak!”
“Saskia je bent een vrouw kom op. Je kunt het wel, niet twijfelen aan jezelf. O Yvonne haar man komt over twee dagen thuis van een reis. Ze hebben een regelmatige seks leven en willen graag nog een kindje.”
Stomverbaasd zit Saskia naar hem te kijken, “wat! Moet ik nu seks met hem hebben en zwanger worden!”
“Zwanger niet maar de seks wel. Mocht je toch zwanger raken, laat maar zitten dan spreken we het later wel.” De man staat op, “doe je plicht en daarvoor krijg je goed betaald. O gebruik deze als het weer zo nodig moet.”
Saskia krijgt een vuurwapen met geluidsdemper in haar handen, erna loopt de man weg.
“Mama, mama!” Roept Lisa en Saskia haar gedachte worden er verstoord. “Mama kijk!”
Saskia staat een paar seconden haar aan te kijken, stopt snel de vuurwapen weg en loopt dan pas naar Lisa toe. “Wat is er meis.”
Lisa laat zien hoe goed ze kan klimmen, Saskia is wel bezorgd en de zenuwen dat ze valt!
“Mama wie is die man?” Vraagt Lisa.
“O een vriend van je moeder.”
Later gaan ze de tweeling ophalen, dit keer op tijd. Saskia durft geen macaroni meer te maken, ze heeft maar stiekem kant en klare gekocht. Warm makend in de pan komt Loes kijken.
Ze zucht, “mam dit keer wel goed gemaakt want vorige keer was echt niet lekker.”
“Ja deze is wel lekker maar wel iets anders gemaakt. Ga maar tafeldekken met je zus, gaan we zo eten.”
Loes kijkt nog een keer in de pan, “ruikt wel lekker mam.”
Later zitten ze aan de eettafel, de meiden smullen van wat ze denken de zelfgemaakte macaroni van hun moeder Yvonne. Erna volgt weer de gebruikelijke avond ritueel. Als Saskia op de bank zit en kijkt naar een Netflix serie denkt ze ook na over het gesprek met de man. Wie is hij eigenlijk? Wel iemand van de politie, misschien de psycholoog. Maar krijg geen gevangenisstraf voor de moord en het wordt in de doofpot gedaan. Wat is dat eigenlijk best vreemd. Je bent van de politie en verwacht dat we volgens de regels werken, maar deze afdeling lijkt juist het tegenovergestelde. Hoe zal de man van Yvonne zijn? Hij lijkt mij wel aardig aan de foto’s te zien, hij weet van niets dat ik Yvonne haar leven heb overgenomen. Wat zal het vreemd zijn om samen met hem te slapen, zal wel seks willen en kindjes maken.

Twee dagen gaan snel voorbij en Saskia zit alweer zenuwachtig op de bank. Kijkend naar de tijd, Yvonne haar man is onderweg met een taxi. De kinderen kijken ook steeds naar buiten en zijn ongeduldig. Dan stopt er een taxi voor het huis. Een man stapt uit, gewoontjes gekleed. Normaal postuur, niet te dun en te dik. Donkerblond kort haar, hij lacht. De voordeur gaat open en daarna de deur van de gang en woonkamer.
“Papa!” Roepen de tweeling en Lisa en geven hun vader een dikke knuffel.
Saskia staat maar op, “hoi schat welkom thuis.”
De man staat haar aan te kijken met een glimlach, hij doet zijn armen om Saskia heen. Moet ik hem nu kussen? Ongemakkelijk is het voor Saskia, ze wilt niet! Maar dan geeft de man een kus.
“Dag schat,” zegt hij en geeft Saskia nog een kus.
Saskia wil wel overgeven ervan maar ze lacht. “Koffie.”
“Koffie? Geen cappuccino meer,” vraagt de man verbaast.
“O ja natuurlijk.”
De man gaat zitten aan de eettafel en de meiden erbij, die kletsen meteen hele verhalen over hun dagen. Saskia geeft hun drinken en maakt dan een cappuccino na eerst Gegoogeld te hebben hoe de cappuccino machine werkt. Na nog een te hebben gemaakt gaat ze erbij zitten.
“Lekker, heb het wel gemist. Verder hier niets meer te melden?”
Saskia lacht maar, “nee gewone dagen toch meiden.”
“Mama had heel smerig macaroni gemaakt papa en toen zijn we patat wezen eten bij de snackbar.” Zegt Loes opeens spontaan.
Mark de man van Yvonne zit Saskia aan te kijken. “Vast een heel slechte dag. Patat eten bij de snackbar, waar komt dat uit de lucht vallen?”
“Tja dat kon je wel zegen die dag. Moest toch iets eten met de meiden.”
Ongemakkelijk gaat de dag verder voor Saskia, ze is niet gewend om een man in huis te hebben. Ook eentje die blijft maar praten en verlangt van haar om zijn was doen. Lui is Mark, misschien moe maar dan als nog. Kom, hij pakt ook zijn koffer uit en bergt deze op. Hopelijk doet hij wel samen met mij het huishouden en de meiden. Wat voor een werk doet hij eigenlijk?

Met een diepe zucht loopt Saskia van de badkamer naar de slaapkamer, in het normaal lege bed ligt nu Mark. Volwachten van de eerste avond met wat hij denkt zijn vrouw Yvonne. Saskia stapt maar in bed, aan de kant waar het raam zit. Dit wil ze eigenlijk niet, ze haat slapen bij een raam.
“Je was zo simpel aan de eettafel.” Zegt Mark. “Was het echt zo gewoon en saai?”
Saskia kijkt hem aan met een lach en weet eigenlijk wat ze moet zegen. Mis nu gewoon een stukje van Yonne haar leven. Misschien is het wel meer een kletskous dan mij. “Ja heel gewoon en saai.”
De eerste avond hebben ze al seks, voor Saskia heel moeilijk en ongemakkelijk. Het is dan ook de eerste dat ze seks heeft met een man. Ze laat alles maar gaan, wat kan ze anders. Bang is ze wel dat het flinterdunne masker loslaat en de stemvervormer kapot gaat. Als Saskia slaapt erna is Mark nog wakker, nadenkend over thuiskomen en wat er net is gebeurd. Normaal vertelt Yvonne uitgebreid de dagen met de meiden en dan zal ze vragen naar mijn werk. Op een of andere manier is ons seks anders, Yvonne is terughoudend. Mark denkt verder na, misschien een vrouwenkwaaltje of zal ze zwanger zijn. Zo was ze ook bij de zwangerschap van Lisa. Komt vast allemaal wel goed.

Terug naar “Detectives”