De Professional

Los een mysterie of een misdaad op.
CliveBarker
Vulpen
Beheer:

Re: De Professional

za feb 04, 2017 8:43 am

De man kwam koel op Vindevogel’s plek toegestapt.
‘Halt, staan blijven,’ riep Somers met haar wapen in twee handen.
De man draaide zich om, meteen het vuur openend. Somer werd in het been geraakt maar kon toch nog een schot afvuren die door het hoofd van de man ging. Die viel met een doffe klap op de krakende steiger. Vindevogel klauterde er kletsnat op. Het had iets lachwekkends. Toen zagen ze de Santa-Maria afmeren.
De Professional zat op zijn knieën, zijn wapens moest hij op de grond werpen. Moens hield hem met een geamuseerde blik onder schot.
‘Verstandig van me, hé, om tegelijkertijd wat mannen van de Vianicci uit te nodigen op het feest. Je was zo druk bezig met hen neermaaien dat je me niet hoorde naderen. Nu kan ik je eindelijk ongestoord uit de wegruimen en ben ik van een vervelend stukje uit mijn minder roemrijk maar wel lucratiever verleden kwijt.’
‘Jij vermoordde mijn dochter,’ zei Cortez dreigend met een van haat verwrongen gezicht.
‘Inderdaad, ik werkte al jaren voor de Viannici’s, maar nooit moord, de beloning zou echter omvangrijk zijn en ik zou verraden worden als ik het niet deed. Dus ja, kleine Sofia, toen ik mijn partner achter een pak friet stuurde schoot ik dat kreng neer in de tuin waar ze aan het schommelen was. Dat haar moeder achteraf kierewiet werd kon me alleen maar ten goede komen,’ grijnsde Moens.
‘Ik maak je af,’ siste Cortez.
‘Zonder je blaffers? Ik denk het niet. Nee, ik zie het zo, jij wil mij doden, ik neem je onder vuur en zeg je je wapens weg te werpen en je stribbelt tegen.’ Moens richtte zijn wapen.
‘Papa,’ werd er geroepen vanop het dak van de woonboot.
‘Lander?’ vroeg Moens ongelovig.
‘Kom ongewapend eruit, of je zoon sterft,’ zei een vrouw giftig.
‘Petra?’ vroeg Cortez die de stem van zijn vrouw herkende.
Moens stormde naar buiten, zijn wapen in aanslag.
‘Laat mijn zoon gaan of ik doe je wat, heks.’
‘Jij gaat doen wat ik je zeg, hoerenzoon, je steekt die loop in je mond en haalt de trekker over, begrepen?’ ze de vrouw met de wilde blik en het lang zwarte wapperende haar. Lander die tegenstribbelde hield ze bij zijn nek vast.
‘Lander, mijn jongen…’ snikte Moens.
De Professional had zijn wapens terug maar wachtte af. Hij wist niet wat Petra met hem wou immers. Toen zag hij door het raam een speedboot met twee personen in naderen. Die ene kende hij, het was die rare vogel vanop het appartement.
‘Somers, bel de kustwacht.’
‘Wat, en eerst wou je geen hulp.’
‘Ik ben dwaas geweest, ik besef nu pas wat die arme kinderen moeten doorstaan hebben, als we ze kwijtspelen is dat jongetje er geweest.’
Somers toetste haastig een nummer. Ze legde in het kort de situatie uit en gaf hun locatie op.
Toen zagen ze de Sancta Maria vertragen en tot stilstand komen. De Professional richtte zijn wapens op Moens die neer ging met drie kogels. Het pistool dat hij beverig in zijn mond had gestoken viel neer op de grond.
‘Petra,’ begon hij.
‘Jij hoerenhond, het was jouw goddeloze beroep die het leven aan onze Sofia kostte.’
‘Het kind, Petra, laat het los.’
‘Zodat je het kan vermoorden? Heb ik dit met jou gedaan toen ik je die foto’s opstuurde, je verandert in het laagste crapuul die er maar kon zijn. Een kindermoordenaar?’ siste ze.
‘Ze moesten weten hoe het voelde, om hun kind kwijt te geraken,’ blafte Cortez ‘in die vijf jaar in dat krocht heb ik nooit aan iets anders gedacht,’ zei hij hard ‘en kijk naar jou, die jongen is doodsbang, ben jij een haar beter?’
Petra liet als gestoken door een bij het kind los. Die sprong meteen het dak af en rolde zich huilend tot een bolletje. De Professional richtte zijn wapen op de kleine Lander. Vindevogel nam het schip onder vuur, automatisch geschut. De kogels stoven alle kanten uit, Cortez werd verschillende keren geraakt, Petra vloog door het been en in de maag getroffen van het dak.
‘Vindevogel, stop, straks raak je die knul nog,’ zei Somers.
Ze naderden nu snel. Somers steunde op één been en hield de Professional onder schot die terug op zijn benen klauterde, bloed sijpelde vanonder zijn jasje, hij was in de schouder getroffen en de arm. Deze hing nutteloos te bengelen. In zijn andere hand hield hij nog het wapen vast. Hij wankelde naar Lander.
‘Blijven staan, of ik schiet,’ riep Somers.
De Professional deed of hij haar niet had gehoord, hij richtte zijn wapen op de snikkende jongen.
Somers schoot hem door het hoofd. De kustwacht doemde op. ‘Iedereen met de handen op het hoofd gaan liggen, gooi jullie wapens weg.’

Somers lag in het hospitaal druiven te eten toen hij zijn hoofd om de deur stak.
‘Somers, hoe gaat het?’
‘Vindevogel, dat is attent dat je even binnenspringt.’
‘Ik heb wat lichte lectuur mee,’
‘Het leven van Adolf Hitler,’ las ze verward ‘euh, dank je dan maar, zeker?’
‘Er staan prentjes in, ik dacht, dat is iets voor Somers.’
‘En hoe staat het nu met de zaak.’
‘Het is betreurenswaardig, er komen geen winnaars uit enkel verliezers,’ zuchtte Vindevogel ‘we worden trouwens vermeld in het Journaal, ik heb het thuis opgenomen, je kan het later eens bekijken als je wil.’
‘Dat is vriendelijk.’
Hij staarde even ongemakkelijk voor zich uit?’
‘Ja?’ vroeg Vindevogel.
‘Huh?’
‘Je wou wat vragen?’
‘Ja, hoe zit het met je pogingen om zwanger te geraken?’
‘Wel als jij me hier niet bespringt zou ik zeggen dat ik nog even moet wachten tot ik uit het hospitaal ben,’ lachte ze.
Hij werd bloedrood.
nurias
Columnist
Beheer:

ma feb 06, 2017 12:46 pm

Spannend einde!

Verder goed geschreven
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

wo feb 22, 2017 3:58 pm

Goed geschreven :)
‘Ja, hoe zit het met je pogingen om zwanger te geraken?’
‘Wel als jij me hier niet bespringt zou ik zeggen dat ik nog even moet wachten tot ik uit het hospitaal ben,’ lachte ze.
Ik heb eerlijk niet echt gezegd niet gemerkt dat ze stiekem op hem viel. Misschien kun je dat bij een herziening er een beetje in verwerken? Is tevens een goede manier om een lezer je personage te laten ontdekken. Het stukje sprong er overigens wel voor me uit.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Detectives”