Een grap terug gekaatst

Het Podium voor de korte verhalen
nurias
Columnist
Beheer:

Een grap terug gekaatst

za jul 21, 2018 3:05 pm

Geschreven vanuit een YouTube filmpje, opgenomen door de vader.

“O sorry zoon maar hahahaha wat staat het je schattig en leuk,” roept vader Ben als hij zijn zoon Erik het roze luier pakje van tweelingzus Lieke heeft aangedaan. Beide zijn een twee-eiige tweeling van negen maanden waar ze nu in deze leeftijd op elkaar lijken. “Als je later roze wil dragen mag het hoor want je lacht er wel om. Ja, helemaal.” Erik brabbelt kijkt hem aan en lijkt het wel allemaal best te vinden de grap van zijn vader. “Kijken of mama het doorheeft.”
Ben legt Erik in het bedje van Lieke en dekt hem toe met het grijs en roze dekentje. Erna krijgt Erik de schoongemaakte speen in van Lieke. Erna wordt Lieke aangekleed met de blauwe luier pakje van Erik en zijn bed gelegd. Lieke is wat vrolijker en zit om zich heen te kijken. Zij krijgt de schoongemaakte speen in van Sven. Ben maakt foto’s en zet de babycamera op opnemen, Marjolein zijn vrouw en moeder van hun kinderen komt zo thuis. Kijkend naar de klok is Ben zenuwachtig want zal ze zijn grap zien na een lange dag werken. Ben gaat maar een film kijken, lang liggend op de bank.
“Ben!” Wordt er opeens geroepen. “Ben wordt eens wakker.” Ben doet zijn ogen op en kijkt recht in de ogen van zijn moeder. “Marjolein komt pas morgen thuis, te veel werk in het ziekenhuis. Draait dubbele diensten. Dacht zal even komen kijken bij jullie. Het is al elf uur.”
Ben mompelt want alweer moet zijn vrouw dubbele diensten draaien en ligt hij alleen op bed. “Zie haar morgenmiddag wel, kinderen zijn verschoond en hebben een fles gekregen. Beide liggen op bed.”
Chagrijnig loopt hij naar boven, kijkt bij Erik en Lieke zonder te denken over zijn grap en gaat dan naar bed. Astrid de moeder van Ben schudt haar hoofd maar begrijpt haar zoon. Ze loopt naar boven en kijkt ook bij Erik en Lieke. Maar Astrid ziet de verwisseling niet en doet alleen bij beide het dekentje goed. Ze lacht want ze is zo trots als oma. Erna gaat ze naar beneden waar ze de bedbank klaarmaakt.

De volgende ochtend staat Ben net als gisteren chagerijnig op, hij kijkt naar het lege gedeelte waar normaal Marjolein ligt. "Weer een koude helft en geen uitzicht." Na aankleden loopt hij naar de slaapkamer van Erik en Lieke. Beide zijn al wakker en vrolijk aan het brabbelen. Ben lacht en het maakt zijn slechte start van de dag een beetje goed. Als eerst haalt hij, in zijn ogen, Lieke uit bed. Hij verschoont Erik, wast hem en doet hem kleertjes aan van Lieke. “Ja, papa’s meisjes zo vrolijk als je een jurkje of rokje aankrijgt. Je bent een echt een meisje niet, dat wordt wat later. Zo, wel even een grijze legging aan mocht je gaan kruipen.” Erik kijkt zijn vader en lijkt alles wel best te vinden, vrolijk brabbelt hij wat af. Lieke wordt ook verschoond, gewassen en de kleren aan van Erik. Ze is wat minder vrolijk nu ze kleertjes aankrijgt van haar broertje. “Waar is mijn vrolijke stoere ventje gebleven van vanochtend. Toch mooie kleertjes, kijk auto op je buik.” Ben brengt beide naar beneden en geeft ze hun fles. Als zijn moeder wakker wordt ontbijten ze samen
“Ben naar het werk,” roept Ben en na zijn lunch gepakt te hebben en de kids gedag te hebben gezegd gaat hij weg.
Zijn moeder heeft niets door en zorgt de kids tot Marjolein thuiskomt. Ze gaat met Erik en Lieke naar een vriendin die niets doorheeft en naar de dieren. Erik geniet van de wandelen al is hij duidelijk gekleed als meisje met roze, zilver en grijs. Lieke is rustiger en lijkt ook alles maar over haar heen te laten komen. Ze is kleed in een simpele spijkerbroek en een blauwe t-shirt. Beide elkaars zomerjasje aan. Weer thuis geeft ze Erik en Lieke te eten en drinken.

“Maar, dit is Erik en dit is Lieke!” Roept Marjolein als ze thuiskomt en eerst in een paar seconden niets door heeft maar dan in verbazing valt. “Ben wilde zeker een grap uithalen na mijn lange werkdag.” Als ze boven is om te gaan slapen hoort ze opeens de voordeur.
“He nu al thuis Ben?” Vraagt zijn moeder verbaasd.
“Nee, was even wat vergeten en is Marjolein al thuis. Moet ook wat vertellen,” zegt Ben gehaast en kijkend naar Erik en Lieke.
Gea kan haar lach niet inhouden en Marjolein staat bovenaan de trap bijna in lachbui uit te barsten.
“Marjolein is gaan slapen een uurtje.”
“O, komt dan wel vanavond.”
“Nu je er toch bent, kan je even bij de twee blijven. Moet wat pakken uit de auto, duurt maar een paar minuten.”
Ben zucht en knikt ja, dan hoort hij de voordeur open en dichtgaan.
“Tjonge tjonge dat mama niet eens in de gaten heeft dat jullie verwisseld zijn en oma dan. Nou, hup even snel omwisselen.”
Gehaast trekt Ben de kleren uit bij Erik en Lieke, daarna omwisselen en waar aankleden. Maar als hij Erik aankleedt gaat de voordeur al open. Ben is nooit handig en snel geweest met Lieke aankleden met legging ’s, jurkjes en rokjes.
“Heeft de jongedame een vieze?” Vraagt zijn moeder.
Ben kijkt haar niet eens aan en gaat door. Opeens komt Marjolein blauw van het lachen de woonkamer binnen.
“Schat, had het al door en omgewisseld. Nu heb je weer Erik in Lieke haar kleren gedaan en Lieke in Erik zijn kleren.” Zegt Marjolein lachend.

Ben wordt ze rood als een biet en zucht heel diep.
Laatst gewijzigd door nurias op do aug 02, 2018 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

Re: Een grap terug gekaatst

do jul 26, 2018 11:53 am

Aardig verhaal, goed beschreven. verwisseling is jou ding geloof ik.
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

wo aug 01, 2018 6:43 pm

Leuk verhaal weer Nurias :)
Het viel me alleen op dat de oma verschillende namen heeft: Astrid en Gea. Erik heet in het begin ook een keertje Sven.

Verder goed geschreven!
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

do aug 02, 2018 5:01 pm

Maaike schreef:
wo aug 01, 2018 6:43 pm
Leuk verhaal weer Nurias :)
Het viel me alleen op dat de oma verschillende namen heeft: Astrid en Gea. Erik heet in het begin ook een keertje Sven.

Verder goed geschreven!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Zie je nu, wil te veel..
Jim Beta
Pen
Beheer:

do sep 13, 2018 3:42 pm

Knap geschreven, deed me glimlachen :)

Terug naar “One-shots”