De betoverende slang

Weet je niet bij welk genre je verhaal past? plaats hem dan hier
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: De betoverende slang

ma sep 17, 2018 6:03 pm

Ik denk dat het wel kan dat Patty voor haar dood die toestemming gaf, maar hoe kon ze toen al weten dat hij er zou zijn? En wie hij zou zijn? Misschien - maar wellicht is dat wat ver gezocht - heeft vaders een 'erfenis' gehad en zit daar een certificaat in dat hem toegang verschaft? Dan is het niet zo zeer persé op zijn naam, maar kan hij er wel naar de bank? Je hoeft het niet nu al aan te passen in je verhaal, je kunt het ook bewaren tot het verhaal af is en het dan herschrijven. ;)

Je kunt met [*i*] en [*i/*] teksten schuingedrukt maken (zonder de sterretjes!). Of je selecteert de tekst en klikt dat in het rijtje met opmaakopties op cursief.

Het is een beetje afhankelijk van de dialoog of je er "denkt Frederik" achter moet zetten. Uiteindelijk zal dat vanzelf gaan, maar nu zou je per gedachte kunnen afvragen als je het weghaalt of het duidelijk is. Kijk anders eens in de boeken in je kast of je daar een voorbeeld kan vinden?
In de boeken van Robin Hobb "de boeken van de zieners" zitten we vaak in het hoofd van een wolf en in het personage dat verbonden is met de wolf. Meestal is alleen de tekst van de wolf cursief en een enkele keer ook van het menselijke personage. Daar merk je het aan de dialoog, de acties eromheen maar ook door de woordkeuze. De wolf heeft iets 'slims' over zich wat het personage niet heeft, waardoor je weet wie wat zegt.

Ik zou zeggen, speel en experimenteer ermee. :)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
Jim Beta
Pen
Beheer:

di sep 18, 2018 6:56 am

3
De bank stond net naast het krantenwinkeltje. Zo kwam het nog goed uit dat Frederik elke dag de krant had moeten gaan halen. Nu wist hij perfect waar hij moest zijn. Net voor hij de bank wilde binnengaan twijfelde hij even. Hij begreep nu wat hij eigenlijk ging doen. Hij zou naar binnen gaan, naar de bankbediende stappen, het rare amulet laten zien en zeggen dat Patty, die allang dood is, hem gestuurd heeft. “Misschien moet ik er niet te hard over nadenken” zei Frederik tegen zichzelf. Hij naam de deurklink in zijn handen en opende de deur. De bank had een kleine inkomhal, waar de bankautomaten staan. Hij liep de inkomhal door tot hij bij de volgende deur was. Hij probeerde deze te openen maar dat leek niet te lukken. Hij was nog nooit in de bank geweest. Een man, die aan de betaalautomaat stond, zag hem proberen de deur te openen. Hij stapte naar Frederik toe. “Je moet eerst op het knopje hier duwen jongeman” zei de man, “en dan doen ze van binnen de deur open. Je zal dan wel een zoemer horen en dan kan je de deur openen.”
“Bedankt meneer” zei Frederik en hij drukte op het belletje. En ja hoor, even later ging de zoemer en Frederik kon de bank binnenstappen. De bank had een grote wachtruimte met wel zeker tien stoelen waar 5 mensen op zaten te wachten op hun beurt. Hij nam plaats op 1 van de stoelen.
“Je moet een ticketje nemen jongeman” zij een vrouw die daar zat te wachten, “dan weet je wanneer het je beurt is” en ze wees naar een apparaat waar een ticketje uitstak. Hij nam het ticketje en ging zitten. “Leuke held word ik, ik ben nog maar net aan mijn avontuur begonnen en twee mensen hebben me al moeten helpen om verder te komen. Eerst de deur, dan nu een ticketje. En dan moet ik een slang die iedereen in steen veranderd verslaan. En een monster dat het zwaard en schild bewaakt.” Opeens sprak de stem terug: “en niet te vergeten de geesten van het heksenbos”.
“Ja de geesten gaan we niet vergeten, hoe kunnen we ze nu vergeten. Bij ieder avontuur horen nu toch wel geesten zeker”
De stem lachte.
"Nog even wachtten en dan is het mijn beurt." Hij hield de getalletjes bovenaan de loketten goed in het oog en wanneer het zijn beurt was stond hij op en ging naar het loket.
Even wou hij zich terug omdraaien. Hij dacht in zichzelf dat het eigenlijk allemaal maar een dwaas idee was. Maar iets nam terug controle over zijn lichaam en stapte naar het lokte toe. “Met wat kan ik je helpen?” vroeg de bankbediende. Het was een zeer oude man. Frederik haalde het amulet uit zijn broekzak en legde het voor zich en zei, al vragend: “Euhm, Patty heeft mij gestuurd?” “De bankbediende keek naar de jongen en zei: “Ik had verwachte dat je groter zou zijn. Hoe oud ben jij knul?”
“16 meneer” zei Frederik. “Hmm, eigenlijk moet je 18 zijn om de kluizen hier te bekijken, maar voor jou maken we wel een uitzondering. Ga maar naar die deur en dan kom ik je direct halen” Frederik ging naar de deur en wachtte.
“Dus Patty is echt”
“Gekkie toch” zei de stem.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do sep 20, 2018 5:49 pm

Leuk vervolg en goed om te zien dat het gelukt is met de dialoog! Volgens mij heb je op de goede momenten "zegt/denkt" weggelaten. Heel goed dus! :D

Is het de bedoeling dat Frederik een beetje wereldvreemd overkomt? Dat hij die deur niet snapte, vind ik niet zo gek, maar dat hij een kaartjesautomaat niet kent verbaasde me een beetje. Het zou wel verklaren waarom die pestkoppen het op hem gemikt hebben. Als je hem inderdaad een beetje wereldvreemd hebt gemaakt, laat dat vooral ook later in het verhaal terugkomen. Dat is een leuk en origineel trekje van een personage.

De bankmeneer vind ik een beetje ongeloofwaardig, sorry! Hoe kan die man weten wie Patty is, met alleen voornaam? En er wordt ook direct een uitzondering gemaakt, terwijl Frederik helemaal niets heeft gezegd. Misschien komt Frederik wel de bank beroven en heeft hij slechts die naam opgevangen...
Wat ikzelf heb geleerd bij verhalen is dat het de hoofdpersoon eigenlijk nooit meezit; ze maken een heleboel tegenslagen door, maar daardoor groeien ze ook enorm (plus het verhaal wordt daardoor spannend). Ik denk dat dat voor Frederik ook geldt. Hij is niet zo zeker van zichzelf, gaat gebukt onder zijn vader en pestkoppen waarvoor hij geen weerwoord heeft en hij is een beetje wereldvreemd. Dan zou het juist goed zijn, als die bankmedewerker reageert met "patty? wie moet dat zijn?" en "je bent nog geen 18, dus je kunt niet zonder volwassene naar binnen". Hoe gaat hij daarmee om? Hoe lost hij dat op? En als Patty hem kon beïnvloeden, kan ze die man ook beïnvloeden nádat Frederik hetzelf heeft geprobeerd. Want ik denk dat er flink wat uitdagingen op het pad van Frederik liggen, dus een mooi moment om alvast wat heldenmoed te kweken.

Leuk geschreven en op naar het vervolg! :D
Jim Beta
Pen
Beheer:

vr sep 21, 2018 5:21 am

In het volgende deel komt er meer uitleg over de oude bediende, wie hij is. Als het dan nog niet werkt dan zal ik het veranderen.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

vr sep 21, 2018 2:28 pm

Aah, oké! :D Ja soms is het lastig om in te schatten hoe het verhaal verder zal lopen.
In dat geval, zou ik Frederik wel de achternaam van Patty laten noemen, waardoor de man hem herkend. Patty is namelijk een naam die wel vaker voorkomt :)

Ik hoop dat je het niet vervelend vind, dat ik sommige scenes er zo uitlicht. Als dat wel zo is, zeg het vooral!
Jim Beta
Pen
Beheer:

vr sep 21, 2018 3:02 pm

Nee hoor zeker niet, alle hulp is welkom Maaike. Maar ik denk dat ik dit "probleem" wel opgelost heb in het volgende gedeelte. Als dat niet zo is dan laat je me dat dan maar weten ;)
nurias
Columnist
Beheer:

za sep 22, 2018 7:52 am

Leuk verhaal en ook goed geschreven, op dit moment geen punten naast die van Maaike
Jim Beta
Pen
Beheer:

di sep 25, 2018 9:56 am

Toen de deur openzwaaide wenkte de oude man hem om binnen te komen.
“Dus jij bent familie van Patty. Ik heb lang op je gewacht. Op haar sterfbed zei Patty me dat ik haar vermogen moest bijhouden in kluis 16. Kluis 16. Nu snap ik waarom het exact die kluis moest zijn. Je bent immers 16 jaar is het niet.” Nog voor hij kon antwoorden ging de oude man verder: “Jaja, die oude Patty, ik was een goede vriend van haar. Ik kende haar beter dan haar eigen familie. Die moesten niet veel van Patty weten. Patty kon namelijk hele rare verhalen vertellen en ze schaamden zich een beetje voor haar. Ik heb Patty altijd interessant gevonden, ze had veel wijsheid. Soms dacht ik dat ze dingen wist, nog voor ze gebeurden. Zo zei ze me op een keertje eens. Je moet je er niks van aantrekken. Ik ben niet kwaad hoor. Ik wist jandorie niet waar ze het over had tot ik buiten ging en tegen een bloempot van haar liep die vervolgens in duizend stukken brak. Ik hoorde Patty in het huis lachen. Ja, een zeer interessant persoon. Zo heeft ze me ook verteld over jou, maar jij leefde nog niet. Maar op een dag zou je komen, om de kluis te openen en eruit te nemen wat erin zat. Zij maakte jou tot erfgenaam van de inhoud van de kluis na haar dood. Die overeenkomst heeft ze nog met mij persoonlijk getekend. Ik was nog een zeer jongeman toen. Jaren heb ik geleefd met het idee of het wel waar was wat ze zei. Of je wel zou komen. Of dat de kluis voor eeuwig dicht zou blijven. Je moet begrijpen dat ik haar interessant vond, maar ik was ook niet compleet gek. Sommige van de dingen die ze vertelde waren echt zeer raar. Maar ik vond haar een leuke dame. Ze deed niemand iets mis en was altijd zeer beleefd. En de koffie die ze maakte, jongen toch, dat was nog eens goede koffie. Die maken ze nu niet meer.” Opeens bleven ze stilstaan voor een deur.
“Vanaf hier moet je alleen gaan.”
Frederik ging de kamer binnen en zocht naar kluis 16. Toen hij deze gevonden had duwde hij het sleuteltje dat hij gevonden had in het slot. Klik. Hij draaide het sleuteltje om en het deurtje van de kluis ging open. Daarna haalde hij het bakje eruit dat erin zat. Hij deed het bakje open en zag er een betaal kaart in liggen en onder de kaart lag nog iets anders. Het was een plat stukje metaal, driehoekig van vorm. Hij wou het bakje terug in de kluis zetten maar de stem zei opeens: “Dat metalen driehoekig stukje niet vergeten Frederik, anders ga je het monster niet kunnen verslagen.” Hij zette het bakje vlug terug neer en nam het metalen stuk eruit. Het leek wel op een munt, maar dan driehoekig van vorm. Op de munt stond niet veel op, er stond eigenlijk zelfs niks op. Het zag eruit als een prul. “En dat gaat mij helpen het monster te verslagen, waar ben ik toch mee bezig?” dacht Frederik.
“Vertrouw mij nu maar” zei de stem. Frederik zette het bakje terug in de kluis en stak de driehoekige munt en betaal kaart in zijn portemonnee. Toen ging hij de kamer uit. De oude man stond hem op te wachten en keek hem met een glimlach aan. Hij leek goed genoeg te weten wat er in de kluis had gezeten want zijn enige woorden waren: “Ga nu maar eerst eens een stel nieuwe kleren kopen, ik zal je buiten laten.”

Vragen bij dit stuk: is het mogelijk dat de overgrootmoeder hem een betaalkaart na liet? Bestonden deze zaken vroeger al? Zijn er betere opties? Zou ik bijvoorbeeld overgrootmoeder beter naar grootmoeder veranderen?
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

di okt 02, 2018 5:19 pm

Leuk vervolg. Ik vind het ratelende oude mannetje een leuk personage. Maar hij moet best jong zijn geweest als hij de overgrootmoeder nog gekend heeft (het is niet onmogelijk!).

Ik mis nog steeds een beetje het stukje waardoor die man Frederik herkent, er "moet" iets naast die naam zijn die hem te laten realiseren wie er voor hem staat. Dat kan door de achternaam te noemen, dan klinkt het al wat geloofwaardiger. Een andere optie is dat het een speciale dag is, dat linkt ook mooi met het feitje dat ze soms vooruit kon kijken. Dat ze die oude man heeft verteld dat op bijv. 18 juli, om 15.05 er een jongen voor hem zou staan die zij alles zou nalaten. Als je daarvoor kiest, zou ik deze gave later in het verhaal wel laten terugkomen, want dan komt die gave van de overgrootmoeder wat sterker over. Heeft hij wellicht een hele sterke gelijkenis met Patty en reageert de oude man daarom direct op de voornaam. Kan ik ook nog wel inkomen, maar dan moet je dat wel op de een of andere manier tonen. Misschien al met dat schilderij aan het begin waar de overgrootmoeder op staat (daar stond zij toch op?).

Een betaalkaart verloopt na x aantal jaar en ook die staat op naam en je hebt een pincode nodig. Ik weet eigenlijk niet of dat in die tijd al bestond. Je kunt ook kiezen voor contant geld. Ik weet niet wat je allemaal van plan bent in het verhaal, maar mocht er ergens een achtervolging komen en mocht Frederik gezocht gaan worden, dan is een betaalkaart/pinpas een methode waarmee men hem snel kan terugvinden (iedere keer dat hij iets koopt), terwijl hij met contant geld redelijk onder de radar blijft. En de overgrootmoeder kan hem natuurlijk een flinke stapel achterlaten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is en blijft natuurlijk jouw verhaal, dus pas alleen dingen aan waar je het mee eens bent. Ga zo door en ik kijk uit naar het vervolg.

Terug naar “Diversen”