Korte verhalen schrijven

Tips om je schrijfskills te verbeteren
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Korte verhalen schrijven

wo nov 16, 2016 7:56 pm

Als je een kort verhaal gaat schrijven heeft dat meestal rond 1.000 tot maximaal 7.500 woorden. Hierop het forum bij de schrijfwedstrijden hebben we als woordenaantal een maximum van 2.500 woorden, misschien zit je daar de ene keer ver onder, de ander keer zit je tegen de 2.500 woorden aan. Maar waar moet je eigenlijk aan denken als je een kort verhaal schrijft?

Ik heb hieronder een aantal punten beschreven die ik door de tijd heen heb geleerd. Voel je vrij deze aan te vullen.

Momentopname kiezen
Een kort verhaal is eigenlijk een momentopname waarbij er een duidelijk begin en einde is. Een kader dus. Vaak een klein kader omdat je maar weinig ruimte hebt door het beperkte woordenaantal. De rode draad is dus heel smal. Hierna volgen drie voorbeelden, met verhaallijnen die opgesteld kunnen worden voor als je een kort verhaal gaat schrijven.

Voorbeeld 1
Lievelot gaat een tovenaar ontmoeten, die wordt een mega badguy die de wereld wil overnemen en dat gebeurd voordat hij haar van alles leert. Lievelot moet en zal hem stoppen voordat hij de wereld in duistere plek verandert vol met haat. Ondertussen leert ze zichzelf haar krachten te gebruiken zodat tegen hem kan strijden.

Voorbeeld 2
Lievelot leert een tovenaar te zijn (begin of eindstadium van haar leerweg)

Voorbeeld 3
Lievelot gebruikt haar krachten om de meest geduchte tovenaar in een laatste gevecht te verslaan.

Zie je het verschil tussen het eerste en de andere twee voorbeelden? De tijdspanne moet kort zijn om het verhaal goed te kunnen uitwerken zonder de verschillende momenten af te raffelen, daarnaast moet de lezer meegenomen worden in het verhaal.

Vermijd aanloopjes
Om tot het moment suprême te komen worden vaak zogenoemde aanloopjes genomen. Omwegen die beschrijven wat het personage gaat doen of wat er gaat gebeuren. Ik betrap mijzelf daar ook op. Die aanloopjes zijn vaak helemaal niet nodig en kun je daardoor weglaten. Begin eens midden in de actie, in plaats van te beschrijven hoe die actie begint.

Schrijven is schrappen
Ik heb geleerd dat schrappen een verhaal sterker maakt. Dat kan je doen door woorden weg te halen, maar ook door zinnen anders te schrijven en samen te voegen. Zet eens jezelf als doel om na het schrijven van een kort verhaal 100 woorden te schrappen of dat je niet meer dan 1.500 woorden mag gebruiken. Het is een hele opgave, maar als je beide versies daarna naast elkaar legt zie je dat de tweede versie beter uit de inkt zal komen.

Personages met mate
In elk verhaal zitten personages. In grote verhalen vaak een heleboel, maar in een kort verhaal moet je oppassen dat je er niet teveel creëert. Zijn ze wel allemaal van belang? Klopt het verhaal nog als je er een paar schrapt? Zorg dat de personages die in je verhaal zitten onmisbaar zijn en schrap de overige, daar wordt je verhaal duidelijker van.

Eén à twee hoofdpersonen
Ik heb een als tip gekregen dat je in een kort verhaal maar één personage moet volgen, omdat het anders verwarrend kan zijn. Twee kan ook nog wel, maar zorg dan dat het tweede personage aan het begin al wordt geïntroduceerd. Gebruik daarnaast witregels om onderscheidt tussen de beide personages te creëren.

Ideeën uitschrijven
Dan nog een laatste tip voordat je begint: Zelf ben ik iemand die bij lange verhalen gewoon begint met schrijven, maar bij een kort verhaal wil je natuurlijk niet dat het opeens een driedelige boekenserie wordt (zie dat maar eens te schrappen!). Zet de verhaallijn daarom eerst in stappen uiteen. Je hoeft je niet precies aan die stappen te houden, maar dan heb je in elk geval een korte leidraad en is de kans groter dat het past in kort verhaal. Plus je ziet of het idee te uitgebreid is als er teveel dingen moeten gebeuren om van het beginpunt bij het eindpunt te komen.

Voorbeeld
Lievelot staat tegenover de slechte tovenaar
Ze denkt aan alle vernietiging en wordt boos – ze wil hem verslaan!
Ze daagt de tovenaar uit en het eindgevecht begint.
Steekspel met spreuken beschrijven
Lievelot wint, tovenaar uitelkaar gespat door spreuk
Lievelot bekijkt – enige tijd later – hoe de wereld weer is opgebloeid

Zoals je in het voorbeeld kan zien, zijn er enkele stappen die Lievelot van het begin naar het einde helpen. Alleen het gevecht wordt beschreven, maar hoe ze tot dat punt gekomen zijn, wordt slechts kort aangestipt want dat is niet van belang in deze scene.

Ik hoop dat jullie iets aan de tips hebben, aanvullingen en opmerkingen kun je hieronder achterlaten.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Schrijflessen”