Ik ben de storm

Het Podium voor de korte verhalen
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

Ik ben de storm

di jan 31, 2017 2:57 pm

De storm blijft razen. Ik sta op de rand van de afgrond en kijk naar voren. Ik richt mijn blik op de verte. Naar de oneindigheid. Er is niets om me heen. Niets dan de storm. Wind, water, bliksem. Het is prachtig. Werkelijk. Zo mooi. Ik heb hier zo lang op gewacht. De winden van verandering geven een stevige draai aan de Cirkelen. Dat werd tijd.
 Deze wereld heeft te weinig storm in zich. Ik heb het gezien. De mensen hier zijn gewend aan rust. Kalmte. Vrede. Maar ik zal ze laten zien dat ze niet altijd kunnen ontspannen. Geen kalmte voor de storm. Geen stilte erna. Deze keer zal het eeuwig zijn. We hebben al te lang gewacht. Zo lang. Te lang. We kunnen het nu niet meer afwenden. Het spijt me. Het is onafwendbaar. De storm komt. Het nadert. Het trekt over dit vervloekte land. Zijn regens geven leven aan dat wat is gestorven. Wij geven de mensheid terug wat ze heeft verloren. Wij zetten ze op het pad naar grootheid en brengen hen verlossing. Maar toch verzetten ze zich. Ze weigeren de waarheid te zien. Logisch. Volledig begrijpelijk. Dat doen ze allemaal. Maar als het einde in zicht is, zullen ze inzien dat ze fout zitten. O ja.
 De wind van verandering blaast de zwakke huizen omver en laat de sterke staan. De regen spoelt de zonden van duizend generaties weg in een rivier van tranen. De bliksem vindt ieder die zich nog durft te verzetten. Het pad naar verlossing is gevaarlijk, dat geef ik toe. De weg naar de eeuwigheid is niet zonder prijs. Het is aan ons om de mensheid te bevrijden. Aan ons. Hoe heeft het zover kunnen komen? Wij zijn nog slechts een splinter, een schaduw van iets groters. Iets goddelijks. Onze afkomst zijn we bijna geheel vergeten, maar we weten dat we engelen zijn. En we zijn naar de aarde gestuurd op de dag van boetedoening.
 Het is een eindeloze cirkel. Een cirkel ongebroken. In het begin was de mens volmaakt. Uiteraard kon dat niet eeuwig duren. Uiteraard. Aan alles komt een einde. Na de eerste zonde kwam de eerste storm. Toen de wind was gaan liggen en de lucht was opgeklaard, sloten we een verdrag. Maar de mensen komen hun afspraken niet na. Vervloekte dwazen. Hun falen heeft ons hier gebracht. Het lot van de mensheid ligt in onze handen. Maar niet langer. Dit is het einde der tijden. De onsterfelijken moeten boeten voor de wandaden van de sterfelijken. Het zij zo. Maar de cirkelen moeten gebroken worden. Er is geen andere optie. De eindigheid heeft lang genoeg geduurd. Het is tijd dat de zielen terugkeren naar hun bron in het rijk voorbij het stoffelijke. Dat is onze taak. Onze plicht.
 Mijn god. Ik wist niet dat de dood zo mooi kon zijn. Ik zie schoonheid, verborgen in de vreselijkheid van het laatste oordeel. De storm is prachtig. En het is stil. Zo stil. Ik hoor niets dan het huilen van de wind en het vallen van de regen. Geen schreeuw, geen gejammer. De mensheid gaat zijn einde zwijgend tegemoet. Ik heb dit al zo vaak meegemaakt. Een oneindig aantal keren heb ik dit gezien. Honderden werelden zijn aan mij, aan óns, gevallen. Ontelbare levens heb ik beëindigd. En toch word ik het nooit moe. Toch overrompelt het me telkens weer. Iedere keer opnieuw. Ik sta te kijken van de schoonheid van de storm. De ultieme rust in het midden van al die chaos en vernietiging. Dit is een moment van dood, maar ook van leven. Oude dingen verdwijnen en maken plaats voor nieuwe. Het is de wet van het universum. Er is geen grotere kracht dan vernietiging. Elk einde betekent een nieuw begin.
 Laten we dit dan ook zien als een nieuw begin, goed? Het spijt me dat ik dit heb gedaan. Het spijt me. Werkelijk. Ik ween met heel mijn hart, maar mijn tranen worden verdronken door de regens en mijn smeekbedes gaan verloren in de storm. Ik had dit niet willen doen. Maar het is mijn plicht. Mijn goddelijke taak. Mijn enige reden om te blijven bestaan.
 Ah. De storm nadert. Verdoemenis komt voor ons allen, vroeg of laat. Ik stap naar binnen. Ik rijd op de wind. Ik dans in de regen. Ik lach tegen de bliksem. De storm, dat ben ik.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
nurias
Columnist
Beheer:

Re: Ik ben de storm

di jan 31, 2017 7:22 pm

Schitterend geschreven
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

za feb 11, 2017 4:35 pm

Mooi geschreven. Is de ik-persoon een soort god van de storm of echt het hart van de storm?

Heb je bewust voor korte zinnen gekozen voor dit verhaal?
It always seems impossible until it's done. Keep writing!
JochemCommissaris
Ganzenveer
Beheer:

za feb 11, 2017 9:24 pm

@Maaike: De ik-persoon is iemand genaamd "Stormcaller", een lid van een organisatie genaamd de "Harbingers". Ik heb niet echt goede Nederlandse vervangingen gevonden voor die namen, maar ja :lol: De Harbingers zijn een soort intergalactische politie-organisatie die de zaken in het universum in de gaten houden, waaronder bijvoorbeeld tijdlijnen. Ze staan voor het einde der tijden. Deze "Stormcaller" is helemaal gestoord; dat heb ik ook proberen te laten zien door die korte zinnen.
Laatst gewijzigd door JochemCommissaris op zo feb 12, 2017 9:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rivieren veranderen van richting door de generaties heen; uiteindelijk storten alle bruggen in.
Maaike
Beheer
Columnist
Contacteer:
Beheer:

za feb 11, 2017 10:20 pm

Dat klinkt als dat er meer verhalen over de Stormcaller en de Harbingers komen? Op zich vind ik het niet storend dat dit Engels-achtige namen zijn als je ze in een Nederlands verhaal gebruikt, omdat het toch een fantasy/sci-fi verhaal is. Ben wel benieuwd naar die intergalactische politie :D
It always seems impossible until it's done. Keep writing!

Terug naar “One-shots”