Schaakmat

Het Podium voor de korte verhalen
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Schaakmat

do mei 11, 2017 10:06 am

De wereld is veranderd, Valarand mijn vriend. De dingen zijn niet hetzelfde als dat ze waren op de dag dat je werd geboren. De Cirkelen van Tijd blijven draaien, en de wind van verandering, die blijft waaien. Wij zijn slechts kleine waterdruppels in een eindeloze oceaan van veranderingen. Wat doe je als je zo een druppel bent? Probeer je tegen de stroom in te gaan? Of pas je je aan aan de rest van de wereld? Wat kan één druppel veranderen? Niets. Volg de stroming, of sterf in nutteloos verzet. Het is de keuze der mensen. Een keuze die we allen moeten maken, vroeg of laat. Zelfs jij. Zelfs ik.
Het is wat ik eens tegen je zei. En ik blijf erbij. Verandering komt naar de wereld. Het is overal om ons heen. Niets is eeuwig. De dingen waarvan we denken dat ze onveranderlijk zijn, zijn in feite niets meer dan speelballen van een stormachtige oceaan. Jij denkt dat jouw individuele keuzes iets uitmaken, maar in feite is de mens slechts een onderdeel van een groter geheel. Het leven is een schaakspel, en de wereld is haar bord. Het is een wet van het universum dat de dingen moeten veranderen. Eeuwigheid is verboden. Het werd verbannen uit de werkelijkheid toen de eerste emotie de Cirkelen van Tijd brak, en zal pas wederkeren wanneer de Duisternis Oneindig terugkomt en opnieuw zijn donkere mantel van de nacht over alle koninkrijken van het bestaan heen werpt. Maar dat moment is nog niet gekomen, Valarand mijn vriend. Nog niet gekomen.
Luister je naar me? Wij zijn slechts schaakstukken. Het is de waarheid. We hebben een kleine rol te spelen in het grotere geheel, een samenspel van gebeurtenissen dat alleen ik volledig kan zien. Het verloop van ons bestaan is vastgelegd door de wetten van het heelal. Eigen keuze bestaat niet, laat ik je dat tenminste vertellen. Je lot vorm je niet zelf. Het is al bepaald. Voor sommigen is het moeilijk zich daarbij neer te leggen. Niet voor mij. Ik heb gezien wat ik moet doen om mijn leven te rechtvaardigen. En ik zal het doen. Daar hoef je niet over te twijfelen. Mijn rol zal ik vervullen.
Sommige mensen zijn gemaakt voor grootsheid. Wij zijn zulke personen, mijn generaal. Wij zijn gecreëerd om te regeren over de wereld en haar in te richten naar onze visie. Wij zijn geschapen om zo hoog te staan dat we de voeten van de goden kunnen aanraken. Maar zonder schaduw kan er geen licht zijn. Zonder lijden geen overvloed. De grootheden van deze wereld moeten een volk hebben om over te regeren. Wij bepalen het lot van de mensen die onder ons staan. Zo staat het nu eenmaal geschreven in de hoogste wetten. Ik hoor mijn vijanden vaak zeggen dat mijn heerschappij onrechtvaardig is, dat het plaatsen van de kroon van alle volkeren op míjn hoofd onredelijk was. Ze zeggen dat alle mensen gelijk geboren zijn, en vanuit dat beginsel redeneren zij dat iedereen gelijk is. Het zijn dwazen, dat weten we allebei. Volledige balans is onmogelijk. Het aanbrengen van verschillen is een fundamentele noodzaak. Macht kan niet gelijk verdeeld zijn, want dan zou het compleet verdwijnen. Sommigen worden groot geboren, maar de meesten zitten opgesloten in een kooi van ellende en zullen er nooit aan ontsnappen. Dat is nu eenmaal hoe het is.
Luister naar wat ik je zojuist heb verteld. Verschillen zijn nodig. De macht moet bij een selecte groep liggen, anders zal het verschijnsel totaal onzinnig zijn. Trek dat nu eens door naar wat we op dit moment aan het doen zijn. Zie je het nu? Zie je nu dat oorlog voeren niet eens zo’n slecht idee is? Nee. Integendeel. Oorlog is het meest heilige doel waar je naar kan streven. Alles is veranderlijk, niets is eeuwig. De situatie hier in Camria heeft te lang standgehouden. Van een afstandje lijkt het er niet op, maar als je dichter gaat kijken, zul je zien dat het gedegradeerd is tot een slecht in elkaar gezet kaartenhuis. Eén zuchtje wind zal alles omver blazen. De tijd van verandering is aangebroken voor dit land. Het is al vele jaren geleden aangebroken, maar toen wilde niemand mij geloven. Eindelijk, eindelijk heb ik de kans om mezelf te verlossen, en daarmee verlos ik iedereen.
We moeten meegaan in de stroom. Het is ons lot. Het is onze zegen, en het is onze vloek. Het is nutteloos je te verzetten. Alles staat vast, alles is bepaald. Je hoeft enkel je rol in het draaien van de Cirkelen te vervullen, en je hebt jezelf verlost. Zo simpel is het. Dat is wat ik nu aan het doen ben, Valarand mijn vriend. Ik zal het volk van Totalitas, het volk gezegend door míjn leiderschap, naar verlossing voeren. Door enkel te doen wat het universum van ons verwacht, zullen wij terecht komen in de omhelzing van de goden. Dus volg me, mijn vrienden, mijn broeders. Volg me, en sta me bij op het pad naar verlossing. Laat je meevoeren door de stroom. Laat deze koning je aansturen, en alles zal goedkomen. Onthoud dat je slechts een druppel bent. En wat doe je als je een druppel bent? Je gaat mee met de rest. Je gaat niet tegen de stroom in.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
nurias
Columnist
Beheer:

Re: Schaakmat

za mei 13, 2017 6:37 am

Mooi geschreven naar het leven en beschreven als een schaakspel
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Schaakmat

ma mei 22, 2017 6:44 pm

De Cirkelen van Tijd blijven draaien, en de wind van verandering, die blijft waaien. zijn slechts kleine waterdruppels in een eindeloze oceaan van veranderingen.
Mooie zin
Ik heb gezien wat ik moet doen om mijn leven te rechtvaardigen.
Maar als je het kunt/moet rechtvaardigen dan wijzig je toch je lot?
Alles is veranderlijk, niets is eeuwig.
Als je lot vast ligt, is niets veranderlijk. Want alles is al bepaald. Legde hij eerder niet die wijsheid op?

Verder leuk en goed geschreven :)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “One-shots”