Echte winters zijn er niet meer

nurias
Columnist
Beheer:

do jan 26, 2017 8:27 am

Lisa van zes kijkt zuchtend naar buiten, grijze lucht en onder de nul graden. Zal het nu gaan sneeuwen? Haar gedachte gaan naar de verhaaltjes die haar moeder vertelde over haar jeugd in de sneeuw. Meters sneeuw op de straten en grasvelden, sneeuwpoppen maken met een wortel als neus, doperwten als mond en knikkers als ogen, sneeuwballen gevechten, sneeuwengeltjes maken, sleeën en van de dijk af met de slee en bij het wakker worden in de pyjama naar buiten om er van te genieten. Echt sneeuw en niet zo als nu bevroren water waar je amper een echte sneeuwpop of iglo van kan bouwen. Alles had Lisa al klaar gelegd mocht het gaan sneeuwen, haar sneeuwlaarzen, skipak, een dikke warme gebreide sjaal en muts die ze van haar oma had gekregen en ook haar warme handschoenen. Het was nu al vier keer een teleurstelling en Lisa verloor haar hoop op een echte witte winter. Een fel zonnetje verbreekt haar gedachte, dat door de grijze wolken begint te schijnen. Zuchtend draait Lisa zich om en loopt mopperend naar de bank waar ze zich laat vallen. Weer geen sneeuw!
Drie keer na deze keer kwam het voor dat het zou kunnen gaan sneeuwen, maar elke keer was het een teleurstelling. Lisa haar moeder probeerde haar dochter nog op te vrolijken door te vertellen dat ze naar een skihal zouden gaan met sneeuw. Maar Lisa wilde dat niet, ze wilde sneeuw hier hebben bij hun huis en op de dijk. Geen nep sneeuw dat ligt in een skihal waar je amper tijd hebt om er leuke dingen mee te doen. Op een avond doet Lisa een wens dat er morgen meters sneeuw ligt en dat het blijft sneeuwen tot het einde van de winter. Het was dan wel de zoveelste wens dat ze er voor deed maar hoe meer wensen hoe beter waren haar gedachte en een keer moet het toch in vervulling gaan.
Voorzichtig doet Lisa op een vrijdag ochtend de gordijnen open van haar slaapkamer en de kou buiten kan ze bijna voelen door de ramen. Naar buiten kijkend is het wit, maar er ligt alleen maar een dun laagje sneeuw. Ook schijnt de zon weer volop in de blauwe lucht. Moppert loopt ze in haar pyjama naar beneden waar haar moeder al wakker is. Die merkt meteen dat Lisa weer teleurgesteld is en verteld dat ze vandaag naar de skihal gaan omdat er een studiedag is voor de leraren. Maar Lisa kan geen lach opbrengen.
Als ze naar boven wilt lopen op zich aan te kleden merkt ze op dat het buiten donker begint te worden. Snel rent Lisa naar het raam waar ze de zon ziet verdwijnen achter enorme grijze wolken! Grijzer en grijzer wordt de lucht en Lisa weet het meteen. Nu gaat het sneeuwen en meters hoog. Lisa rent naar de gang en doet snel haar skipak aan over haar pyjama . Haar moeder lacht erom en roept dat het niet gaat sneeuwen. Maar Lisa heeft er geen oren naar en doet haar sjaal om en muts op. Na haar sneeuwlaarzen te hebben aangetrokken rent ze via de keuken deur naar buiten, kijkend naar boven. Minuten lang blijft Lisa kijken met haar armen gespreid om de sneeuw te verwelkomen maar langzaam begint de lucht weer lichter te worden. Haar moeder lacht er weer om en ziet haar eigen staan toen zij nog klein was. Maar ze weet ook dat het niet gaat sneeuwen want het is er veel te warm voor. Op het nieuws word er zelfs gezegd dat het de warmste winterdag is.
Lisa haar teleurstelling begint weer te komen, laat het sneeuwen alsjeblieft!
Mopperend loopt Lisa weer naar de achterdeur, maar dan opeens voelt ze een sneeuwvlokje op haar hand. Het gevoel van dat ene sneeuwvlokje doet Lisa uit haar gemopper schieten en kijkt ze dan omhoog, meer en meer sneeuwvlokjes komen naar beneden en het is dit keer geen bevroren water of nep sneeuw. Nee, deze sneeuw is echt sneeuw zoals haar moeder over vertelde. Haar moeder staat stom verbaasd te kijken en kan niet geloven dat het nu echt sneeuwt, juist net dat Lisa buiten staat. Zal ze het aangevoeld hebben? Na haar eigen schoenen en jas te hebben aangetrokken loopt ze ook de tuin in en samen genieten ze ervan. Dansend door de sneeuwvlokjes is het een feestje, Lisa haar droom is uitgekomen en haar moeder her beleeft haar jeugd.

Een halfuur later sneeuwt het nog steeds er ligt al een flinke laag sneeuw. Nieuwsberichten waarschuwen voor hevige sneeuwval en stormen. Code rood wordt afgegeven! Lisa en haar moeder houden een sneeuwballen gevecht, maken sneeuwengeltjes en bouwen sneeuwpop na sneeuwpop. Met ogen van mandarijntjes, mond van snoepjes en als neus een lepel. Later glijd Lisa door de straten zittend op een slee vooruit getrokken door haar moeder. Lisa schreeuwt het uit van lol en ook haar moeder doet mee als of ze weer zes jaar is. Op de dijk ervaart Lisa hoe het vroeger was toen haar moeder het deed, met zoals vroeger een zeer koude kont erna. Hun dag kan niet meer stuk en dit zullen ze nooit meer vergeten.
“Lisa!” Wordt er opeens geroepen door een vrouwenstem. “Lisa opschieten, je moet naar school toe.”
Lisa schiet uit een gedachte, kijkend naar buiten waar de grijze lucht plaats maakt voor een blauwe lucht met een zon.
Het was maar een droom, moppert Lisa. Nu achttien jaar en ze weet dat een echte winter niet meer zal komen zoals haar moeder kende. Klimaatverandering was de boosdoener.
MoensKatrien
Balpen
Beheer:

Re: Echte winters zijn er niet meer

vr jan 27, 2017 2:28 pm

@Nurias : Leuk en lief verhaal. Mooie beschrijving van de omgeving, de sneeuwpop, het winterweer. Ik zag het helemaal voor mij.
Je beschrijft de ontgoocheling van de jonge Lisa goed. Ik vond het ook erg voor haar dat de sneeuw uitbleef.
Ik vind het slot leuk. Ik vroeg mij al af hoe het kwam dat het toch begon te sneeuwen, ondanks het tegensprekende weersbericht.
Een leuke tekst! En dat met 1 vinger !
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do feb 09, 2017 8:12 pm

Oeh, dat klinkt niet best. Ben benieuwd waar het verhaal naar toe zal gaan.

Ik vind het leuk hoe je de echte winter beschrijft.
Het was nu al vier keer een teleurstelling en Lisa verloor haar hoop op een echte witte winter.
De vierde keer sinds? Dagen, maanden, jaren?
Zuchtend draait Lisa zich om en loopt mopperend naar de bank waar ze zich laat vallen. Weer geen sneeuw!
Leuk!
Lisa haar moeder probeerde haar dochter nog op te vrolijken
Lisa's moeder
Moppert loopt ze in haar pyjama naar beneden waar haar moeder al wakker is.
Omdat even hiervoor Lisa ook al mopperde, is het voor de variate leuk als je hier een andere frustatie uit. Bijvoorbeeld dat ze tandenknarsend de gordijnen boos dichttrekt en vervolgens in haar pyjama theathraal de trap afstampt. ;)
Maar Lisa kan geen lach opbrengen.
Heerlijk! Ik zie voor me hoe ze met een pruillip op de ontbijttafel hangt.
Snel rent Lisa naar het raam waar ze de zon ziet verdwijnen achter enorme grijze wolken!
En duwt ze toevallig ook haar neus tegen het raam?
Minuten lang blijft Lisa kijken met haar armen gespreid om de sneeuw te verwelkomen
Aww, nu moet de sneeuw toch wel komen, met zo'n uitnodigend gebaar.
en ziet haar eigen staan toen zij nog klein was.
haar eigen = zichzelf
Mopperend loopt Lisa weer naar de achterdeur,
Ook hier denk ik dat je iets anders kunt verzinnen voor mopperend ;)
meer en meer sneeuwvlokjes
SNEEUW! :D

Wat een sneu einde, het klonk zo mooi... Maar wel leuk en goed geschreven!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

vr feb 17, 2017 5:13 pm

Uuuuh, even dacht ik dat het waar was :P . Het is idd al lang geleden dat het nog eens deftig gesneeuwd heeft. Ook heel herkenbaar allemaal, van het met de slee de dijk afgaan tot de teleurstelling als het alleen maar vriest en niet sneeuwt :) . En hahaha, een lepel als neus?
...sleeën en van de dijk af met de slee...
Da's zo'n beetje twee keer hetzelfde :P .
...wilt lopen op zich aan te kleden...
Typo, "om" ipv "op".
Klimaatverandering was de boosdoener.
Je hele verhaal staat in de tegenwoordige tijd, dus hier zou beter "is de boosdoener" staan.

Snif, ik wil ook nog eens een echte sneeuwwinter. Het heeft wel al een paar keer gesneeuwd, maar dat was zo van die smeltende sneeuw en daar heb je niets aan :'/ .
A reader lives a thousand lives before he dies.

Terug naar “Gesloten: Winterwedstrijd”