the rise of the vikings

Laat je meevoeren in verhalen over een sterrenstelsel ver ver weg
Capt Harlock
Forum Grootmeester
Vulpen
Beheer:

the rise of the vikings

di nov 22, 2016 9:31 pm

In gedachten verzonken keek Thane Harold Harlock door het grote raam. voor hem strekte de keizerlijke stad tot ver voorbij de horizon. zelfs bij daglicht was het grote ruimte station boven de keizerlijke stad nog goed zichtbaar. Dit was Asgard, het hart van het Vikingrijk dat zich over de zeven planeten van Odin uitstrekte. Ze was geheel uit zandsteen opgebouwd en stond vol met geurige bloemen en planten alsof de stad geheel was overdekt met een deken van groen.

De keizer had Thane Harold Harlock al een uur laten wachten sinds zijn aankomst in het keizerlijk paleis. Vele scenario's waren al aan hem voorbij gegaan wat het kon zijn, maar niets was met zekerheid te zeggen. De lakei die wat te versnaperingen bracht was ook totaal niet spraakzaam. Nee het waren alleen zijn gedachten die met hem aan de haal gingen. Met moeite kon hij het gedeeltelijk van zich af zetten en keek weer uit het raam naar de Keizerlijke stad die ook wel de Groene tuin werd genoemd. Overal waren bomen en openbare tuinen waar de bewoners genoten van het heerlijke klimaat. Zelden stormde het hier, in tegenstelling tot zijn eigen thuis planeet Thormhold waar de winter elke dag heerste met ijzeren vuist. Het was Harold ook een raadsel hoe ze het uit hielden in deze hitte. Met de handen op de rug liep de Thane langs de tafel waar allerlei kleine hapjes en bonbons waren uitgestald. Harold nam voorzichtig een hap van een grote bonbon die tot zijn grote vreugde gevuld was met bloedwijn. Nog voor hij de kans had een volgende in zijn mond te stoppen ging de grote deur open. Een wat oudere adjudant die Harold zo rond de zeventig jaar schatte kwam binnen gelopen.
"Uwe hoogheid," de man maakte een lichte buiging, "zijne majesteit kan u nu ontvangen. Als u mij wilt volgen?."
Harold knikte en stopte nog gauw nog een bonbon in zijn mond. Bij de deur bleef hij kort staan en keek in de spiegel of zijn lange, licht blond gekrulde haren nog goed zaten. Het zou niet lang meer duren of zijn haren zouden wit worden zoals bij iedereen op Thormhold. De adjudant keek enigzins ongemakkelijk naar het postuur van Harold, dat nog eens extra groot leek door de grote bont kraag in zijn nek die overliep in een lange witte bontcape gemaakt van sneeuwwolven uit Thormhold.

Harold volgde de adjudant door de lange gangen die versiert waren met voorouders van de zeven koninklijke families. Nu kon het je het niet echt meer zeven aparte families noemen omdat veel met elkaar waren getrouwd maar zo voelde het niet.
"Wacht u hier hoogheid, ik zal u aankondigen bij zijne keizerlijke hoogheid."
Harold knikte en deed zijn grijze sjerp nog eens goed die afstak op zijn spierwitte uniform.
De deur waardoor de adjudant was verdwenen ging weer open.
"Zijne keizerlijke hoogheid kan u nu ontvangen hoogheid."
Harold stapte achter de adjudant door de deur en bleef kort in de deuropening staan tot hij was aangekondigd. De keizer zat onderuit gezakt in zijn stoel naast een tafel vol zoetigheid.
"Ah daar is mijn Thane, wil je ook wat?" sprak de keizer waarbij de spetters uit zijn mond spatten.
"Nee dank u majesteit, ik heb net gegeten."
De keizer was precies zoals de buiten planeten de mensen op Asgard voorstelden, dik en lui. Verzadigd door de rooftochten van de andere huizen. Het zou Harold niet verbazen als de keizer überhaupt niet eens had gevochten buiten het keizerlijk paleis. Maar waarom zou die dat ook willen als alle andere huizen netjes zijn deel van de buit in de schatkist van de staat deden. Waarbij hij ongetwijfeld een stukje van achter hield zoals elke ambtenaar deed, iets wat een publiekelijk geheim was.
"Jullie ijswolven zijn ook niks gewend op die ijs klont van jullie. Goed goed, laten we meteen ter zake komen. Ik heb zo meteen een lunch met de ministers en ik ben nog nooit te laat gekomen voor het eten en ik heb niet de intentie om dat vandaag te veranderen."
Harold knikte, "Majesteit," en bleef netjes staan met zijn handen op de rug. Hij kreeg bijna last van plaatsvervangende schaamte toen de keizer met veel moeite uit zijn stoel kwam en naar zijn bureau waggelde als een nijlpaard. Met enkele tikken van zijn dikke vingers die op een ingebonden stukken worst leken verscheen het portret van zijn vader als een hologram boven het bureau.
nurias
Columnist
Beheer:

Re: the rise of the vikings

wo nov 23, 2016 8:06 am

Mooi geschreven verhaal en je hebt er een duim en lezer erbij
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

do nov 24, 2016 7:37 pm

Leuk begin van je verhaal. Ik vond de beschrijving in de intro mooi geschreven. Vooral die deken van groen die zich tussen de gebouwen van geelkleurig zandsteen een weg baant, kon ik heel goed voor me zien.
De keizer was precies zoals de buiten planeten de mensen op Asgard voorstelden, dik en lui.
Super stereotype, haha. Je weet gewoon gelijk dat je hem niet mag.
"Jullie ijswolven zijn ook niks gewend op die ijs klont van jullie.
Huh, en dat alleen omdat ie niets wil weten?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

di nov 29, 2016 6:47 pm

Ik zag de titel end acht van "Huh? Vikingen bij sciencefiction?", maar nou snap ik hem xD .
Ehm, mag ik even lastig doen :P ?
Een paar woorden die je aan elkaar mag schrijven: ruimtestation, bontkraag, onderuitgezakt, ijsklont.
In het eerste deeltje gebruik je heel vaak het woord/de combinatie keizerlijke (stad), en de adjudant zegt twee maal bijna exact hetzelfde (al kan dat ook de bedoeling geweest zijn).
De lakei die wat te versnaperingen bracht was ook totaal niet spraakzaam.
Versnaperingen of te versnaperen ;) .
voor hem strekte de keizerlijke stad tot ver voorbij de horizon.
Komt dit niet van "zich uitstrekken", dus "de keizerlijke stad strekte zich uit tot ver voorbij de horizon"?
Harold knikte en deed zijn grijze sjerp nog eens goed die afstak op zijn spierwitte uniform.
Nu is het net of "goed" afstak tegen zijn uniform, terwijl het eigenlijk over de sjerp moet gaan. Beter is hier de volgorde een beetje te veranderen zodat je iets krijgt in de zin van "...zijn sjerp, die afstak tegen zijn uniform, nog..."
Oh, en nog één ding xD :
Lees eens heel letterlijk deze zin en stel je hem voor:
Harold volgde de adjudant door de lange gangen die versiert waren met voorouders van de zeven koninklijke families.
Een gang met kapstokken waar skeletten aan hangen is hier het beeld dat ik kreeg toen ik de tekst voor de tweede keer las, lol ;D .
Oké, gedaan met lastig doen.
Interessante setting voor je verhaal, zo'n eigenlijk mythische wereld in een futuristische omgeving. Ook de manier waarop je het brengt, met de afwisseling tussen herkenbare dingen (voor vikings) zoals die "ijsklont" en de bloedwijn, en echte sciencefiction, zoals het hologram en het ruimtestation. En omg, die keizer. Niet moeilijk dat Harold zijn eetlust in een oogwenk verloren was O.o .
Hij kreeg bijna last van plaatsvervangende schaamte toen de keizer met veel moeite uit zijn stoel kwam en naar zijn bureau waggelde als een nijlpaard.
Fantastisch. Fantastisch gewoon :lol: .
Oh, wauw, ik heb veel te veel opgeschreven.
A reader lives a thousand lives before he dies.
Capt Harlock
Forum Grootmeester
Vulpen
Beheer:

di nov 29, 2016 9:53 pm

Dank jullie wel voor de feedback, ik zal zo snel mogelijk er mee aan de gang gaan. Maar nu hier eerst een volgend deel!

"Die man ken je vast wel." Harold schrok van het beeld van zijn vader maar liet niets blijken. Zoals altijd was hij de emotieloze lul waar zijn vrouw een hekel aan had. Met zijn handen op de rug met in de ene hand zijn witte handschoenen keek hij zonder enige vorm van expressie naar het hologram.
"je vader is nu echt te ver gegaan! Het was al erg genoeg dat hij een positie op de Rijksuniversiteit moest hebben. Ik dacht die man wil de Universiteit discreet sponseren maar nee!"
"Wat heeft mijn vader dan gedaan majesteit?"
"Wat heeft die niet gedaan zul je eerder bedoelen! Hij is een ketter met die belachelijke waan ideeën van hem, natuurlijk zijn wij hier geschapen door Odin en niet ergens anders op één of andere vage planeet. Je vader vult de hoofden van de onze jeugd met leugens en verhalen die nergens op gebaseerd zijn. Het volk moet trouw blijven aan onze regels en daar is geen ruimte in voor godslastering of welke vorm van kritiek dan ook. Jou vader is een gevaar voor de hele samenleving. Daarom heb ik besloten je vader te arresteren en ter dood te veroordelen wegens godslastering en landverraad."
"Maar majesteit, dat kan toch niet? Nog niet is in de geschiedenis van de Zeven planeten zoiets gebeurt. laat staan het idee ervan, stelt u eens voor wat voor impact dit heeft op het volk"
"Alles is mogelijk mijn beste Thane, maar wees niet getreurd. De arrestatie van jou vader koning Karl van Thormhold zou inderdaad een ongelooflijke schok veroorzaken op de universiteit en dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen op Thormhold. Mijn adjudant daar heeft een betere oplossing waarbij wij allemaal gebaad zijn en vooral jij Thane en kroonprins Harold van het huis Harlock!. Als jij je vader kan overtuigen af te treden en zich terug te trekken in Svalgard zal ik het arrestatiebevel vernietigen. Met jou aan het hoofd van de Harlocks zal Thormhold een tijd van voorspoed tegemoet gaan. Ga nu naar je vader toe op de rijksuniversiteit voordat ik de toorn van Odin op het huis Harlock laat neerdalen. Adjudant Frodi Tokisson daar zal je vergezellen met een compagnie van de KVW (Keizerlijke Viking Wacht). Ga nu, Koning Harold Harlock van Thormhold, moge Thor je op alle wegen die je zult bewandelen behoeden van het kwade."

Harold wou wat zeggen maar bedacht zich en boog licht voor de keizer die alweer meer aandacht had voor een bonbon. Gevolgd door de compagnie van de KVW en de adjudant die maar weinig zei. Liep Harold over één van de brede Lanen waarin in het midden een lange groene strook zat met hoge bomen die al de eerste tekenen van de naderende herfst lieten zien. Het zou spoedig herfst worden en dan zou de stad één groot kleurenpalet worden van de beroemde schilder Viktor Gochsson. Die met zijn penseel van elk schilderij een meesterwerk maakte, alsof hij zijn ziel in de schilderijen legde. Harold was een groot fan van zijn werk en had zijn vertrekken op Svalgard, de hoofdstad van Thormhold rijkelijk mee versiert. Hij moest niks hebben van een hologram of die moderne kunst wat een kind van drie nog kon maken. Nee voor hem mocht alles bij het oude blijven, vooruitgang was niet altijd ook daadwerkelijk vooruitgang.

De Rijksuniversiteit stak hoog boven de laagbouw van de stad uit en was al eeuwen de plek voor de meest kundige van het Vikingrijk. Verbaasde studenten keken op van hun werk of bleven even staan kijken hoe het gevolg met een hoop wapengekletter het centrale plein opkwam. Een groep vrouwelijke studenten zaten half giechelend onder de heilige oude bomen op het plein en keken met uitdagende blik naar de onverwachte gasten. Met enige tegenzin begon Harold aan de trappen voor de ingang. Nog voor dat Harold binnen was kwam de Rector magnificus er aan gehold of althans iets dat daar op leek. Met zijn wandelstok leek het meer op iets van hinkelen wat bij de sommige studenten een lach op het gezicht toverde.
"Dit gaat zo maar niet heren, dit is een plek van wijsheid en bezinning, geen militaire barak. Volgens de eeuwen oude regels van Keizer Erik de Rode horen soldaten en berserkers thuis aan het front en niet in huizen van wijsheid.
"Aan de kant directeur, dit is een keizerlijke aangelegenheid." Harold trok zijn zwaard al lichtelijk uit zijn schede om duidelijk te maken dat hij geen verzet dulde. Nu waren zwaarden al lang niet meer relevant in de oorlogsvoering maar de Vikingen gaven er veel waarde aan, zoveel zelfs dat er zwaarden waren die dodelijke elektrische schokken gaven over een grote afstand. De Rector magnificus stapte wijselijk opzij en keek bezorgd hoe de soldaten achter Harold aan marcheerden door de lange galerieën van de rijksuniversiteit. Voor het kantoor van Harold zijn vader hield de stoet halt en draaide de compagnie KVW om en sloegen de onderzijde van hun elektrische speren hard op het marmer wat een schokgolf van geschrokken gezichten gaf op de menigte die de stoet volgde.
nurias
Columnist
Beheer:

wo nov 30, 2016 2:41 pm

Goed vervolg!

Misschien persoonlijk vind ik het mooier

compagnie van de KVW (Keizerlijke Viking Wacht). Ga nu, Koning Harold Harlock van Thormhold,

Zal nooit een afkorting in een verhaal gebruik want meeste lezer weten niet wat het betekent. Om het in verhaal te zetten vind ik zelf niet mooi staan.

Misschien zo kunnen doen, compagnie van Kiezerlijke Vinking Wacht of KVW. Ga nu, ....
CliveBarker
Vulpen
Beheer:

zo dec 04, 2016 7:48 am

Ik ben dol op Vikingers en er nu een science-fiction tintje aan geven vind ik geweldig. Dit deed me ook wel aan Gundam Wing denken, de relaties tussen de koloniën en de thuiswereld waren daar ook verstoord.
CliveBarker
Vulpen
Beheer:

zo dec 04, 2016 7:48 am

Ik ben dol op Vikingers en er nu een science-fiction tintje aan geven vind ik geweldig. Dit deed me ook wel aan Gundam Wing denken, de relaties tussen de koloniën en de thuiswereld waren daar ook verstoord.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

zo dec 04, 2016 8:21 pm

Goed vervolg weer. Weinig aan toe te voegen, behalve schrijf lekker verder :)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “Science Fiction”