Nynke haar avontuur

Voor de nodige tranen en verdriet
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Nynke haar avontuur

ma jan 02, 2017 7:35 pm

Leuke wending, dat ze Thijs tegenkomen. Zullen ze nu snel thuiskomen?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

wo jan 04, 2017 3:36 pm

Als Imke wakker wordt kijkt ze rond, het is natuurlijk wel vreemd wakker worden. Naast haar ligt Nynke nog te slapen, in een gekropen. Imke hoort dan geluiden buiten het hutje en uit nieuwsgierigheid stapt ze uit bed. Als eerste doet ze deken over Nynke terug en loopt dan richting de woonkamer. zoals het maar noemt, waar de houtkachel weer brandt. Het hutje is net als gisteren en er lijkt niets verandert maar dan ziet Imke een kaarsje in een pot. Deze staat bij de foto van Venne. Kijkend naar buiten ziet Imke, weer in haar gedachte als eerste de Kerstman, Thijs. Hij is aan het houthakken. Dit keer geen camouflage pak of oranje veiligheidsvest. Maar een groene laarzen en broek aan, grijs t-shirt met bretels daarboven die zijn broek omhoog houden. Thijs zijn stevige postuur en buik zijn nu duidelijk te zien. Imke lacht en pakt haar jas, die is droog maar ruikt wel naar bos luchten vindt ze.
“Goedemorgen en hallo Imke,” roept Thijs als hij haar ziet naar buiten komen. “Kom er zo aan en zal dan ontbijt maken.”
Imke lacht, “heeft u een wc?”
“In het kleine gebouwtje naast het hutje,” roept Thijs en gaat dan weer door met houthakken.
Even kijkt Imke rond en vindt hetl interessant. Imke heeft er wel eens over gelezen dat het vroeger zo was al heeft ze het nooit zelf gezien. Eenmaal gevonden is het letterlijk een klein gebouwtje, dezelfde bouw als het hutje. Er is normaal wc papier maar geen wc pot, wel een plank met een wc bril erop en daaronder een donker gat. Zittend kijkt Imke rond, het is verrassend schoon vind ze en het ruikt ook naar bos lucht.
Terug in het hutje is Thijs bezig iets aan het maken in een grote pot die boven een vuurtje hangt. Imke doet haar jas uit en gaat zitten aan een tafel.
“Heb je goed geslapen Imke?” Vraagt Thijs met een glimlach.
“Wel goed dank u,” zegt Imke. “Nynke slaapt nog, denkt wel erg moe van gisteren.”
“Geen dank Imke en ja denk dat je zusje wel erg moe was. Maar kwam ook door de kou en nattigheid,” vertelt Thijs. “Ben pap aan het maken, zal nu eerst thee voor je inschenken.”
“Woont u hier echt?” vraagt Imke. “U heeft geen elektriciteit en tv. Geen computer en zo.”
Met thee voor Imke en voor zich zelf komt hij ook aan tafel zitten.
“Ja woon hier echt Imke. Denk nu vijf jaar en inderdaad heb geen elektriciteit en daardoor bijna geen apparaten die het gebruiken. Leef van de natuur en wat de natuur mij geeft.”
“Maar u heeft wel een camera en die loopt op batterijen. Toch?” Vraagt Imke.
Thijs knikt ja en neemt een slok van zijn thee, “een keer in twee weken ga ik langs de boswachter waar ik de camera kan opladen. Ook geef ik hem de foto’s die ik maak en die hij weer opstuurt naar een uitgever van een natuur magazine. Die betaald mij weer ervoor. Ook heb ik een mobiele telefoon, om te bellen en sms'en.”
"Vindt u het niet eenzaam?" Vraagt Imke en wilt eigenlijk vragen stelen over Venne.
"Nee, het bos verveeld je nooit. Je komt van alles tegen van dieren tot nieuwsgierige mensen die ook de weg kwijt zijn. 's Avonds komt het bos echt tot leven met geluiden en nachtdieren die er meer zijn dan dieren die overdag leven." Verteld Thijs en laat Imke wat foto's zien. "Daarom ben ik altijd 's nachts op pad."
"U maakt wel leuke foto's, mijn tante Irma doet het ook. Foto's maken van haar kat Joris en die op facebook zetten, Joris heeft zijn eigen facebook pagina. Waarom woont u in het bos?” Vraagt Imke nieuwsgierig.
Maar Thijs blijft stil en Imke ziet weer tranen in zijn ogen.
"Ben gescheiden Imke en wilde rust hebben, heb dit hutje al lang zo ben ik hier in getrokken." Verteld Thijs maar zegt niets over zijn dochter Femke.
Een tijdje blijft het stil tussen Thijs en Imke en beiden drinken hun thee op.
“Kijk eens, een bord met pap.” Roept Thijs.
Imke kijkt hem aan, “ga kijken of Nynke wakker is.
“O oké. Ja is goed en de pap moet toch even afkoelen,” vertelt Thijs.
Later komt Imke terug met Nynke die inderdaad wakker is geworden, samen met Thijs ontbijten ze .

“Willen jullie mij vertellen waarom twee kleine meisjes in het donkere bos rondlopen?” Vraagt Thijs al ze klaar zijn met ontbijten. “Wees niet bang, ga niet gelijk de politie bellen.”
Imke kijkt Nynke aan, “we zijn geen zusjes. Ben weggelopen omdat mijn ouders mij slaan, Nynke kwam ik tegen in het bos. Ze is haar ouders kwijt.”
“Oké,” zegt Thijs zijn baard strelend. “Waarom niet meteen hulp zoeken en gaan rondzwerven?” Imke haalt haar schouders op en Nynke blijft stil. “Nynke gaat vandaag terug naar haar ouders, die zullen vast verdrietig en ongerust zijn. Wonen jullie hier in de buurt Nynke of op vakantie?”
Nynke kijkt Thijs aan en veegt haar traantjes weg die in haar ogen zijn gekomen, “mijn papa en mama op een camping.”
“Weet je ook welke camping Nynke?” Vraagt Thijs. Nynke schud nee waarna Thijs opstaat en een kaart pakt uit een kast, “er zijn twee campings in de buurt. Het Hertenkamp en Domerbos, te zien ben je flink afgedwaald. Straks gaan we met de auto naar beide campings, Imke jij blijft hier.”
“Nee!” Roept Nynke opeens en staat dan op om daarna Imke een knuffel te geven. “Ik bij Imke blijven.”
Imke kijkt Nynke aan en zal ook graag dat ze bleef, “maar je moet wel terug naar je ouders Nynke. Je kan moeilijk met mij mee gaan of bij Thijs blijven. “ Nynke blijft Imke stevig vasthouden en huilt van verdriet dat ze haar nieuwe vriendinnetje moet missen. “Wil je niet meer terug naar je ouders?”
“Ja maar niet mijn zus! Zij is stom, onze papa en mama zijn wel lief. Maar wil bij je blijven Imke,” verteld Nynke met tranen in haar ogen.
“Weet je wat, misschien kan Thijs voor zorgen dat we elkaar blijven zien en kaartjes kunnen sturen. Wil je dat Nynke het zal heel leuk zijn,” verteld Imke en wrijft over de rug van Nynke om haar gerust te stellen.
Nynke knikt ja en heeft Imke weer een knuffel.
Later zit Nynke met een warme deken om haar heen in de oude Landrover van Thijs.
“Kom zo terug Imke om te kijken wat ik voor jouw kan doen, hou de deur en ramen dicht. Doe voor niemand open alleen voor mij dan,” verteld Thijs.
Imke knikt ja en geeft Nynke nog een laatste knuffel, “tot ziens lieve vriendin. Zal je ook missen maar we gaan elkaar weer zien oké.”
Als de Land Rover verdwijnt om een hoek loopt Imke het hutje van Thijs weer binnen en doet de deur achter haar op slot. Rondkijkend gaat ze maar afwassen tot Thijs terugkomt.

Op het Hertenkamp krijgt Thijs te horen dat er een meisje vermist is op het Domerbos. Daar aangekomen wachten de ouders van Nynke al haar op, gebeld door de eigenaar van het Hertenkamp.
“Mama!” Roept Nynke en ze rent zo haar als ze kan in de armen van haar moeder.
Die kan alleen maar Nynke stevig vasthouden en een stevig knuffel geven. Thijs krijgt tranen in zijn ogen als hij naar hun kijkt, het moet hem denken aan zijn eigen dochter Venne en toen hun gelukkige gezinsleven.
“Bedankt voor het thuisbrengen,” zegt de vader van Nynke tegen Thijs met tranen in zijn ogen. “U heeft ons weer bij een gebracht.”
Beide schudden de hand, “graag gedaan. Vond haar gisteravond in het bos, bijna onderkoeld. Had geen idee dat ze vermist was, leef zonder tv en radio. Misschien had ik de politie moeten bellen of de boswachter inlichten, haar naar het ziekenhuis brengen. Maar wilde eerste dat Nynke weer warm werd en op kracht kwam. Pas vanochtend kon ze mij vertellen wat er gebeurd was en waar jullie mogelijk stonden.”
“Begrijpend al hadden we graag dat u gelijk gebeld had en nogmaals bedankt voor het thuisbrengen. Dat is het belangrijkste,” verteld de vader. “Nynke heeft wel eens een avontuurlijk gedachte waardoor ze als een kip zonder kont afdwaalt.”
“Precies mijn dochter Venne,” verteld Thijs met een glimlach.
Later bedankt ook de moeder van Nynke ook voor het thuisbrengen en samen met Thijs drinken ze een kop koffie. Thijs ontmoet ook de oudere zus van Nynke.

Voordat Thijs weer terug kan naar Imke komt de politie om een verklaring op te nemen.
“Was Nynke alleen in het bos?” Vraagt een agent.
Thijs kijkt hem aan en wilt eigenlijk niet liegen maar iets verteld hem om Imke te beschermen.
“Ja, klopt.”
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

zo jan 08, 2017 7:18 pm

Ben weggelopen omdat mijn ouders mij slaan,
Ik kan me niet voorstellen dat je gelijk roept dat je geslagen wordt. Meestal schaamt men zich daarvoor en hangt het dan ook niet aan de grote klok. Ik zou verwachten dat ze ontwijkend zou antwoorden. Hoe oud waren beide meisjes ook al weer?

En ik wil je aanraden om te proberen dialogen voluit te schrijven. Vaak mist er "Ik" zoals in de zin die ik hiervoor quotte. Het komt dan over alsof ze allemaal in een plat dialect praten. Als één personage dat doet, vind ik het niet storend, want dat karakteriseert je personage. Maar als iedereen het doet, komt het over alsof iedereen een beetje binnensmonds praat. Het is heel erg spreektaal (als je in real life zo'n dialoog houdt, is er niks storends aan :P ) maar op papier komt het anders over.

Verder weer een leuk vervolg. Spannend geëindigd!
nurias
Columnist
Beheer:

ma jan 23, 2017 8:19 am

bedankt @maaike vor je reactie Idd, Imke zal zich er voor schamen en een ontwijkend antwoord geven. Nynke is zes en Imke ? heb ik nooit vermeld.

Het volgende deel heeft onze oudste dochter overgetikt vanuit mijn schrijven naar word. Zelf later wat woorden en zinnen verbeterd. Goede les voor haar, dan wel niet op grammatica en spelling want kreeg van haar zelfs commentaar erop :lol: want ze vind het ook leuk om verhalen te schrijven. Ook is het een leuke moeder - dochter momentje
nurias
Columnist
Beheer:

za mar 04, 2017 7:58 am

Als Thijs terug is bij Imke wordt er een tijd lang niets gezegd, beide kijken wel elkaar aan met een lach. Imke heeft in de tussentijd de afwas gedaan, het huisje opgeruimd en zelfs de buiten toilet schoongemaakt.
"We eten straks groentesoep met brood, erna ga ik slapen om vanavond te werken." Verteld Thijs als hij bezig is met eten koken. "Kan je alleen blijven Imke zo lang."
Imke kijkt hem aan en knikt ja, ze weet niet wat ze moet zegen of doen nu ze alleen is met Thijs.

Na het eten gaat Thijs naar bed zoals hij altijd doet. Imke zit aan de eettafel naar buiten te kijken, haar gedachte gaat mijlen ver in gedachte wat ze moet doen en vooral wat Thijs zal gaan doen. Imke had, toen Thijs weg was met Nynke, het hutje verder bekeken. Ze weet nu dat Venne bij haar moeder woont, een lange tijd geleden al. Dit had ze opgemaakt aan brieven die Venne aan haar vader had gestuurd. Thijs en zijn vrouw zouden gescheiden zijn wegens dat Thijs deze leefwijze koos en het ook graag wilde voor Venne, maar zijn vrouw niet. Uit de brieven kon Imke lezen dat ze een persoon was van luxe, gadgets, winkelen en modeshows. Imke vroeg ze af waarom ze getrouwd waren als ze zo verschillend zijn. Venne zal haar vader niet meer mogen zien en stuurde stiekem brieven naar hem. Ook hadden ze stiekem ontmoetingen als Venne ergens was met haar moeder, zoals in de stad.

"Mag ik mee?" Vraagt Imke aan Thijs als hij zich klaarmaakt om het bos in te gaan. "Kan het volhouden en heb een paar keer geslapen."
Thijs kijkt haar aan, "nee!"
"Is het wegens Venne?" Vraagt Imke spontaan en is er zelf verbaasd over dat ze die vraag stelt.
Weer kijkt Thijs haar aan en duidelijk te zien dat hij er moeite mee heeft om de vraag te beantwoorden. Imke probeert hij te ontlopen en maakt zich verder klaar. Dan een diepe zucht bij Thijs en hij loopt naar een kast.
"Hier heb je de spullen van Venne," roept hij en loopt dan het huisje uit.
Imke kijkt naar de spullen en dan naar de foto waar Venne opstaat in camouflage pak aan en een oranje veiligheidsvest met haar vader. Tranen komen bij haar op en ze heeft spijt van het vragen om mee te gaan. Na alles aangetrokken te hebben bekijkt Imke zich in de spiegel, nu lijk ik wel erg op Venne. Doe ik het wel goed om met hem mee te gaan want het doet zeker pijn bij hem.
"Hier heb je Venne haar rugtas en fototoestel. Dichtbij me blijven en probeer geen geluid te maken," roept Thijs.
Imke knikt ja en doet de rugzak om, daarna de fototoestel om haar nek. Samen lopen ze het bos in, voor beide ongemakkelijk en pijnlijk.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

za mar 18, 2017 8:49 pm

Leuk vervolg. Maar waarom brengt Thijs haar niet gewoon niet naar haar ouders? Nu zal hij overkomen als een kidnapper...

Ga zo door!
nurias
Columnist
Beheer:

di apr 25, 2017 3:59 pm

Ga een nieuw verhaal beginnen met het vervolg op Imke want Nynke is nu veilig thuis.

Terug naar “Drama”