Herfstwandeling

nurias
Columnist
Beheer:

Herfstwandeling

za nov 26, 2016 8:57 am

Trek mijn verhaal in, maar er komt wel een nieuwe voor december.

Ben er toch niet tevreden mee.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Herfstwandeling

di nov 29, 2016 8:28 pm

Snel terug plaatsen, Nurias! Ik zat me net te verheugen op jouw inzending. Je schrijft altijd leuke verhalen. Kan ik je nog overhalen? *Zet puppy eyes op en trekt een pruillip* Please...?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

wo nov 30, 2016 2:43 pm

Het was een koude, winderige en natte herfstdag. Maar de voor de kleuters van basisschool ’t Stynt maakte het helemaal niets uit. Vandaag gaan ze naar het bos om blaadjes, takjes en andere leuke dingetjes te zoeken voor hun herfststukje. Het was een jaarlijks terugkomende dag. Naast naar het bos gaan zullen de kleuters en hun twee juffen ook weer langs gaan bij Bert en Mieke, die een hotel hebben aan de rand van het bos. Daar kregen de kleuters altijd een warme appelflap en een grote beker chocolademelk met slagroom.

Zittend in een kring luisteren naar de kleuters aandachtig en vele met open mond naar het herfst verhaal die juf Simone verleest. Over het bos met zijn bomen, kabouters en elfjes die er wonen, natuurlijk de prachtige kleuren en verandering die komen van zomer naar herfst. Het verhaal werd ook elk jaar vertelt, zo om de kleuters minder bang te maken voor het grote bos. Vele waren er wel geweest met hun ouders maar nooit zonder en ook nooit met de klas en juffen Simone en Fadette. Het was daarom voor de kleuters extra spannend en ook wel een beetje eng de herfstwandeling. Ook zijn er twee moeders aanwezig als ouderhulp. Want straks in het grote bos zal het wel een hele klus worden om alle kleuters bij elkaar te houden en zorgen dat er geen een verdwaald. Ook vaste activiteiten fotograaf Kevin gaat mee net als vorig jaar. Zijn rol was om de herfst wandeling van de kleuters te fotograferen en later hun zoektocht in het bos maar ook als ouderhulp. Als het verhaal is afgelopen verteld juf Fadette dat er alle kleuters nu hun laarzen en jas aan moeten doen. Ook een sjaal om want is koud en winderig. Juf Fadette roept nog dat het rustig aan moet worden gedaan, maar de kleuters luisteren niet meer te ongeduldig.

Juf Fadette noemde het altijd een goed georganiseerd zooitje muizen, als de kleuters bezig waren in de gang. Een drukte maar ook lawaaiig want elke kleuter had de grootste verhalen met wat ze gaan doen, natuurlijk ook de grootste lol. Toch moest juf Fadette en juf Simone goed opletten dat elke kleuter wel de eigen laarzen pakt, jas aandeed en eigen sjaal om. Want al wisten de kleuters heel goed welke laarzen en jas van hun was, is een foutje snel gemaakt in deze goed georganiseerde chaos. Een eigen muts hoefde niet want zoals elk jaar krijgen de kleuters een fel groene warme kabouter muts van hun juffen met het logo van ’t Stynt erop. Gelukkig gaat alles goed, beide juffen lachen en trots op hun zelfstandige kleuters.

Ongeduldig wachtend bij de pleindeur krijgen de kleuters nog een fel orange veiligheidshesje aan. Zo dat elke kleuter goed zichtbaar was, al was de fel groene kabouter muts al voldoende. Juf Simone telt de kleuters en komt uit op twaalf, wat klopte op de aanwezigheidslijst. Toch word elke naam op de aanwezigheidslijst opgezegd waarna de kleuter met die naam vrolijk zijn of haar naam terug roept. Het was standaard protocol want een foutje is snel gemaakt en een kindje zal maar vergeten worden of extra mee gaan. Want er liepen ook kleuters van andere klassen ertussen. Dan wel op weg naar de wc of anders. Verleidelijk was het om mee te gaan, welke kleuter zal nee zegen met naar het bos gaan.
Juf Fadette wist van jaar terug nog, toen ging bijna een peuter van een andere groep mee. Die liep door de groep naar de wc, maar het woord bos trok zo veel aandacht bij hem dat hij terug rende naar zijn groep. Daar zijn laarzen en jas aandeed en later bij de groep kleuters ging staan die de herfstwandeling hadden. Hij kreeg een veiligheidsvest aan en een kabouter muts op, maar bij het namen roepen bleef hij over. Al snel wat er duidelijk dat de kleuter er niet bij hoorde.
Maar een opluchting, alle kleuters aanwezig en geen extra. Met haar zachte stem roept juf Fadette dat alle kleuters naar de ingang van het plein mogen en daar twee aan twee staan. Nou, dat hoefde ze weer niet twee keer te doen want de kleuters rennen erheen of hun leven eraf hangt. Alleen twee aan twee staan en handjes vasthouden dat ging nog niet zo vlot. Maar met een paar strenge woorden van beide juffen staan de kleuters keurig twee aan twee in de rij met de handjes vast. Een foto wordt gemaakt door Stefan en dan begint de herfstwandeling.

Onder het lopen kletsen de kleuters vrolijk door en de juffen ook, maar hun moeten ook opletten op het verkeer en op de kleuters. Stefan maakt veel foto’s, maar zoals hij altijd zegt, beter teveel dan te weinig. Beide juffen en hulpouder hebben ook een veiligheidsvest aan want soms moeten ze zorgen dat de kleuters veilig kunnen oversteken. Dit was elke jaar weer een hele opgaven, niet dat het kwam door de peuters maar door het verkeer. Meeste bestuurders hebben geen geduld en toeteren zelfs als de kleuters oversteken op langzame slakkengangetje. Of rijden gewoon door terwijl een van de juffen of hulpouders probeert het verkeer tegen te houden. Gekkenwerk soms! Alle kleuters blijven netje twee aan twee lopen met de handjesvast. Koud hebben ze niet door hun energieke wijze van lopen, praten en doen. Ook weer liedjes gezongen over de herfst. Beide juffen lachen weer, wat een lol hebben de kleuters en dan zijn ze nog niet in het bos. Vrolijk zingen ze een liedje en de hulpouders zingen mee. Alle kleuters volgen dan, het trekt altijd wel veel publiek van voorbijgangers. Ook veel ouderen komen hun huizen uit om te genieten.

Aangekomen bij het bos worden de kleuters eerst streng toe gesproken door juf Fadette wat wel en niet mag. Niet dat de kleuters zich daaraan houden maar dan was het wel gezegd. Bij een open stuk waar de juffen goed overzicht hebben mogen de kleuters los of samen gaan zoeken. Al zoeken! Natuurlijk waren de blaadjes grote magneten bij kleuters net als plassen water. Binnen een minuut dansen, springen en zwemmen de kleuters tussen de blaadjes. Stefan lacht en maakt actie foto na actie foto wat een hele opgave is om elke kleuter er goed op te krijgen. Alle kleuters hebben de grootste lol en hebben ze het maken van een herfst stukje vergeten. Een echte bladeren gevecht volgt en de juffen doen mee. Ook Stefan en de andere twee hulpouders moeten er aan geloven en al snel liggen hun op de grond en wordt ze volgestopt in elk gaatje met bladeren. Na een half uur, wat vrij snel voorbij ging, vinden de juffen het genoeg. Alle kleuters moeten hun gekregen zakje vullen met mooie blaadjes en takjes om daarna door te gaan naar Bert en Mieke. Beide juffen lachen, ach wat zien de kleuters eruit! Alle broeken, sjaals en jassen zijn nat en smerig geworden, laarzen zijn allemaal dezelfde kleur modder en veiligheidsvestjes zitten niet meer zo als ze horen te zitten. Natuurlijk maakt Stefan ook hiervan foto’s, leuk voor de ouders gewoon lachen. Weer wegens protocol gaan de kleuters twee aan twee staan en worden de namen opgenoemd. Al hebben nu sommige kleuters modder in hun oren want die kleuters reageerde niet op hun naam, ter frustratie van de juffen. Maar nu ook weer alle kleuters aanwezig tot opluchting.

Na een korte wandeltocht door het bos komen de kleuters, juffen en Stefan aan bij het hotel. Daar wordt alles uit gedaan aan, laarzen, jas, sjaals, veiligheidshesjes maar de kabouter mutsjes blijven op. Bert en Mieke vinden het elk jaar geweldig dat de kleuters langskomen. Het was voor hun ook een afwisseling naast de gewone standaard gasten die er waren, meeste zakenlui. Lachend kijken ze naar de kachel die volledig is bedekt om alle sjaals en jassen te drogen, kleuters die smikkelen van hun appellap en de trotste juffen die alles proberen te regelen in de goed georganiseerde chaos. Bert pakt zijn gitaar en gaat aan het eind van de tafel zitten. Zonder aankondiging begint hij te spelen en zingen over de herfst. Dit deed Bert ook elk jaar en hij deed het met plezier. Maar met artrose in zijn rechter pols zal dit jaar mogelijk het laatste jaar zijn dat hij het kan doen. Tranen komen in zijn ogen van de pijn maar hij blijft lachen, beide juffen wisten ervan. Al gauw zijn alle kleuters stil, naast de geluiden van het smikkelen van de appelflap en het drinken van de warme chocolademelk met slagroom. Bert kan het altijd heel goed brengen al had hij een zware stem, alle kleuters luisteren aandachtig en geen een die er geen zin in heeft om te luisteren of zich ging vervelen. Mieke komt er laten bij en zingt met haar zachte stem over blaadjes, bomen, kabouters en het bos. Ook hotelgasten die langskomen blijven staan om te luisteren. Als bedankje voor de appelflappen en chocolademelk roepen de kleuters heel hard bedankt Bert en Mieke, tot volgende jaar. Ook wordt er een groepsfoto gemaakt door Kevin.

Met een goed en warm gevulde maag en weer warm aangekleed lopen de kleuters weer terug naar school met hun juffen en Stefan. Hij blijft maar foto’s maken. Een goede foto voor de krant moet er wel tussen zitten, gaat er in zijn gedachte om. Terug op school en in de klas knutselen de kleuters met hun eigen gevonden blaadjes en takjes hun herfststukje. Deze kerststukjes werden niet meegenomen naar huis maar gegeven aan oudere mensen die geen kleinkinderen hebben en eenzaam waren. Natuurlijk gingen de kleuters met hun juffen en Stefan hun herfststukjes zelf overhandigen aan de ouderen.

Natuurlijk ook, zoals elke jaar kregen de kleuters ook bij de ouderen weer een appelflap en warme chocolademelk met slagroom als afsluiting van de dag en als bedankje.

Tot volgend jaar roepen de kleuters van ’t Stynt
Laatst gewijzigd door nurias op wo nov 30, 2016 3:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

wo nov 30, 2016 3:19 pm

Van nieuwe verhalen word ik ook vrolijk. Ik kijk er naar uit :D maar voel je niet opgejaagd!
nurias
Columnist
Beheer:

wo nov 30, 2016 3:25 pm

Geplaatst :)
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr dec 02, 2016 9:11 pm

Leuk verhaal Nurias! Het deed me een beetje denken aan het kabouterpad waar ik vroeger als kleuter naar toe ging met mijn kleuterklas. Dan kwamen we allerlei (soms opgezette) bosdieren tegen, de boswachter vertelde dan dingen en natuurlijk kabouters! Inmiddels is dat pad wat vernieuwd want de paaltjes zijn in kabouters veranderd en de holletjes in de bomen hebben kabouterdeurtjes gekregen. En als je heel goed kijkt, zie je wellicht de was buitenhangen of een paar kabouters op een boomstronk een theepartijtje houden ^_^

Goed geschreven!
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

ma dec 05, 2016 3:55 pm

Appelflap en chocomelk met slagroom? Ik wil ook mee!!! xD
Meestal lees ik fantasy of sci-fi, maar dit is ook wel eens leuk! Veel herkenbare dingen gelezen, vooral ook omdat mijn moeder kleuterjuf is en zij vaak wat vertelt over haar klas. Bijvoorbeeld over kleuters die er maar wat graag vandoor zouden gaan :) .
Zittend in een kring luisteren naar de kleuters aandachtig en vele met open mond naar het herfst verhaal die juf Simone verleest.
Die eerste "naar" mag weg. Er zit nog ergens zo'n zin met een woord dubbel geschreven in, maar ik vindt hem nou niet meer :P .
Ik heb af en toe zinnen gezien waar er woorden lijken te ontbreken, meestal het onderwerp (zij, hij, het...) maar soms ook het werkwoord:
Gelukkig gaat alles goed, beide juffen lachen en trots op hun zelfstandige kleuters.
"Beide juffen lachen en zijn trots op hun zelfstandige kleuters."
Ook een sjaal om want is koud en winderig.
"...want het is koud en winderig."
Haha, slimme peuter. "Jullie gaan naar het bos? Ik ga mee!" :D Moet wel schrikken zijn voor die juffen. Nuja, beter dan eentje te weinig. Begin zo'n kind maar te zoeken in het bos. Leuke omschrijving ook van hun bladergevecht in het bos, ik kon me het resultaat zeer goed voorstellen ;) . En lief dat ze hun werkje dan aan die ouderen gaan geven.
A reader lives a thousand lives before he dies.

Terug naar “Gesloten: Herfstwedstrijd”