Een Scouting uniform met problemen

Het Podium voor de korte verhalen
nurias
Columnist
Beheer:

Een Scouting uniform met problemen

ma mei 15, 2017 8:32 am

Ben een Scoutinguniform van een meisje met de naam Yara, zeven jaar. Yara is een lief meisje maar wel een met een gebruiksaanwijzing van honderd pagina's. Zelf groen van kleur want Yara zit bij de Welpen, dat is een leeftijdsgroep van zeven tot twaalf jaar. Voor diegene die niet bekend zijn met Scouting. Yara is zuinig op mij en trots op haar eigen behoorlijk wat, want zij heeft alle insignes en emblemen met de hand erop genaaid. Elk van Yara haar vingers zitten dan wel vol met gaatjes en ze heeft twee weken erna alleen maar gepraat over dat zij het gedaan heeft. Maar ja!

Op een dag doet Yara mij uit want ze heeft het warm, eigenlijk wel vreemd want het is helemaal niet warm en het is koukleum maar goed. Wordt netjes opgehangen aan een jas haakje in het Welpenlokaal. Aan de jas haken hangen de jassen van de kinderen maar ook uniformen als mij. De ene net iets anders dan de andere. Bij de een zijn de insignes en emblemen geplakt, bij de ander als mij erop genaaid. Bij de een zitten de insignes en emblemen keurig op hun plek, bij de andere juist scheef of zelfs op de verkeerde plek. Ook heeft elk kindje meer insignes dan de andere, insigne krijg je als je iets heel goed kan. Bijvoorbeeld koken, pionieren, EHBO en ga zo maar door. Yara heeft er zes in totaal en daar is ze heel trots op. Ook heeft elke kind een gekleurd driehoekje op het uniform, op onze linker mouw aan de bovenkant. Dit geeft aan welk Welpennest het kind zit, een Welpennest is een groepje van zes kinderen.

Maar goed, hang dus in het welpenlokaal als alle kinderen zoals gewoonlijk met veel geweld en haast binnen komen gestormd! De een gunt de ander niet om als eerste zijn uniform en jas te pakken, met veel trekken en duwen zie ik Yara naar voren vechten! Maar opeens word ik gepakt en niet door haar! Mies zoals het meisje heet trekt mij aan en doet mijn knopen dicht. Even frommelt ze om mij beter aan te krijgen, waarom ziet dit kind niets! Als Yara eindelijk bij de jas haken is doet Mies net de groep das om van Yara. Yara geeft Mies een flinke duw, Mies natuurlijk zo lomp als ze altijd is geeft Yara een duw. Mies heeft meer gewicht en Yara valt op de grond, huilen doet ze! Mies pakt haar jas gepakt en loopt naar buiten, zie Yara nog op de grond liggen, huilend! Het is altijd al een huil kind geweest, om de kleinste dingen.

Later als Mies buiten in de kring staat met haar welpennest komt Yara aangelopen. Zonder uniform, ze wrijft over haar arm, is verdrietig en zegt iets tegen de leiding. Dat zijn de volwassen die de kinderen begeleiden. Een leidster met de naam Akela, dat is het hoofd van de welpen roept dat iedereen stil moet zijn. Een stilletje volgt in een keer! Er wordt gevraagd wie een verkeerd uniform aanheeft. Mieke kijkt naar mij en schrikt, want ze ziet vooral aan de nestkleur dat ze Yara haar uniform aanheeft. Dan doet ze iets wat ik helemaal niet verwacht! Met flink wat trekken weet ze de wollen nestdriehoek van mijn mouw te trekken. De losse draadjes trekt ze er ook snel uit. Als een mannelijke leider de uniformen komt bekijken en bij haar komt heeft Mieke net het laatste draadje eruit getrokken. Baloe zoals de leiding heet vraagt aan Mieke of ze het goede uniform aan heeft, die knikt natuurlijk onschuldig ja. Er wordt gevraagd waar haar nestdriehoek is, Mieke zegt dat haar moeder er nog op moet zetten. Jammer dat Baloe het gelooft en loopt verder. Yara is triest als niemand haar uniform lijkt te hebben, hoe kan deze nu weg zijn hoor ik de leiding zegen. Mieke bekijkt mij en reukt zelfs aan mijn stof, vreemd kind! Ook doorzoekt ze mijn borstzakken, Yara had daar een roze plastic hartje in zitten. Mieke pakt deze en gooit het snel in de bosjes. Stomme lelijk dingen mompelt ze! Yara gaat met een leidster haar uniform zoeken, ziet dan niemand dat Mieke een mij aanheeft en waar haar is haar uniform eigenlijk? Mies lacht en trekt haar jas over mij aan, ze zal vast weten waar haar uniform is! Samen met haar nest gaat ze een spel doen, voor mij heel onprettig. Want naast dat Mies groter en steviger is dan Yara stinkt haar jas ook naar de sigaretten rook, zit er precies tussen in. Gelukkig doet ze de rits niet dicht zodat ik wat frisse lucht heb. Later zie ik Yara, verdrietig en zonder uniform. Alle kinderen worden bij elkaar geroepen. Leidster Akela is duidelijk boos! Ook heeft ze een uniform in haar handen, die zal vast van Mieke wezen.
Als alle kinderen weer in de kring staan kijkt ze een voor een aan, “van wie is dit uniform want er zit geen nest driehoekje op en geen naam in. Wie heeft het uniform van Yara aan!” Geen een kind en ook Mies zegen iets en knikken nee. “Die Yara haar uniform heeft krijgt de kans om deze voor het afsluiten in het lokaal te hangen, zonder naar ons toe komen! Hangt het uniform er niet dan gaan we jullie ouders af. We gaan uit van een verwisseling maar diegene moet het al gemerkt hebben en nu dus liegt. We zijn hier nu heel streng mee want Yara had zes behaalde insignes waar ze haar best voor gedaan heeft.”
Daarna mogen de kinderen verder gaan met hun spel, ik zie Yara meedoen zonder uniform. Maar, ze hebben toch wel een lijst wie de insignes hebben behaald, dan kunnen ze toch zien dat Mies een verkeerde uniform aanheeft?

Tijdens een bos spel wordt het toch weer warm, veel kinderen doen hun jas en uniform uit. Ook Mies trekt mij uit, eindelijk wat een verlichting! Mies loopt naar he bankje waar alle spullen van de kinderen liggen. Even staat ze te twijfelen en kijkt ze naar mij, dan kijkt ze voorzichtig om zich heen. Dan opeens pakt ze een uniform van iemand anders onder een jas vandaan. Zie nu dat deze uniform van Kim is, aan de jas te zien. Kim heeft ook geen nest driehoekje en net als Yara zes insignes. Mies propt mij onder de jas van Kim en lacht gemeen. Gelukkig kan ik nog wel zien dat Mies die uniform aantrekt. Later zit Mies bij haar nest en doet net als of ze helemaal niets gedaan heeft. Wat een kreng, eerst mij beschadigen en gebruiken als haar eigen uniform en nu een ander uniform misbruiken. Want zo voel ik mij gewoon, misbruikt!

Na het spel rennen de kinderen naar hun spullen, een meisje die Kim heet pakt mij en haar jas. Maar aantrekken doet ze niet. Hopelijk ziet ze snel dat ik haar uniform niet ben en van Yara, hopelijk krijgt ze niet de schuld van diefstal. Mies zie ik lopen met een glimlach van oor tot oor, ze kletst met andere kinderen die niets in de gaten hebben wat dat kreng gedaan heeft. Eenmaal bij het Scoutinggebouw aangekomen mogen de kinderen nog even vrij spelen tot het afsluiten. Kim doet haar jas in de fietstas en mij aan, ze lijkt helemaal niets te merken. Niet vreemd, want Kim en Yara waren even groot. Wel een heerlijkheid voor mij, want Kim haar ouders roken niet en van haar kleren komt een bloemetjes geur van lavendel. Bij het afsluiten doet Kim de groepsdas nog om, bij haar groepje staand wacht ze ongeduldig wat er komt. Akela kijkt rond en nog steeds duidelijk boos, maar ze zegt niets over mij. Later thuis bij Kim hoor ik van haar moeder dat alle ouders een email hebben gehad van de leiding over Yara haar uniform. Kim haar moeder bekijkt mij, maar jammer voor mij merkt ze niets van de verwisseling. Met een stinkende en smerige stift wordt Kim haar naam in mijn kraag gezet, ook gaat er een blauwe driehoekje op mijn mouw. Die moest Kim er nog op hebben.

Nou, dat was het. Ben nog steeds de uniform van Kim maar mis Yara wel. Niemand is er achter gekomen dat Mies ons uniformen had verwisselt, Yara heeft een nieuwe uniform en Mies nog steeds de uniform van Kim.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Een Scouting uniform met problemen

za mei 27, 2017 9:22 am

Leuk perspectief zo vanuit een uniform :)
Wordt netjes opgehangen aan een jas haakje in het Welpenlokaal.
wordt = wordt (exelsbrugetje werkwoord vervangen door smurf/loop. En aangezien je het vanuit het uniform schrijft is het de ikvorm)
Aan de jas haken hangen de jassen van de kinderen maar ook uniformen als mij.
als mij = zoals ik
De ene net iets anders dan de andere.
Heel goed en leuk de voorbeelden die je hierna toont!
Maar opeens word ik gepakt en niet door haar!
Ik zou hier 'maar' weglaten, maakt de zin net wat spannender. En 'niet door haar' kun je eventueel vervangen door vreemde handen. Daar gaat vast de kraag van het uniform recht overeind van staan ;)
Het is altijd al een huil kind geweest, om de kleinste dingen.
Nou zeg, wat is dat voor vriendelijk uniform...
We zijn hier nu heel streng mee want Yara had zes behaalde insignes waar ze haar best voor gedaan heeft.”
Als elk kind zijn eigen insignes heeft, dan zou de leiding de zes van Yara toch snel moeten terug vinden?
Maar, ze hebben toch wel een lijst wie de insignes hebben behaald, dan kunnen ze toch zien dat Mies een verkeerde uniform aanheeft?
Haha, het uniform denkt hetzelfde als ik

En zo raak je je spullen kwijt.. ik hoop voor Yara dat ze op haar nieuwe uniform de insignes weg mag zetten zonder ze opnieuw te behalen. Leuk geschreven.
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “One-shots”