De tijdlijn van je verhaal

Tips om je schrijfskills te verbeteren
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

De tijdlijn van je verhaal

za nov 18, 2017 1:37 pm

Elk verhaal heeft een rode draad, een zogenoemde tijdlijn. Langs deze tijdlijn gebeuren alle dingen in het verhaal. Dit kan in chronologische volgorde plaatsvinden, maar er kunnen ook flashbacks in zitten of juist een sprong in de toekomst.

Sommige schrijvers vinden het prettig om vooraf het schrijfproces een tijdlijn op te zetten, anderen schrijven uit de ‘losse pols’ en gebruiken het als ze vastlopen of gaan herschrijven. Hoe je ook schrijft, het in kaart brengen van je rode draad is belangrijk om het grote geheel te zien, kronkels recht te trekken en onnodige uitstapjes te heroverwegen. Het geeft je ook zicht op het begin- en eindpunt en daarmee houd je het doel van je verhaal scherp.

Er zijn heel veel manieren om een tijdlijn te maken: op papier, digitaal of in je hoofd. Gebruik een methode die jij prettig vindt en waarin je gemakkelijk kunt schuiven en aantekeningen kunt maken.

Tijdlijn opzetten
Een tijdlijn maken betekent niet dat dit het definitieve pad van je verhaal is, zelfs als je nog schrijvende bent kan je dit pad naar wens wijzigen. Het vormt een leidraad met een duidelijke stip op de horizon.

Hoe ga je aan de slag?
1) Beschrijf in korte steekwoorden de diverse scenes van je verhaal.
2) Benoem welke belangrijke personages in de scenes zitten – zover dat nog niet duidelijk is.
3) Zet deze op een horizontale tijdlijn.

Voorbeeld 1
Kinderen wandelen naar het boswachterscentrum – ontvangen ‘schatkaart’ voor het kabouterpad – speurtocht door het bos – verzamelen van bladeren en eikels - ‘echte’ kabouters gespot – maken kunstwerkjes met herfstspullen – giechelen na met chocomelk.

Tijdlijn versterken
Zodra je een (complete) tijdlijn hebt, krijg je een goed beeld van je verhaal. Al schrijvende kom je vaak tot inzichten dat bepaalde scenes spannender kunnen of juist eerder/later moeten gebeuren. Wellicht schrijf je – net zoals ik – aanloopjes, leuke uitstapjes en kronkelingen die achteraf niet echt bij het verhalen horen (gooi ze niet weg! Wie weet passen ze bij een ander verhaal).

Dit zie je terug op je tijdlijn. Probeer daarom kritisch naar de verschillende scenes te kijken en verander de volgorde waar dit ten goede komt. Experimenteer met diverse opties en ga na waarom iets wel of niet werkt.

Voorbeeld 2
Ontvangst schatkaart voor het kaboutpad – kabouterhuisjes spotten – verzamelen bladeren en eikels – echte kabouters vinden – bezoek boswachterscentrum – kunstwerkjes maken – na giechelen chocomelk

Toelichting: Ik heb de schatkaart naar voren gehaald, omdat dit gelijk bij de spanning begint. De eerste scene bij voorbeeld 1 kan namelijk als aanloopje gezien worden. De kabouters spotten heb ik in tweeën opgesplitst zodat het spannender is of ze een kabouter zullen vinden. Aan het einde van de speurtocht in het bos gaan de meisjes naar het boswachterscentrum om daar de kunstwerkjes te maken, in plaats van naar huis. Zo blijven we in de magisch woudsferen.

Visueel maken
Je kunt de tijdlijn uitwerken zoals bovenstaand voorbeeld. Het is ook mogelijk om de tijdlijn juist onder elkaar te zetten, zodat het wat overzichtelijker is.
Zelf ben ik voorstander om het op kaartjes uit te werken, omdat het verhaal zich dan voor mij meer visualiseert. Elke scene heeft zijn eigen kaartje en heeft een nummer gekregen. Zo weet ik wat de oorspronkelijke volgorde was wanneer ik scenes toevoeg, weghaal of verplaats.

Een ander manier is om zoiets als PowerPoint, Word of ander (tekstverwerkings)programma te gebruiken. Je kunt ook kiezen om een lange strook papier te maken en hierop de tijdlijn uit te tekenen. Met steekwoorden en pijlen kun je aangeven wat bij elkaar hoort.

Oefening
Er is vast een verhaal waar je dit moment druk mee bezig bent. Zet tien scenes op de tijdlijn en bekijk de volgorde. Welke scenes (noem er drie) zou je verplaatsen en waarom?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Schrijflessen”