Illusies

Het Podium voor de korte verhalen
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Illusies

za feb 04, 2017 3:51 pm

Vrijheid. Ze hebben het weer eens over vrijheid. Dat is al de zoveelste keer. En ze blijven maar beweren dat iedereen de vrijheid heeft zijn leven naar eigen inzicht in te richten. Belachelijk. Eigenlijk is het gewoon zielig. Laat me je wat verklappen over hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt. Het is misschien een harde waarheid, maar je verdient het om op de hoogte gebracht te worden. Vrijheid bestaat niet. Het is een illusie. Een zorgvuldig in stand gehouden leugen. Je hebt geen vrijheid. Je hebt meesters. Eigenaren. Je bent gebonden aan verborgen ketenen. Deze zijn onzichtbaar voor de meesten, maar niet voor ons. Wij weten dat iedereen een gevangene is. Denk niet dat je zeggenschap hebt over je eigen bestaan. Alles staat vast, alles is geregeld. We hebben muren gebouwd om de mensheid vast te houden in de huidige situatie. De hamer ligt in de hoek van de kamer, daar voor het oprapen. Maar jij hebt je blik enkel op de muur gericht, en nog zie je de stenen niet. Een strop om je nek, een touw dat elk moment aangetrokken kan worden door je eigenaars. En nog merk je niet dat je op weg bent naar de galg.
 Soms heb ik medelijden met jullie. Heel af en toe voel ik een minuscule aanwijzing van spijt. Niet vaak meer de laatste tijd. Kennis is macht. Dat is de enige wet van het universum. Wij kijken voorbij de illusies en zien de waarheid. Onze kennis stelt ons in staat de onwetenden op hun knieën te dwingen. Wij weten alles. We zien alles, en we vergeven niet en vergeten niet.
 Maar wees maar niet bang. Vrees ons maar niet. Luister toch niet naar de waarschuwingen van deze arme oude man. De aanwijzingen zijn er. Ze zijn er altijd al geweest. Je moet gewoon goed leren kijken om ze te ontdekken. Meer is het niet. Dwazen. Jullie luisteren niet naar me, of wel? Natuurlijk niet. Wat naïef van me. De mens luistert nooit. Hij negeert de waarheid en gelooft in illusies. Goed dan. Als dat is wat je wil. Heb je liever een geruststellende leugen dan een confronterend feit? Blijkbaar wel. Ga dan. Zwem rond in je onwetendheid. Ons maakt het weinig uit. Wij hebben nog immer je ketenen stevig in handen. Wíj beslissen over je lot. Niet de goden, niet de natuur en al zeker niet jij zelf.
Neem afscheid van me, zoals ik afscheid neem van het leven. Maar weet dat wij niet zullen stoppen. Wij zijn de Armit Khan. Wij zijn jullie meesters, en wij zijn met velen. De bestemming van de wereld ligt in onze handen. Dood me maar. Doe het! Je zult er toch niets mee bereiken. Verandering is onmogelijk. Alles is bepaald. Onthoud dat. En gebruik die kennis. Het zal van pas komen.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

Re: Illusies

wo feb 22, 2017 3:43 pm

Ik vind het begin van je verhaal mooi geschreven, hoe je onthult dat alles - wat dan ook - een illusie is. Op het moment dat die oude man begint 'zeuren' over het medelijden dat hij soms heeft en het minuscule gevoel van spijt, raak je me kwijt. Sorry. Ik vind hem irritant, misschien is dat precies wat je wil bereiken. Het is voor mij zo'n figuur die zichzelf is kwijtgeraakt maar dat niet wil toegeven en daardoor overkomt alsof hij denkt dat hij almachtig en de wereld is.

Verder is het goed geschreven :)
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Re: Illusies

wo feb 22, 2017 6:43 pm

Maaike, je slaat de spijker op z'n kop :lol: Dat was precies hoe ik wilde dat je hem zag. De hoofdpersoon uit dit verhaal (hij heet Novus Decimus Dorne) is een arrogante, narcistische politicus die denkt dat hij de wereld kan veroveren. Hij is compleet gestoord, maar heeft dat zelf niet in de gaten. Vanuit zijn perspectief staat íedereen onder hem en heeft hij het recht op alle macht ter wereld. Ik ben ook van plan meer verhalen vanuit zijn invalshoek te schrijven. Hij is een grote slechterik, maar ook een (vind ik) interessant personage.
En de Armit Khan waar hij het op het einde over heeft is een soort Illuminati. Een ondergrondse organisatie die veel touwtjes in handen heeft en de wereld van achter de schermen bestuurt, maar waarvan niemand iets afweet. De hoofdpersoon maakt deel uit van die organisatie, wat hem toch wel veel macht geeft. Maar de meeste leden van de orde zijn niet echt goed in hun hoofd ;) Het verhaaltje gaat vooral over het "wij houden je in de gaten"-principe van die orde.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.

Terug naar “One-shots”