schrijfles aanvragen

Tips om je schrijfskills te verbeteren
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

schrijfles aanvragen

vr nov 18, 2016 7:44 am

In dit onderdeel plaatsen we schrijflessen, tips en 'beoordelen' we schrijfboeken.

Heb je een onderwerp waar je graag meer over wilt weten of loop je vast op bijvoorbeeld jouw verhaal afschrijven, maar is er nog geen topic over? Voel je vrij deze zelf te schrijven of aan te vragen (reactie kun je hieronder achterlaten).

Als je zelf een schrijfles schrijft mag je die direct plaatsen. Vind je het fijner om het vooraf even voor te leggen? Stuur hem dan via een pb naar een van de moderators.

We zullen proberen regelmatig nieuwe schrijflessen en tips met jullie te delen.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
CliveBarker
Vulpen
Beheer:

Re: schrijfles aanvragen

do dec 08, 2016 10:45 am

Hoi, ik heb last van steeds hetzelfde probleem. Ik slaag er maar niet in om mijn scenes uit te rekken. Zo kom ik altijd met een veel te kort verhaal te zitten en laat ik lezers vaak in de steek zonder beschrijvingen.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

do dec 08, 2016 12:25 pm

CliveBarker schreef:Hoi, ik heb last van steeds hetzelfde probleem. Ik slaag er maar niet in om mijn scenes uit te rekken. Zo kom ik altijd met een veel te kort verhaal te zitten en laat ik lezers vaak in de steek zonder beschrijvingen.
Ik had net hetzelfde :P . Wat bij mij hielp is ten eerste gewoon veel en vaak schrijven (logischerwijze xD), maar ook mij stap voor stap voorstellen wat er gebeurd. Als je bijvoorbeeld een vechtscène wilt neerpennen, schrijf je best meer dan enkel "hij schoot de twee mannen zonder enige omhaal neer". Dat is geen gevecht, dat is een mededeling dat jouw personage twee mensen gedood heeft. Het zijn die simpele mededelingen die een verhaal dikwijls op de verkeerde momenten inkorten en die je moet proberen uitschrijven.
Om op dit voorbeeld verder te werken: stel je ten eerste de ruimte voor. Is die groot, klein, leeg, vol kasten? En de mannen? Zijn die dik, dun, hebben ze kevlarvesten aan? Wat zijn hun wapens? Wat is het wapen van jouw personage? Wie heeft wie het eerste gezien? Verdedigt jouw personage of valt hij aan? Wordt hij (bijna) zelf geraakt, hoort hij de inslagen van de kogels, moet hij verschillende keren opnieuw schieten of haalt hij de mannen met slechts twee schoten neer? Concentreert hij zich of is hij nonchalanter tijdens het richten?
Natuurlijk moet je niet elk antwoord op elke vraag in je schrijfsel verwerken, maar dit is wel zo'n beetje hoe je een scène uitschrijft. Door zoveel mogelijk vragen te stellen (aan jezelf, niet aan je lezers btw ;)) ga je vanzelf de situatie uiteentrekken in kleinere delen, die er dan voor zorgen dat je meer kan neerpennen over eenzelfde scène.
Of dat is toch wat voor mij werkt. Hoop dat je er wat aan hebt :).
A reader lives a thousand lives before he dies.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do dec 08, 2016 6:51 pm

Zoals Nayalina al zegt is de beschrijving van wat iemand ziet, hoort, voelt en ruikt een hele goede methode om je lezer mee te nemen in het verhaal. Ik zal wat tips en uitleg opzoeken en het in een lesje zetten ;)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
CliveBarker
Vulpen
Beheer:

vr dec 09, 2016 7:18 am

Hartelijk dank voor de tips, ik heb er wat aan en zal ze zeker toepassen.

Terug naar “Schrijflessen”