Beste vriendin worden met stink kinderen

Voor de nodige tranen en verdriet
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Beste vriendin worden met stink kinderen

di apr 04, 2017 6:08 pm

Wijkagent Dirk heeft moeite om de buurtbewoners goed voor te lichten en tot kalmte te brengen.
Hoe doet hij dat dan en wat doet de buurt?
"Alleen roddels uit de buurt," verteld Pieter. "Het gezin is niet bepaald welkom, wij hebben er geen probleem mee al wel lastig want we zijn voorzichtig voor Sonja."
Zoals welke dan?

Verder leuk geschreven en een triest einde van het geschreven stuk tekst. =/
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

wo dec 06, 2017 5:26 pm

Drie dagen zijn voorbij en de vader is eindelijk gevonden in Zweden. Zijn werk als vrachtwagen chauffeur bracht hem vaak naar het buitenland en vaak een week van huis. Marcel schrikt niet dat zijn vrouw in het ziekenhuis is beland en hij vindt het zelfs goed. De opvoeding van Esther en Esmee liet hij altijd aan zijn vrouw over en vaak ook aan Esmee. Na het verhaal te hebben aangehoord van de artsen via de telefoon besluit hij om in Zweden te blijven.
“De verantwoordelijkheid ligt bij mijn moeder om de stekker eruit te trekken of niet,” zegt Marcel zonder gevoel naar zijn vrouw en kinderen. “Alles staat in de map wat bij ons thuis ligt, Esmee weet wel waar. Ga straks weer werken er moet toch brood op de plank komen.”
De arts luistert verbaasd naar Marcel die zo koud reageert. “Hebt u een telefoonnummer?”
Marcel geeft het telefoonnummer van zijn moeder.
“Esther en Esmee. Is uw moeder ook verantwoordelijk voor hen?” Vraagt een medewerkster van jeugdzorg.
Marcel zucht diep wat goed te horen is over de telefoon. “U denkt toch niet dat mijn moeder voor de kinderen kan zorgen! 84 is ze. De ouders van hoe heet ze ook al weer. Linda of zo iets, waar ze beste vriendinnen mee zijn daar mogen de kinderen wel naar toe. Neem aan dat ze al daar aan toegewezen zijn.”
“Nee, de kinderen zijn nog niet toegewezen maar alleen tijdelijk ondergebracht. Omdat u niet bereikbaar was en we geen telefoonnummer van familie hadden. U verklaard hierbij met ondertekening later dat u afstand doet van de kinderen en ondergebracht worden bij de ouders van Sonja. Het meisje dat u net zei en de naam niet wist.” Zegt de medewerkster. “Tot u of uw vrouw weer in staat zijn om voor hun opvoeding te zorgen.”
Marcel zucht, “ja klopt en dat zal nooit gebeuren. Wat ik al zei mijn vrouw wordt toch niet meer wakker en als ze wakker wordt gaat ze naar een afkickkliniek. Denkt dat daarna de jeugdzorg ook wel gaat zorgen dat de kinderen niet meer bij haar komen. Zelf te druk met werken, ga nu ook naar Rusland zijn voor een grote klus.”
De medewerkster schrikt van de woorden en koude rillen gaan over haar lichaam. “Dan ga ik de papieren klaarmaken. U bent nog wel een aantal dagen in Nederland om later te tekenen?”
“Als het met dan vlieg ik heen en weer,” zegt Marcel.
Later belt de arts weer. “Ik stuur u de papieren digitaal. Als u een handtekening kan zetten en een foto er van kan maken en ons opsturen. Dan geeft u hierbij aan dat de verantwoordelijkheid bij uw moeder ligt. Die hebben we gebeld en ze zal deze kant opkomen.”
“Ja stuur maar op,” zegt Marcel en hangt dan op.
Als Caroline de moeder van Marcel in het ziekenhuis aankomt, hoort ze meteen hoe haar zoon reageerde van de arts en jeugdzorg medewerker.
“Sorry voor mijn zoon hij komt altijd zo bot over. Maar hij heeft veel meegemaakt met zijn vrouw en de kinderen, daarom werkt hij ook zo veel. Zorg over de kids heeft hij nooit gehad en liet het altijd aan Mandy over of Esmee.” Zegt Caroline tegen de medewerkster van jeugdzorg en de arts. “Vindt het goed dat de kinderen naar de ouders van Sonja gaan. Zal wel kunnen maar op mijn leeftijd zijn kinderen gewoon te druk. Graag wil ik wel in contact met ze blijven, het blijven wel mijn kleinkinderen. Hoop dat Mandy weer wakker wordt al is het een heel kleine kans.”
Caroline gaat dan naar Esther en Esmee in een familiekamer, beide geven hun oma een stevige knuffel als ze haar zien.
“Luister Esther en Esmee. Oma zal heel graag willen dat jullie bij mij komen wonen maar ben al op leeftijd. Al zijn jullie niet druk of lastig maar bij mij wonen zal niet gaan en ook mijn huisje is klein ervoor. Jullie vader en ik hebben besloten dat de ouders van Sonja voor jullie gaan zorgen.”
Esther geeft haar oma nog een dikken knuffel en houd haar ook stevig vast.
“Waar is onze vader?” Vraagt Esmee.
Tranen komen ook in Caroline haar ogen, “jullie vader is in Zweden en komt niet meteen thuis. Misschien later om wat documenten te tekenen.”
Esmee krijgt tranen in haar ogen, “waarom wilt papa ons niet meer en houdt hij niet van ons?”
“Je vader zal vast van jullie houden en aan jullie denken. Maar…” tranen komen weer in de ogen van Caroline. “hij komt wel terug voor jullie. Voor nu is het beste om hem te laten gaan.”
Esther houdt haar oma nog steviger vast en begint te huilen, Esther geeft haar oma en Esther ook een omhelzing en lang blijven ze zitten.

Vier dagen later heeft Marcel alle papieren ondertekend van het ziekenhuis en jeugdzorg. Na afscheid te hebben genomen van Esther en Esmee vertrekt hij weer naar het buitenland. Vooral Esther heeft er moeite mee en dat ook haar moeder in het ziekenhuis ligt. Samen met grote zus Esmee hebben ze dozen gevuld met persoonlijke spulletjes en speelgoed uit hun huis. Kleren dat hoefde niet want de ouders van Sonja kopen alles nieuw.
Weer op school loopt Sonja samen met Esther en Esmee het schoolplein op. Alle kinderen kijken hun aan.
“Hallo Esther en Esmee,” zegt Patricia als ze met Stefanie naar hun toe komt. “We hebben gehoord van jullie moeder, sterkte en beterschap met haar.”
Esmee staat verbaasd te kijken en ook Esther.
“Dank jullie. Jullie vinden ons geen stinkkinderen meer?” Vraagt Esmee.
Stefanie schudt de hand van Esmee en erna met Esther, “nee. Sorry dat ik jullie gepest heb en stinkkinderen heb genoemd. Wil graag vriendinnen worden net als Sonja onze vriendin is.”
“Sorry ook dat jullie gepest heb en stinkkinderen heb genoemd.” Zegt Patricia en schud ook de handen van Esmee en Esther.
Erna worden Esmee en Esther door alle kinderen benaderd met sterkte en beterschap wensen voor hun moeder. Sonja is verbaasd over Patricia en Stefanie dat ze zijn omgedraaid en gelooft hun niet dat ze vriendinnen willen worden. Maar voor nu laat ze het zo om de rust te bewaren vooral voor Esther en Esmee.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

zo dec 10, 2017 4:38 pm

Goed verhaal, waar heb je de inspiratie vandaan gehaald? Je voelt als het ware het ongemak en verbazing van Sonja. prima weergegeven.
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
nurias
Columnist
Beheer:

di dec 12, 2017 8:22 pm

Libelle schreef:
zo dec 10, 2017 4:38 pm
Goed verhaal, waar heb je de inspiratie vandaan gehaald? Je voelt als het ware het ongemak en verbazing van Sonja. prima weergegeven.
Thanks voor je reactie @Libelle

Haal mijn inspiratie uit het dagelijkse leven wat vooral kinderen mee maken, de opmerkelijke en raar maar waar verhalen. Het terugkomende is vaak mijn verhalen verwisseling,
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

wo dec 13, 2017 7:21 am

Dat geeft een extra dimensie aan je verhaal, zo uit het leven gegrepen thema, waar jij dan weer een draai aan geeft. Heb zelf geen eigen kinderen maar zo blijf je een beetje bij. Het lijkt wel een thema uit de 19e eeuw, stank en armoede.
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do dec 28, 2017 8:02 pm

Triest hoe de vader reageerde! Maar wel een mooi einde dat ze bij Sonja mogen blijven :) Goed geschreven!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Drama”