Het volk regeert

Het Podium voor de korte verhalen
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Het volk regeert

ma aug 07, 2017 4:06 pm

Ik kan je verzekeren, de Vrije Steden zijn een prachtige plek. Werkelijk. Sommigen zeggen dat de zuidelijke kust van Haldar het hoogtepunt is van de menselijke beschaving, het beste wat het leven te bieden heeft- en ik kan niet anders doen dan ze gelijk geven. In zekere zin. De naam van het gebied zegt al genoeg, als je het goed bekijkt. Het volk van haar steden en dorpen, haar paleizen en haar citadels, zijn vrij van de stevige ketenen die de rest van de wereld vastbinden aan de koude muur achter hen. De zanden, de jungles en de tropische stranden van de Vrije Steden zijn een waar paradijs op aarde. Een plek waar je alles kunt doen wat je hartje maar zou wensen. Je wordt er niet veroordeeld of raar aangekeken wanneer je dingen doet die in de rest van de wereld niet mogelijk zouden zijn. Iedereen is er vrij om te doen wat hij wil, om zijn leven in te richten zoals hij dat voor ogen heeft. Echt waar. Het klinkt als een droom, een verzinsel dat te mooi is om waar te zijn; maar toch bestaat het echt. De mensen daar hebben zich losgemaakt van de valse verwachtingen van de rest van de wereld. Aan de zuidkust zijn er geen onnodige wetten of overbodige regels die de mensen grenzen oplegt waar die niet horen te zijn. In een gezamenlijke inspanning heeft men zich lang geleden ontdaan van het juk van de verplichtingen. Nu staat het elke man en vrouw vrij om te doen wat hij of zij wil, om welke kleding dan ook te dragen, om intiem te zijn met wie dan ook. Ze hebben de illusies van de religie achter zich gelaten, en hebben ingezien dat het geloof in een godheid slechts dwaasheid is en een afleiding van het werkelijke bestaan- dat op aarde. Want daar draait het om, is het niet? Het menselijk leven is kort, akelig kort. Het enige wat we derhalve kunnen doen, is het onszelf comfortabel maken terwijl we nog op deze aarde rondlopen. En dat is precies wat de suli gedaan hebben. Ze hebben voor zichzelf een paradijs op aarde gebouwd, een levendige oase in het midden van een woestijn; en de poorten van de hemel staan open voor iedereen. Iedereen die het zat is om in een wereld van illusies te leven is welkom in de Vrije Steden, want haar bewoners respecteren alle wezens voor wat ze zijn.
 In al deze opzichten zijn de suli het perfecte volk. Ja, dat zijn ze. Zorgeloos en onbevreesd, bevrijd en onbegrensd. Maar er is één aspect van hun samenleving dat boven alles uitsteekt in glorie en magnifieke. Dat aspect is de democratie. In de Vrije Steden regeert het volk over zichzelf. Het is de perfecte situatie. Iedere inwoner die een bepaalde leeftijdslimiet overschreden heeft, mag zo nu en dan stemmen op de personen die hen moeten gaan vertegenwoordigen. Zij het nu man of vrouw, heer of bediende, edele of prostituee: iedereen kan zijn stem even luid en duidelijk laten horen. Het is een prachtig iets, werkelijk. Het volk beslist mee over zaken die hen allen aangaan, en discussieert aan de zijde van hun vertegenwoordigers over de richting van hun welvaart. De heuvels en zuilengangen van de Vrije Steden zijn een plek van intelligente gesprekken tussen mannen en vrouwen die verstand hebben van zulke zaken. En terwijl die mannen en vrouwen, de wil van het volk in acht nemend bij het vormen van hun beslissingen, op volstrekt juiste wijze regeren over de stadstaten, zijn de bewoners ervan vrij om te doen wat ze willen. Wil je een spontaan tochtje maken over de glinsterende oceaan, kijkend naar de vissen en dolfijnen onder de golven? Huur een boot en vaar uit. Wil je zwemmen in de warme zeeën van de zuidkust, haar aangename warmte voelen op je naakte huid? Trek je kleren uit, ga op een rots staan en duik het water in. Wil je een toespraak geven waarin je jouw meningen uit over recente ontwikkelingen in de wereld? Ga op een platform staan op een centraal plein en breng jouw visie over op een enthousiaste menigte die luistert naar wat je te zeggen hebt. Het kan allemaal in de Vrije Steden.
 Nu ik je dit alles heb verteld, denk je zeker dat het allemaal waar is. De realiteit in al haar schitterende glorie. De plek die ik beschrijf klinkt voor jou bijna als het voorportaal van de hemel. Welnu, ik zal je één ding vertellen. Dat is het niet. Absoluut niet. Het is zo makkelijk om dwazen als jij ergens van te overtuigen. De Vrije Steden, zoals ze zich in hun grenzeloze arrogantie noemen, zijn een put van heidensheid en ketterij. Een vervloekt land. Ieder uur van iedere dag zondigt haar bevolking tegen alles dat goed is. De vrouwen lopen rond in gewaden die hun borsten ontbloot laten en die zo dun zijn dat de hele wereld mee kan genieten van hun figuur. De mannen doen het met iedereen, storten zichzelf vol passie en overtuiging in het lichaam van iedere willekeurige aantrekkelijke vrouw die ze tegenkomen op straat. Je kunt geen huis uit lopen of je ziet ergens in een donker steegje wel een vrouw de lul van de eerste de beste voorbijganger in haar mond stoppen alsof het een lekkere zoete appel is. Het is een schande. Schandalig, noem ik het. Afgrijselijk. De suli doen alles wat in de rest van de wereld strikt verboden en absoluut uitgesloten is, simpelweg omdat ze zich bevrijd voelen van hun ketenen. Bah. Ze denken dat ze volledige vrijheid hebben waar volkeren in alle andere landen onderdrukt worden door hun meerderen. Ik heb het al eerder gezegd, en ik zeg het opnieuw: vrijheid is een illusie. De bewoners van de Vrije Steden hebben precies evenveel controle over de richting van hun levens als alle anderen. En dat is precies niets. Zelfs zij hebben meesters. Zelfs over hen wordt geregeerd door krachten die ze niet kunnen zien. Want wij zijn met velen, en wij zien alles.
 Nee. De suli leven in een wereld van illusies. En weet je waardoor dat komt? Weet je wat er aan de basis staat van die grandioze oplichterij? Het is die vervloekte democratie van hen. Ik verzeker het je, want ik ben er absoluut zeker van. Ik heb jaren in de zuidkust gewoond. Ik ben zo’n beetje alle steden en nederzettingen nu wel langs geweest: mijn geboortestad Garad, haar eeuwige rivaal Alyene, Thikarin waar de wijn rijkelijk vloeit, Himlast waar de Republiek zich heeft gevestigd, het afgelegen paradijs Santaloña, Imlas Garon dat zich zo tolerant opstelt tegenover de krinavese, het immer feestelijke Minorica. Het zijn er maar een paar, en het zijn verschrikkelijke plekken. Werkelijk. De corruptie is daar zo wijdverspreid dat je nauwelijks iets anders kunt zien. Iedereen denkt dat hun regeringsvorm de beste is die er kan zijn, de optimale manier om gezamenlijk te beslissen over zaken die hen allen aangaan. En ze zijn er nog trots op ook. Ze verafschuwen de koningen en de keizers die op de troon van de rest van de wereld zetelen, de scepter zwaaien en hun volk met ijzeren vuist in bedwang houden. Het zijn dwazen, allemaal. Ze zien niet wat er mis is met hun systeem. De mannen en vrouwen die denken dat ze intelligent zijn, de gesprekken in de zuilengangen die over een breed aanbod aan onderwerpen gaan: het is allemaal verkeerd. Ze zijn van het juiste pad afgeraakt. Ze zijn hun oorsprong uit het oog verloren.  
 Democratie werkt niet. Dat is mij meer dan duidelijk. Zelfs de meest pure vorm ervan is niets meer dan een illusie. Een façade. Ik zal je uitleggen waarom ik dit zeg. Het volk is dom. Het is gewoon een feit. Een uitgangspunt waar je altijd mee vooruit kan. De gewone mensen, de massa’s, de burgers- ze zijn simpelweg achterlijk. Ik wil niet zeggen dat hier fundamenteel iets mis mee is, want onwetendheid kan in sommige gevallen ook gelukzaligheid zijn. Soms is het prettig om niet op de hoogte te zijn van de veranderingen in de wereld, om de harde realiteit zoals die nu eenmaal is niet te hoeven aanschouwen. Maar mijn punt blijft staan. Het volk is te dom om te regeren. Je kunt ze niet vertrouwen om fatsoenlijk om te gaan met macht, want ze weten simpelweg niet in welke richting ze de scepter in hun hand moeten zwaaien. Burgers kunnen niet over zichzelf regeren. Het gaat tegen de meest basale wetten van het universum in. Als je een democratie haar gang laat gaan, zal het systeem zichzelf uiteindelijk volledig ten gronde richten, en haar aanhangers mee het graf in slepen. Nee. Het volk heeft behoefte aan een hogere macht die hen domineert. Je ziet het in dat idiote verschijnsel dat we religie noemen, waarin de gewone burgers- en zij trouwens niet alleen- elke dag op hun knieën gaan voor een zelfbedachte man op een troon in de wolken. Verstandige personen zoals ik zien in dat er een sterke hand nodig is om hen naar verlossing te leiden. Bij de afwezigheid van een ijzeren vuist om tegenop te kijken, lopen we allemaal onvermijdelijk ons einde tegemoet. Iemand moet de hamer vasthouden. Iemand moet een wapen smeden waar de mensheid haar vijanden mee kan overwinnen. Er moet iemand zijn die de macht stevig in handen houdt, iemand die verheven is boven zijn onderdanen. Een eerste onder gelijken, als het ware.
 En dat, dames en heren, dat is het hele ding met de balans van de macht. Het is niet eerlijk, ik weet het. In feite is het volstrekt oneerlijk. Maar verschil moet er zijn. Dat is nu eenmaal zo. Een wereld waarin iedereen hetzelfde is, kan onmogelijk bestaan. Koningen en keizers moeten de macht ver weg houden van het volk, want wanneer het volk over zichzelf regeert zal het enkel toewerken naar haar eigen ondergang. Sommige mensen zijn nu eenmaal geschapen om zo hoog te staan dat ze de voeten van de goden kunnen aanraken. Maar, zoals de beruchte Kalem Darathaion in al zijn grenzeloze wijsheid eens zei, zonder schaduw kan er geen licht zijn. Zonder lijden geen overvloed. De grootheden van deze wereld moeten een volk hebben om over te regeren. Het lot van de mensen die onder aan de trap staan, moet bepaald worden door de personen die aan de bovenkant ervan staan. Het aanbrengen van verschillen is een fundamentele noodzaak van het leven. Een citaat uit Darathaions Schaakmat dat mij erg is bijgebleven. Uit zijn werk leren we dat macht niet gelijk verdeeld kan zijn, want dan zou het compleet verdwijnen. Sommigen worden groot geboren, anderen verheffen zichzelf met dappere inspanningen tot heerser; maar de meesten zitten opgesloten in een kooi van ellende en zullen er nooit uit ontsnappen. Dat is nu eenmaal hoe het is. De wereld is hard. Misschien had je het al opgemerkt.
 Nu ik me bewust ben geworden van dit alles, is er voor mij nog maar één logisch pad. Eén weg die ik zal moeten bewandelen. Ik voel mezelf ertoe verplicht. Ik zal mijn blik richten op de Vrije Steden, op de mensen die zo ver van hun oorsprong verwijderd zijn dat verlossing niet langer in zicht meer is. Ik, Novus Decimus Dorne, zal ze het ware gezicht van de macht laten zien. Democratie is een inherent gebrekkig stelsel, een systeem dat gedoemd is zichzelf te vernietigen. En ik zal met plezier degene zijn die de eerste fase van haar noodlot in gang zet. Samen met jou, Solar mijn liefste. Samen zullen we de blik van de heidenen omkeren en hen het licht laten zien. Het wordt lastig, ik weet het. Er is een leger voor nodig, en ik ben er nog niet helemaal over uit hoe we aan dat leger gaan komen. Maar geen zorgen, Solar mijn liefste. Geen zorgen. Met jouw begeleiding ben ik tot alles in staat. Werkelijk. Niets is meer onmogelijk. Alles behoort tot de mogelijkheden. En ik zal niets onze weg laten blokkeren. Want het doel heiligt de middelen, altijd.    
Laatst gewijzigd door JochemCommissaris op za okt 07, 2017 4:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Het volk regeert

vr sep 29, 2017 3:00 pm

Goed en mooi geschreven :)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
nurias
Columnist
Beheer:

za sep 30, 2017 10:10 am

Goed geschreven naar de titel
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

ma okt 09, 2017 8:31 am

Suli omkeren geeft ilus(ie). Toeval of niet, zoek ik het nu te ver? :lol:
Is dit wat je zelf denkt over democratie? Gewoon nieuwsgierigheid, op een manier kan ik Decimus helemaal gelijk geven - al is het probleem met absolute macht dan wel weer dat je altijd met een idioot op de troon kunt eindigen.
Anyway, goed geschreven, en het geeft wel wat om over na te denken xD .
A reader lives a thousand lives before he dies.
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

ma okt 09, 2017 2:07 pm

Oke WAUW. Dat is echt een super goede observatie van het omkeren van suli! Ik moet eerlijk zijn, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht. De naam suli had ik allang vóór dit verhaal bedacht. Een gelukkige toevalligheid dus! Bedankt dat je me erop hebt gewezen :D
En over het onderwerp zelf. In principe vind ik democratie een goed systeem, maar het kan alsnog een lastige kwestie zijn. Ik heb er wel eens mijn twijfels over gehad (zoals toen met Trump en de Brexit enzo), maar zo radicaal als Novus ben ik natuurlijk niet ;). Ik heb in dit verhaal alleen maar een paar van mijn eigen gedachtes (en wat van anderen) gepakt en die enorm uitvergroot en aangepast zodat ze in het denkbeeld van Novus passen.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Nayalina Nashan
Gouden griffel
Ganzenveer
Beheer:

ma okt 09, 2017 7:29 pm

Hahahaha sinds ik bij een kortverhaal niet doorhad hoe de rijdieren er uitzagen (draai trehlede en sidegah eens om), doe ik dat bij de meeste namen die ik tegenkom. Een gelukkig toeval hier ;) haha. En yep, op zich vind ik het systeem niet slecht, maar er zitten nogal veel gaten in.
A reader lives a thousand lives before he dies.
Libelle
Kroontjespen
Beheer:

vr okt 20, 2017 3:07 pm

Overtuigend geschreven, goed verhaal of liever betoog. :D
Mijn verstand breng mij van A naar B, mijn verbeelding voert mij overal.
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

vr okt 20, 2017 5:28 pm

Bedankt @Libelle !
Sive Hiolair
Balpen
Beheer:

do okt 26, 2017 12:12 pm

Mooi geschreven pleidooi. Ik zag zo iemand op een verhoog staan en heel die preek afsteken. Vooral leuk dat hij eerst de suli's ophemelt om ze dan nadien volledig af te breken.
Al doende leert men.

Terug naar “One-shots”